• Anonym (Mia)

Har förskolan rätt här?

Om du tar föräldraledigt för att vara hemma med din bebis får äldsta bara vara enligt reglerna för föräldralediga. Men om du inte är föräldraledig utan studerar på heltid är det det som gäller. Men du får alltså inte ha föräldrapenning (ingen kommmer kolla dock) Hur du löser omsorg för din bebis ska inte förskolan lägga sig i. Men du kan inte gå dit o säga att du är hemma med bebis. Många anmäler sig till deltidskurser när de är föräldralediga och då får de välja om de ska ha barnen på förskolan enl deltidskursen eller utifrån regler som föräldraledig. Går alltså inte att ha först 15/25/30 timmar (beroende på vad er kommun har) och sedan lägga 2h på eftermiddagen för att man studerar 25%. 

• Anonym (Mia)

Läst ikapp TS inlägg. Och ja du har rätt att ha de äldsta på förskolan. Är det en fristående eller kommunal? Reglerna är dock samma men olika vart du ska vända dig om rektorn inte svarar upp till det du har rätt till. Du är inte föräldraledig du är heltidsstuderande. Som mitt inlägg innan. Hur du löser omsorgen om bebis har inte förskolan med att göra. Du kunde ju ha farmor där heltid, nanny eller vad som. Att utbildningen är på distans är överhuvudtaget inget du behöver nämna för förskolan.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-27 01:23:14 följande:

Tack för era svar! 
    Det är kommunal förskola det gäller, och de är tydligen stenhårda med regler.
    Jag hann knappt komma hem från BB förrän de skickade ett meddelande om att nu hade vi bara rätt till 15 tim/veckan.
    Jag hade aldrig berättat att jag var gravid ens.

De har bara tagit för givet att du är föräldraledig. Förklara att du inte ska vara hemma med yngsta utan fortsätta studera på heltid. Du ska INTE ansöka om dispens som många i tråden föreslår då du inte är föräldraledig. Prata först med avdelningapedagogerna sen med rektor sen kan du vända dig till skolchefen. Men fortsätt lämna efter ditt schema under tiden för det har du rätt till.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Fl) skrev 2022-08-27 14:03:27 följande:
    Vet du att det är så? Eller gissar du bara?

Där jag jobbar ser systemet automatiskt att det kommit ett syskon. Säkert för att det har mycket med vår barnpeng (från kommunen) att göra - alltså den ekonomin förskolan har för att bedriva verksamheten.

Vi får mycket lägre barnpeng för deltidsbarn - de som fått syskon. Också lägre barnpeng för barn över än under 3 år.

Vi pedagoger håller inte reda på vem som får syskon eller inte (såklart vi vet, men har inte med administrationen att göra) och rapporterar inte till rektor eller liknande vem som är gravid.

I vår kommun är det "default" att barnet går deltid när det har syskon, om man studerar, jobbar eller av andra skäl behöver ha barnen på fler timmar måste man ansöka om det trots att man inte tar ut föräldrapenning.

Det går alltid igenom om man pluggar och inte tar föräldrapenning vad jag vet, men allt det där går genom vår administration. Jag som förskollärare kan inte bara ta emot ett intyg och bestämma antal timmar, liksom jag inte har med förskolans budget att göra.

Jag hänvisar alltid vidare till rektor/administration för såna frågor.

Men att som pedagog ha synpunkter på om föräldrar studerar/jobbar/hur mycket tid barnen ska gå tycker jag inte tillhör mitt jobb. Det är ju för att jobba med barn jag är där!
    Jag jobbar med skollagen så jag gissar inte. Däremot kan jag inte alla kommuners processer kring hur det kommer sig att syskon blir deltidsbarn. Så kan det säkert vara och då ska det såklart rättas till. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-28 00:41:55 följande:
    Det har jag gjort, men de är som jag redan sagt flera gånger,  inte intresserade av intyget.
    De vet att jag studerar, problemet här är inte om jag studerar eller ej, utan att om jag kan ha ett barn hemma under studierna,  så "ska" jag kunna ha alla barn hemma.
    Att dina barn har fått syskon ser de i systemen i de flesta kommuner inget konstigt. Sen prata ju dina barn såklart. Men du kommer få gå klart dina studier de måste bara förstå att du inte är föräldraledig. Du får ha dina barn på heltid på förskolan. Oroa dig inte för det du har lagen på din sida. Lägg istället fokus på hur du ska få förskolan att förstå. Enklast är nog att vara tydlig med att du studerar och har ordnat omsorg till bebis under tiden. Att du står för omsorgen har de inte med att göra. Så fortsätt du att lämna enligt schema. 
  • Anonym (Mia)

Från och med ett års ålder ska barn erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier, eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.

Barn vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga med ett annat barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

Du är studerande och har därför barnen på förskolan utifrån det.

Svar på tråden Har förskolan rätt här?