• Anonym (Jo)

Ångrar att ni inre skaffade barn?

gröt skrev 2022-08-22 20:15:16 följande:
    Precis lika sorgligt när de som har barn att försöka sätta sig in i valet och livet att vara barnfri. Jag tycker att det finns mycket i barnskaffarnas sätt att resonera som liknar religiösa personers tankesätt. En total oförmåga att ta till sig andras resonemang eftersom de anser sig sitta på en total sanning.

Att de som blivit föräldrar skulle mogna kvickare eller ha släppt sina egen i större utsträckning är ett skrattretande påstående.
    Det enda skrattretande är om du på allvar tror att föräldrar inte skulle ha släppt sina egon i större utsträckning än barnlösa/fria. Det säger sig ju självt att man måste släppa mycket av sitt ego när man ständigt har någon annans behov att sätta först. Det är väl ganska rimligt att de utan barn inte ens kommer i närheten av att göra det, just på grund av att de inte behöver göra det. Jag kan inte se att det skulle vara en tävling, men du verkar fasligt mån om att hävda att det minsann inte är nån skillnad, trots att väldigt många barnfria i sådana här diskussioner nämner just friheten, tiden och fokuset på sig själva och sina intressen, resor, sovmorgnar, karriärer osv.
    Jag har själv inga barn, och önskar inga heller, men det är väl självklart att jag kan sätta mig själv, mina önskemål och mina behov först vilket inte mina kompisar med barn kan. Det blir så löjligt att försöka hävda något annat.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Tacksam) skrev 2022-08-22 22:25:01 följande:

Jag ångrar inget. Jag tycker inte om barn övht. Jag kan helt ärligt inte tänka mig något värre än att vara förälder. Varje dag är jag tacksam för mitt barnfria liv. 

Senast idag såg jag en trött mamma med en hysteriskt skrikande unge utanför Ica. Att det inte var jag som stod där och led gjorde mig otroligt tacksam. Barn är verkligen inte för alla. Jag hade fått lust att sätta mig i bilen och köra iväg och lämna ingen på parkeringen. 

Låter ju ärligt talat inte helt sunt att känna att man måste fly scenen för att man ser någon i en livssituation man själv aldrig skulle välja. Vad är det som är så triggande? Menar inte på ett spydigt sätt, är genuint nyfiken. Jag själv skulle aldrig vilja ha varken barn eller djur, men jag känner ju aldrig behovet av att rusa iväg för att jag ser någon komma med en skällande hund i hasorna.

Svar på tråden Ångrar att ni inre skaffade barn?