• Nixxy

Sambo med Ålderskirs (40)

40 årskris?Sambon har svängt på några veckor nu efter ett 5 år förhållande. Från att allt är underbart i livet, med mkt mysig semester för en månadsen, till att relationen är dålig, fel på huset , möbler, grannar osv. Han varken äter eller sover som han borde, å har köpt väldigt mkt kläder på slutet. Han ska börja gymma, en person som aldrig har tränat å tyckt det är fjolligt. Och dessutom skaffar en lägenhet bakom min rygg... själv är jag arg, ledsen och nog i chock fortfarande.
    Kort sagt har han blivit en helt annan person på två veckor. Bitter å nedstämd. Och vill inte prata om det.
    Men vill fortfarande på nåt sätt hjälpa honom, det gör så ont att se han så nere. Han har tidigare lidit av psykisk ohälsa, men vägrar söka hjälp då det inte är som då( självmords tankar).
    Personen han var innan skulle medvetet utsätta en person för måendet han har försatt mig i heller nu den sista veckan.
  • Svar på tråden Sambo med Ålderskirs (40)
  • Nixxy

Saknas ett inte i den sista meningen, 

"Personen han var innan skulle inte medvetet utsätta en person för måendet han har försatt mig i heller nu den sista veckan."

• Anonym (Psyket)

Det där är långt bortom bara en ålderskris. En sån har jag och beter mig inte i närheten av det där! Nåt har hänt. Antingen psykiskt eller fysiskt eller både ock. Låter ju dock som nåt hänt med psyket. Speciellt med tanke på hur snabbt det eskalerat. Han borde absolut gå på V.c för en koll. Men eftersom man inte rent fysiskt kan tvinga vuxna människor att söka vård får du försöka övertala honom. Har han nån annan nära som vet om detta och också kan prata med honom?

• Anonym (L)

Tycker mer det låter som början på en mani. 

• sextiotalist
    Nixxy skrev 2022-08-22 14:47:52 följande:
    Sambo med Ålderskirs (40)
    40 årskris?Sambon har svängt på några veckor nu efter ett 5 år förhållande. Från att allt är underbart i livet, med mkt mysig semester för en månadsen, till att relationen är dålig, fel på huset , möbler, grannar osv. Han varken äter eller sover som han borde, å har köpt väldigt mkt kläder på slutet. Han ska börja gymma, en person som aldrig har tränat å tyckt det är fjolligt. Och dessutom skaffar en lägenhet bakom min rygg... själv är jag arg, ledsen och nog i chock fortfarande.
    Kort sagt har han blivit en helt annan person på två veckor. Bitter å nedstämd. Och vill inte prata om det.
    Men vill fortfarande på nåt sätt hjälpa honom, det gör så ont att se han så nere. Han har tidigare lidit av psykisk ohälsa, men vägrar söka hjälp då det inte är som då( självmords tankar).
    Personen han var innan skulle medvetet utsätta en person för måendet han har försatt mig i heller nu den sista veckan.

Du kan inte hjälpa honom, det enda du kan göra att ställa krav, som du är beredd på att rida ut. 
    Om det är psykisk ohälsa, då ska han söka vård. Ställ de krav du behöver för att fortsätta relationen.

• Nixxy

Jag vet att han har pratat med en eller två vänner, men tror inte han har pratat så djupt som att han faktiskt mår riktigt dåligt än att dom.vet att han tänkt flytta ifrån mig. Har dock funderar på om jag sla ringa hans föräldrar? Dom är inte helt förtjust i mig, men dom kanske kan få han att lyssna och söka hjälp. Kommer dock bli väldigt hatad av sambon för det. 
    Har pratat med en av sambons närmaste vänner ang detta och han visste inget alls.

• Nixxy

Går det att vänta ut? Rädd att han kommer flytta ut, vilket gör mig ledsen, men där efter? Tror verkligen han behöver hjälp, men vet inte hur jag ska få han att inse det

• Anonym (What)

Va, han har skaffat lägenhet bakom din rygg...för att han vill separera och flytta eller vad ska han använda den till?

ibland kan saker verka vara ok under semester då man kanske tänkt på separation en längre tid och gör ett sista försök just under semestern, men efteråt så kanske han kom fram till att han inte vill längre. ni måste ju sätta er ner och prata så du får reda på hur länge han känt så här.

det där med träning mm är ju ett tecken på att han vill göra sig attraktiv för andra, och nog rätt normalt vid en separation i den åldern.

• sextiotalist
    Nixxy skrev 2022-08-22 15:35:08 följande:

Jag vet att han har pratat med en eller två vänner, men tror inte han har pratat så djupt som att han faktiskt mår riktigt dåligt än att dom.vet att han tänkt flytta ifrån mig. Har dock funderar på om jag sla ringa hans föräldrar? Dom är inte helt förtjust i mig, men dom kanske kan få han att lyssna och söka hjälp. Kommer dock bli väldigt hatad av sambon för det. 
    Har pratat med en av sambons närmaste vänner ang detta och han visste inget alls.

Blanda inte in hans föräldrar, såvida det inte är en allvarlig kris för hans hälsa (inte er relation). De kommer ställa sig på hans sida direkt.
  • Nixxy
    Anonym (What) skrev 2022-08-22 15:40:50 följande:

Va, han har skaffat lägenhet bakom din rygg...för att han vill separera och flytta eller vad ska han använda den till?

ibland kan saker verka vara ok under semester då man kanske tänkt på separation en längre tid och gör ett sista försök just under semestern, men efteråt så kanske han kom fram till att han inte vill längre. ni måste ju sätta er ner och prata så du får reda på hur länge han känt så här.

det där med träning mm är ju ett tecken på att han vill göra sig attraktiv för andra, och nog rätt normalt vid en separation i den åldern.

Ja, Han han tänker flytta ut, mest som han säger själv, att han inte vet vad han vill med nånting i livet.

Har försökt och prata med han, han blir bitter och get inga konkreta svar, olika var gång. Varför han inte har sagt att vissa saker i relationen känns fel innan, Jag menar, man kan ju nämna det innan man väljer att flytta? Som jag uppfattat kom det under sommaren.
    Det dom är uppenbart är när han är hemma, då han släpper fasaden har har på jobbet osv är att han är väldigt nere.
  • Nixxy
    sextiotalist skrev 2022-08-22 15:48:36 följande:
    Blanda inte in hans föräldrar, såvida det inte är en allvarlig kris för hans hälsa (inte er relation). De kommer ställa sig på hans sida direkt.
    Det är de jag inte vet, om det är riktigt alvarligt. Han är väldigt duktig på att hålla en fasad uppe på jobbet osv. Det har gått så snabbt, från en glad person till detta, som dessutom knappt pratar med mig.
  • Anonym (Oljebyte)

Förlåt om jag blir hatad nu men detta är egentligen ett typiskt beteende när man träffat någon annan. Det behöver inte alls handla om konkret otrohet men att han har fått upp ögonen för någon annan och söker bekräftelse utanför ert förhållande. Han kanske hoppas att hon ska vilja ha honom om han separerar. Det finns helt enkelt någon ute i kulisserna på ett eller annat sätt.

Jag har sett detta beteende bland både män och kvinnor och jag har sagt samma sak varje gång att det är inte en kris utan ett irrationellt beteende pga nån ny. Och jag har haft rätt varje gång... 

• Anonym (X)

Lägenhet får man ju inte omgående, så han har alltså planerat det här ett bra tag?

• Anonym (What)
    Nixxy skrev 2022-08-22 15:49:08 följande:
    Ja, Han han tänker flytta ut, mest som han säger själv, att han inte vet vad han vill med nånting i livet.

Har försökt och prata med han, han blir bitter och get inga konkreta svar, olika var gång. Varför han inte har sagt att vissa saker i relationen känns fel innan, Jag menar, man kan ju nämna det innan man väljer att flytta? Som jag uppfattat kom det under sommaren.
    Det dom är uppenbart är när han är hemma, då han släpper fasaden har har på jobbet osv är att han är väldigt nere.
    Vissa bearbetar en separation själva inombords och väljer inte att säga något förrän dom har fattat sitt beslut. Det känns givetvis surt, men du får nog ta och backa och bara låta honom gå. Kan vara så att han mår dåligt och ter sig deprimerad just när han är hemma för han inte trivs i er relation.

men jag vet, det är inte lätt att acceptera när det kommer som en överraskning. Vänd på det i dina tankar att du faktiskt förtjänar respekt och tydlig kommunikation i en relation och han inte ger dig det.
  • Tukt

Som flera skrivit så låter inte det där som en ålderskris. Inte minst det med att köpa en egen lägenhet.
    Tyvärr lär du väl inte få han att erkänna, om han själv inte vill. Men låter som att er relation onekligen är på väg att ta slut.

Svar på tråden Sambo med Ålderskirs (40)