• Anonym (Emelie)

Har förskolan rätt här?

Våra två äldsta barn, 4 och 5 år gamla, började förskolan för en vecka sen.  
    Vi har också en bebis som är sju månader.
    Jag började en utbildning idag som är på heltid, men på distans, så jag studerar hemma.
    Lämnade in barnens schema förra veckan,  men nu idag vid lämning fick jag höra att de bara får gå 15 tim/vecka eftersom jag är hemma med bebisen.
    Jag har redan innan klargjort att jag kommer studera heltid, och förklarade det igen.
    Men eftersom jag har bebisen hemma så kan de äldre barnen också vara hemma, ansågs det från förskolans håll.
    Min man jobbar heltid.  
    Har de rätt att göra så? 

• Svar på tråden Har förskolan rätt här?
  • Anonym (S)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-22 22:47:13 följande:
    Har förskolan rätt här?

Våra två äldsta barn, 4 och 5 år gamla, började förskolan för en vecka sen.  
    Vi har också en bebis som är sju månader.
    Jag började en utbildning idag som är på heltid, men på distans, så jag studerar hemma.
    Lämnade in barnens schema förra veckan,  men nu idag vid lämning fick jag höra att de bara får gå 15 tim/vecka eftersom jag är hemma med bebisen.
    Jag har redan innan klargjort att jag kommer studera heltid, och förklarade det igen.
    Men eftersom jag har bebisen hemma så kan de äldre barnen också vara hemma, ansågs det från förskolans håll.
    Min man jobbar heltid.  
    Har de rätt att göra så? 

Är du föräldraledig?
  • Anonym (Hej)

Där jag jobbat så studerar förälder så har de rätt tillmer tid  beroende på studiegrad. 
    Kolla med rektor el region

• Anonym (Nio)

Jag tror förskolan har fel. Sen tror jag säkert de är trötta på alla som "studerar heltid" medan de är hemma med en bebis bara för att få ha de andra barnen på förskolan längre tid, men det är ju inget de kan avgöra utifrån sitt eget tyckande.

• Anonym (Emelie)

Jag är studerande, och det verkar de inte ifrågasätta,  utan det är detta att om jag har en bebis hemma så bör jag kunna ha de stora barnen hemma också.
    Det är ju en väldigt stor skillnad, dock!  
    Bebisen sover två timmar på förmiddagen och två timmar på eftermiddagen, då kan jag plugga inför tentor och redovisningar, och de dagar jag har föreläsning så kommer farmor och passar henne.

• Anonym (Emelie)

Jaha,  jag studerar i alla fall på riktigt.   
    En riktig utbildning som jag påbörjade förra året, men gjorde uppehåll i samband med förlossningen och första tiden därefter.   Sen var det sommaruppehåll i tre månader och nu fortsätter jag. 

• Anonym (Nio)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-22 23:01:31 följande:

Jaha,  jag studerar i alla fall på riktigt.   
    En riktig utbildning som jag påbörjade förra året, men gjorde uppehåll i samband med förlossningen och första tiden därefter.   Sen var det sommaruppehåll i tre månader och nu fortsätter jag. 

Ja, ursäkta om jag var otydlig, jag menade inte att du fuskar, men det finns de som gör det och att kanske personalen är trötta på det. Men det är ju inte upp till dem att avgöra, de får ju följa de regler som finns och i de allra flesta kommuner skulle jag tro att man har rätt till mer tid på förskolan. Men hör med rektorn! Håller helt med om att det är skillnad på att bara ta hand om en bebis mot att ha tre barn hemma medan man ska försöka studera.
  • Anonym (Va?)

Varför bryr sig förskolepersonal så mycket om sånt? Får de inte lön oavsett eller vad har jag missat?

• Anonym (Emelie)

Jag ska absolut höra med rektorn.
    Jag kan omöjligt studera med alla barnen hemma, farmor är gammal och hon orkar inte passa alla tre under de heldagar som föreläsningarna är.
    Och det är inte rätt mot de stora barnen att jag tar hand om dom på dagarna samtidigt som jag är upptagen med skolan.
    De behöver ju stimulans och pedagogik i den åldern, älskar börjar ju skolan nästa år! 
    Alternativet är att jag får avbryta studierna,  vilket skulle vara så tråkigt och onödigt.
    Jag har kämpat för att bli antagen, då det är rättsvårt att komma in.
    Och jag får inte ta ytterligare ett studieuppehåll.

• Anonym (Emelie)

ÄLDSTA börjar skolan skulle det stå 

• Anonym (Förskollärare)

Först jag förstår att om man tänkt gå en utbildning o det är nu eller aldrig om man ska gå den att man vill göra det även om timingen är urusel med tanke på bebis och små barn ..men för att svara på din fråga..det finns ett par saker du måste göra för att få lov att lämna de äldre barnen på förskola fast du har bebis hemma 

Du måste kunna lämna in ett intyg från skolan att du studerar i intyget ska det tydligt stå att studierna är på heltid   40h/ vecka ,  beroende på kommunens regler behöver du lämna in detta intyg varje termin eller varje läsår 

du får inte ta ut föräldrapenning utan måste då ta CSN istället ... Tar du ut föräldrapenning räknas du av kommunen som föräldraledig ( vilket ju även är försäkringskassans definition..föräldrapenning är till för dig som är hemma med ditt barn istället för att arbeta,söka arbete eller studera ..) och har bara rätt till förskola enligt de regler kommunen har för f- lediga 

Gör du detta har du rätt till att lämna barnen 40h + restid till förskolan - där den av er som har närmast till förskolan  och  / eller börjar/ slutar tidigast ska hämta o lämna..

Sedan .. går du en utbildning på heltid förväntas du  kunna lägga ner minst 8 h / dag på ditt pluggande oavsett om det är på plats eller distans..det är utifrån de premisserna lärarna ger sina uppgifter och förväntar sig att redovisningar ,tentor och andra arbeten ska utföras…så att säga att man tänker studera på heltid men bara räknar med att behöva lägga 50% av tiden som krävs låter mycket optimistiskt  ! 

Svar på tråden Har förskolan rätt här?