• Mon 22 Aug 2022 22:16
    2094 visningar
    5 svar
    5
    2094

    Den gröna milen, på högstadiet?

    Har ditt barn fått se filmen "Den gröna milen", redan i åk 7?
    Vad anser du, är det ok?

  • Svar på tråden Den gröna milen, på högstadiet?
  • Mon 22 Aug 2022 22:19
    #1

    Har de sett den i skolan? Är nog ingen fars så de säker pratar om filmen både före och efter visningen.

  • Mon 22 Aug 2022 22:37
    #2

    Har jag inga problem med alls med tanke på vad som streamas i hemmen bland Netflix och övriga tjänster samt dataspel och Youtube-videos.. 

    Serien Game of Thrones är ju poppis bland unga tonåringar vilket ju kan diskuteras lämpligheten i att 10-15-åringar tittar på... 

  • Mon 22 Aug 2022 22:48
    #3

    Ja. Ett ypperligt tillfälle att diskutera flertalet frågor gällande samhälle, psykologi, psykiatri, behaviorism och beteendevetenskap, etc

  • Tue 23 Aug 2022 11:02
    #4
    81missan skrev 2022-08-22 22:16:53 följande:
    Den gröna milen, på högstadiet?

    Har ditt barn fått se filmen "Den gröna milen", redan i åk 7?
    Vad anser du, är det ok?


    Jätteviktigt och gripande film som säkert ger upphov till viktiga och intressanta diskussioner. För jag antar att man inte valt den som "underhållningsfilm". 

    Jag tycker att det är ok, men framför allt så tycker jag att det är läraren och inte jag som förälder som ska bestämma vad som ska göras i skolan, inklusive val av filmer, böcker, diskussionsämnen med mera. 
  • Tue 23 Aug 2022 12:17
    #5
    +1

    Mitt barn har inte sett den, men jag ser inget problem om de hade visat den i skolan. Varför skulle det vara ett problem?
    De flesta barn ser massor med våld på TV redan som små (det är ju vanlig att tom förskolebarn tittar på saker som Star Wars), men när de som tonåringar se något med syfte att de ska tänka lite är de för sköra för det?

Svar på tråden Den gröna milen, på högstadiet?