• Wolfie13

Ångrar att ni inre skaffade barn?

Det är ändå något lite sorglgt över när barnlösa försöker sig sätta sig in i en sits med barn, och drar slutsatsen att det var rätt beslut att inte skaffa några. "Jag vill kunna sova, behålla min snygga kropp, kunna resa" mm och andra rätt tama anledningar.  
    Känslan till barnet uppväger liksom (oftast!) allt det där samtidigt och det är rent omöjligt att förklara på ett bra sätt utan att låta klyschig..

Man måste verkligen uppleva det för att förstå och då tror jag många missar sin chans och sen är det för sent. Vissa passar givetvis inte att vara föräldrar, men många har också förodmar och skräckscenarion uppmålade... 

Det här att skapa en helt egen familj, sån grundläggande sak för välmåendet. Den kärlek som man exempelvis inte finner i en partner på samma sätt (partnern som många ggr också är utbytbar några år senare). Och för att inte tala om hur man mognar, släpper sitt egna ego..
    Haha försökte visst förklara iaf.

Men tufft för de som sätter igång efter 40, vilken stress. 
  • Wolfie13
    Anonym (NN) skrev 2022-08-22 21:12:23 följande:
    Det är många barnfria som ska tycka till om dom som har barn också, som ska påpeka hela tiden hur synd dom tycker om föräldrar som får slita i vardagen medan dom själva bara har sig själva att tänka på. 
    Det handlar kanske inte om att klanka ner på andras val utan mer att man vill få andra att förstå vad dom går miste om för att man själv tycker att det är så fantastiskt. 

Själv väntade jag länge med att skaffa barn för att jag aldrig fick den där barnlängtan, men på grund av åldern var det lite nu eller aldrig och då valde vi att skaffa barn och jag är så tacksam över att jag tog det beslutet! Visst, det är skitjobbigt ibland men kärleken till barnen är större än något och jag mår så mycket bättre psykiskt. Har aldrig ångest längre och varje dag känns viktig och innehållsrik. Till och med måndagar uppskattar jag numera. Jag är verkligen en lyckligare människa sedan jag fick barn. 
    Fint skrivet. Samma här, det är ett lugn inombords som endast handlar om att ens barn mår bra.. Min ångest försvann också (slutade noja om utseendet på ett tidigare osunt sätt mm. Man har inte tid heller haha.. )
  • Wolfie13
    Anonym (Love) skrev 2022-08-22 22:18:00 följande:

Såg också den där märkliga intervjun hos Malou.  Med en kvinna som berättar att hon ångrade sitt föräldraskap. Hon hade inte bara skaffat ett utan två barn. Hur man kan ångra två personer som man älskar kan jag inte förstå och dessutom offentligt berätta om det så de kan höra det. Föräldraskapet och barnen hänger ju ihop.  De var inte värda den uppoffringen,  det är faktiskt det hon säger. Ändå ser hon sig som en bra mamma.
    För mig går dessa saker inte att separera.  Jag älskar mitt barn och ja ibland är det skitobbigt att ha barn men jag kan inte ångra den jag älskar mest av allt. Det är för mig en omöjlig tanke.

Det där låter som en klockren narcissist. Verkligen sämsta idén då att bli förälder (bara se sina egna behov).
    En normal människa respekterar iaf sina barn så pass att man inte säger såna saker högt, och aboslut inte i tv. Usch.
  • Wolfie13
    gröt skrev 2022-08-23 00:11:41 följande:
    Precis som folk som blivit "frälsta" alltså. Innan de fann Jesus/random religion/sekt så hade deras liv ingen mening och de var sämre människor... tack vare religionen har de blivit bättre människor, funnit mening och kärlek och vägrar lyssna på andras perspektiv då de anser sig sitta på sanningen om livet.
    Eh religion oxh relationer är väl jäkligt skilda saker iaf... det första är ju en slags hjärntvätt och inte alls samma som att få ett barn man kommer att älska över allt.

Skulle offra mitt liv för mina barn, men det är ju helt normalt och som det ska vara - till skillnad från attt dyrka osynliga gudar och andra fantasifoster 
  • Wolfie13

Känner ett par i medelåldern som ej kunde få barn som unga.  Nu är mannen sjuk och hon kommer snart bli kvar ensam. Föräldrar döda, inga syskon kvar heller 

Det egoistiska med barn ligger väl i så fall i detta, att man sätter upp ett skydd mot total ensamhet, i och med nybildningen av en yngre familj.. 

Dock är det ju så klart ingen garanti för success om man inte gillar barn, och med det också kanske struntar i deras barndom/inte bryr sig om föräldrarolen som sig bör. 
    Då blir man förstås ensam sen iaf. 

Svar på tråden Ångrar att ni inre skaffade barn?