Anonym (Fl) skrev 2022-08-27 14:03:27 följande:
Vet du att det är så? Eller gissar du bara?
Där jag jobbar ser systemet automatiskt att det kommit ett syskon. Säkert för att det har mycket med vår barnpeng (från kommunen) att göra - alltså den ekonomin förskolan har för att bedriva verksamheten.
Vi får mycket lägre barnpeng för deltidsbarn - de som fått syskon. Också lägre barnpeng för barn över än under 3 år.
Vi pedagoger håller inte reda på vem som får syskon eller inte (såklart vi vet, men har inte med administrationen att göra) och rapporterar inte till rektor eller liknande vem som är gravid.
I vår kommun är det "default" att barnet går deltid när det har syskon, om man studerar, jobbar eller av andra skäl behöver ha barnen på fler timmar måste man ansöka om det trots att man inte tar ut föräldrapenning.
Det går alltid igenom om man pluggar och inte tar föräldrapenning vad jag vet, men allt det där går genom vår administration. Jag som förskollärare kan inte bara ta emot ett intyg och bestämma antal timmar, liksom jag inte har med förskolans budget att göra.
Jag hänvisar alltid vidare till rektor/administration för såna frågor.
Men att som pedagog ha synpunkter på om föräldrar studerar/jobbar/hur mycket tid barnen ska gå tycker jag inte tillhör mitt jobb. Det är ju för att jobba med barn jag är där!
Jag jobbar med skollagen så jag gissar inte. Däremot kan jag inte alla kommuners processer kring hur det kommer sig att syskon blir deltidsbarn. Så kan det säkert vara och då ska det såklart rättas till.