• Anonym (Inga marginaler)

Enda utvägen:stänga av helt. Eller?

Som så många andra tänker jag massor på elen och ekonomin just nu.  Hur jag än vänder på det ser jag bara en utväg för vintern:att slå av elen helt vissa dagar.  Jag har inte marginaler för elräkningar på 2000+ kronor,  sjukersättning och utmätning gör att jag går plus minus noll och egentligen back då jag har skulder som inte är hos KF som byggs på och jag väljer bort vissa saker jag egentligen behöver.

Så jag har lekt lite med min elförbrukning.  Om jag bara lever "normalt", som en person som heltidsjobbar och är hemifrån 10 timmar och sover 7 timmar så drar jag ca 8,5 kWh på en dag. Förra veckan var mitt snittpris på elen 2.75 kr/kWh. 8.5x30x2.75=705 kr.  Det känns i plånboken redan. De säger att det blir tre gånger så dyrt i vinter. 2100 kr. Jag klarar kanske 1500 om jag drar ner ännu mer på maten.

Så jag kommer bli tvungen att stänga av elen.  7 dagar utan ström,  ungefär.

Jag betalar bara för hushållsel så kan inte sänka värmen för att spara pengar. 

• Svar på tråden Enda utvägen:stänga av helt. Eller?
  • Anonym (T)

Det här hade inte behövt hända men uppenbarligen har ju de flesta röstat för det, indirekt. 

I alla fall är väl den realistiska lösningen att de som bor i eget hus får flytta till lägenhet eller ett mindre hus? Och sen rösta på de som vill göra något för att stoppa detta. Lär ju ordna sig om tillräckligt många är missnöjda antar jag. 

• Räkan77

Om du har mat i kyl och frys är det ju dumt att stänga av dem så maten blir förstörd.

Betalar du uppvärmning av varmvatten? I så fall går det att spara in mycket där genom att ta väldigt snabba duschar mer sällan än tidigare.

Lite el behöver du väl varje dag? En lampa tänd på toaletten när du är där tex. Låter bättre att vara väldigt sparsam hela tiden istället. Laga tex storkok när du använder spisen så kan du värma upp i mikron sen. 

• Guldnovan
    mammatill6 skrev 2022-08-21 22:32:38 följande:

Behöver man inte betala el i lägenhet?

Hos mig ingår elen så nej jag har ingen elräkning. Hyr kommunalt. Andra fastigheter betalar hushållsel, samma ägare och jag vet inte varför. 
  • Tow2Mater

Sjukersättning och heltidsjobbar? Ju mer du är hemma, ju mer el gör du av med. Som tidigare sa, viss el behöver du for kylskåp (du kan justera kylinställningen så det inte är superkallt) och frys (kanske dra ur den helt om du inte använder den till mycket mer än typ glass och is). Satsa på energisnåla lampor, att laga mer mat som kan ätas kall eller inte behöver lång tillagningstid, använd micro, dra ur daor/TV och använd dem mindre/inte alls, etc.

Wilmann skrev 2022-08-21 22:05:25 följande:

Byt typ av boende? flytta till lägenhe?

Bor redan i lägenhet. 
    Räkan77 skrev 2022-08-21 22:37:45 följande:

Om du har mat i kyl och frys är det ju dumt att stänga av dem så maten blir förstörd.

Betalar du uppvärmning av varmvatten? I så fall går det att spara in mycket där genom att ta väldigt snabba duschar mer sällan än tidigare.

Lite el behöver du väl varje dag? En lampa tänd på toaletten när du är där tex. Låter bättre att vara väldigt sparsam hela tiden istället. Laga tex storkok när du använder spisen så kan du värma upp i mikron sen. 

Frysen klarar sig ju några dagar om man inte öppnar och stänger hela tiden.  Jag tänkte isf inte ha avstängt 7 dagar i sträck, utan kanske typ på måndagar och torsdagar eller något.

Nej,  betalar inte för varmvatten.   Tur det.

Lampor behöver jag egentligen inte.  Har inte ens så många, men brukar inte tända på natten om jag går på toa ex.  I nödfall kan jag säkert skramla fram nån ficklampa. 
    Tow2Mater skrev 2022-08-21 23:43:59 följande:

Sjukersättning och heltidsjobbar? Ju mer du är hemma, ju mer el gör du av med. Som tidigare sa, viss el behöver du for kylskåp (du kan justera kylinställningen så det inte är superkallt) och frys (kanske dra ur den helt om du inte använder den till mycket mer än typ glass och is). Satsa på energisnåla lampor, att laga mer mat som kan ätas kall eller inte behöver lång tillagningstid, använd micro, dra ur daor/TV och använd dem mindre/inte alls, etc.

Var jag för otydlig?

Jag menar att jag egentligen är sjukpensionär och hemma hela dagarna vilket jag vet drar mer el,  men jag ägnade några dagar till att låtsas atg jag var heltidsarbetande och inte hemma i 10 timmar för att se hur det skulle påverka elförbrukningen. 

Jag har en kyl/frys som inte går att reglera var för sig.  Stänger man av den ena stänger man av den andra. 
Svar på tråden Enda utvägen:stänga av helt. Eller?