Anmäla för förtal - Men vart går gränsen?
Hej,
förtal är något när man försöker sabotera någons rykte, få denne att andra missaktar personen o.s.v.
Tyvärr blir vi människor lätt påverkade så fort vi säger något negativt eller positivt om någons rygg. Dessutom är många personer tystlåtna och säger oftast inte ''Kalle har sagt detta om dig, stämmer det?''.
Jag har jobbat och jag vet att det är en person som tyvärr stör sig på mig. Det har jag en vis förståelse över, just för att den personen vid första ögonblicket nedvärderade mig. Vilket ledde till att jag direkt inte gav någon respons till personen. Liksom ignorerade denne och hans fasoner.
Förmodligen störde det personen och därefter har arrogans dykt upp ifrån hans sida emot mig.
Jag fick bara en magkänsla över att han är en sådan typ som kommer ta det hela vidare, med att förtala mig, antingen inför andra kollegor eller för arbetsgivaren eller både och.
Det verkar ha fungerat, för att förmodligen har det pratats och arbetsgivaren har ändrat mitt schemat. Jag förlorade ett pass. Om detta fortsätter, lär jag förlora hela jobbet. Då jag är timvikariat. Jag är oerhörd orolig.
Men att vända sig till sin arbetsgivare och formulera det som om jag gör dåligt jobb eller att jag är mest i vägen eller dylikt, kan väl inte vara förtal eller kan det vara så? Har jag rätt att anmäla det för förtal?
Ni som tror att förtal enbart handlar om man talar lögner, så är det inte så. Förtal innebar också om man talar sanning. Allt handlar om man försöker få personen i sämre dar. Men det kanske finns undantag. T.ex om man vänder till sin arbetsgivare. Men jag är osäker och därav skapade jag denna tråd. Jag hoppas få god respons.
Tack för svar!