• Anonym (När kan man anmäla för förtal?)

Anmäla för förtal - Men vart går gränsen?

Hej,
    förtal är något när man försöker sabotera någons rykte, få denne att andra missaktar personen o.s.v.

Tyvärr blir vi människor lätt påverkade så fort vi säger något negativt eller positivt om någons rygg. Dessutom är många personer tystlåtna och säger oftast inte ''Kalle har sagt detta om dig, stämmer det?''.

Jag har jobbat och jag vet att det är en person som tyvärr stör sig på mig. Det har jag en vis förståelse över, just för att den personen vid första ögonblicket nedvärderade mig. Vilket ledde till att jag direkt inte gav någon respons till personen. Liksom ignorerade denne och hans fasoner.

Förmodligen störde det personen och därefter har arrogans dykt upp ifrån hans sida emot mig.

Jag fick bara en magkänsla över att han är en sådan typ som kommer ta det hela vidare, med att förtala mig, antingen inför andra kollegor eller för arbetsgivaren eller både och.

Det verkar ha fungerat, för att förmodligen har det pratats och arbetsgivaren har ändrat mitt schemat. Jag förlorade ett pass. Om detta fortsätter, lär jag förlora hela jobbet. Då jag är timvikariat. Jag är oerhörd orolig.

Men att vända sig till sin arbetsgivare och formulera det som om jag gör dåligt jobb eller att jag är mest i vägen eller dylikt, kan väl inte vara förtal eller kan det vara så? Har jag rätt att anmäla det för förtal?

Ni som tror att förtal enbart handlar om man talar lögner, så är det inte så. Förtal innebar också om man talar sanning. Allt handlar om man försöker få personen i sämre dar. Men det kanske finns undantag. T.ex om man vänder till sin arbetsgivare. Men jag är osäker och därav skapade jag denna tråd. Jag hoppas få god respons.

Tack för svar!

• Svar på tråden Anmäla för förtal - Men vart går gränsen?
  • Anonym (Inte förtal)

Men om jag jobbar med Kalle och jag upplever att Kalle inte presterar eller t.ex inte följer säkerhetsföreskrifter-naturligtvis är det då inte förtal att berätta detta för chefen. 

• Anonym (?)

Från BrB
    "Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

att berätta för chefen att man tycker att någon missköter jobbet är inte förtal

Anonym (Inte förtal) skrev 2022-08-23 16:19:56 följande:

Men om jag jobbar med Kalle och jag upplever att Kalle inte presterar eller t.ex inte följer säkerhetsföreskrifter-naturligtvis är det då inte förtal att berätta detta för chefen. 

Absolut, så kan man ju säga till arbetsgivaren för att få Kalle i sämre dar. Men om det handlar om att kollega bara rent allmänt stör sig på Kalle och inte hans pressentation i arbetet. När man hatar någon, så är det lät att man ser massa fel och kanske till och med påhittade fel hos Kalle.

Det är ju inte så att man säger till en arbetsgivare: ''Jag hatar Kalle. Jag vill att han skall plockas bort''. Det funkar ju inte så, man säger ju oftast att ''Kalle gör dåligt jobb''. Dels för att man själv hatar Kalle och ''ser bara massa fel'' och dels för att man vill få bort Kalle, helt enkelt.
  • Anonym (?)

Mera, då förtal inte faller under allmänt åtal, dvs du får driva hela processen själv, med risk för stora kostnader, bör du fundera om det är värt att över huvud taget tänka på om detta är förtal eller inte. Ligger det inom din horison att ta detta till domstol på helt egen kostnad och risk?

Kansk bättre att prata med chefen eller facket.

Anonym (?) skrev 2022-08-23 16:33:49 följande:

Mera, då förtal inte faller under allmänt åtal, dvs du får driva hela processen själv, med risk för stora kostnader, bör du fundera om det är värt att över huvud taget tänka på om detta är förtal eller inte. Ligger det inom din horison att ta detta till domstol på helt egen kostnad och risk?

Kansk bättre att prata med chefen eller facket.

Vad kan Facket göra?

Har dem inte bara ärende för om arbetsgivaren ger dåliga arbetsvilkor eller dylikt. Men om det är kollega, så kan väl faceket inte göra något?

• Anonym (.)
    Anonym (När kan man anmäla för förtal?) skrev 2022-08-23 16:32:37 följande:
    Absolut, så kan man ju säga till arbetsgivaren för att få Kalle i sämre dar. Men om det handlar om att kollega bara rent allmänt stör sig på Kalle och inte hans pressentation i arbetet. När man hatar någon, så är det lät att man ser massa fel och kanske till och med påhittade fel hos Kalle.

Det är ju inte så att man säger till en arbetsgivare: ''Jag hatar Kalle. Jag vill att han skall plockas bort''. Det funkar ju inte så, man säger ju oftast att ''Kalle gör dåligt jobb''. Dels för att man själv hatar Kalle och ''ser bara massa fel'' och dels för att man vill få bort Kalle, helt enkelt.
    Då får du ta upp det med chefen. För om Kalle går till chefen och klagar på dig så ska chefen åtgärda detta. Så chefen kom mer antagligen att be att få prata med dig, eller så anser chefen att Kalle bara snackar skit och säger till Kalle att sluta med det.
  • Anonym (?)
    Anonym (När kan man anmäla för förtal?) skrev 2022-08-23 16:38:20 följande:

Vad kan Facket göra?

Har dem inte bara ärende för om arbetsgivaren ger dåliga arbetsvilkor eller dylikt. Men om det är kollega, så kan väl faceket inte göra något?

Om chefe ger dig färre pass,  sämre villkor pga fel information kan Facket hjälpa dig att klarlägga siuationen

Skvaller,  skitsnack odyl kan vara ett arbersmilöproblem och då ska facket hjälpa till
    Anonym (?) skrev 2022-08-23 17:08:17 följande:
    Om chefe ger dig färre pass,  sämre villkor pga fel information kan Facket hjälpa dig att klarlägga siuationen

Skvaller,  skitsnack odyl kan vara ett arbersmilöproblem och då ska facket hjälpa till
    Fantastiskt svar, tack!!
    Anonym (?) skrev 2022-08-23 17:08:17 följande:

Låt oss säga att jag inte är med i Facket. Kan Facket hjälpa ändå?

Eller måste man vara medlem i Facket i x antal veckor/månader, för att Facket skall göra någonting.

Är det enbart Facket som kan göra någonting, om man eventuellt får massa skitprat på sig.

Det som känns svårt, är ju att kollegan kanske säger saker så som: ''Kalle gör dåligt jobb''. Det är väl inget Facket kan göra. Det är samma sak som att man inte kan polisanmäla någon för att denne vänder sig till chefen och säger att personen gör dålig jobb.

Det kanske är ännu svårare om man är timvikariat. Jag menar; arbetsgivaren bestämmer väl själv vem som skall jobba o.s.v?
  • Anonym (.)
    Anonym (När kan man anmäla för förtal?) skrev 2022-08-23 17:18:07 följande:
    Låt oss säga att jag inte är med i Facket. Kan Facket hjälpa ändå?

Eller måste man vara medlem i Facket i x antal veckor/månader, för att Facket skall göra någonting.

Är det enbart Facket som kan göra någonting, om man eventuellt får massa skitprat på sig.

Det som känns svårt, är ju att kollegan kanske säger saker så som: ''Kalle gör dåligt jobb''. Det är väl inget Facket kan göra. Det är samma sak som att man inte kan polisanmäla någon för att denne vänder sig till chefen och säger att personen gör dålig jobb.

Det kanske är ännu svårare om man är timvikariat. Jag menar; arbetsgivaren bestämmer väl själv vem som skall jobba o.s.v?
    Du kan ju bara ta upp sådant som är sant. Du kan inte gå till vare sig facket eller chefen om du inte vet vad Kalle sagt. 

Till facket går du om du blir illa behandlad på jobbet, och ja du måste vara medlem.

Är du bara timanställd, så har de ingen skyldighet att ge dig mer timmar. Däremot kan du fråga chefen varför du inte får mer timmar, om de är missnöjda med din arbetsinsats. 
    Anonym (.) skrev 2022-08-23 17:24:19 följande:
    Är du bara timanställd, så har de ingen skyldighet att ge dig mer timmar. Däremot kan du fråga chefen varför du inte får mer timmar, om de är missnöjda med din arbetsinsats. 
    BRA! Jag skall göra det! Förhoppningsvis skall jag få mer timmar. Det var bara denna gång, som mitt pass blev ändrad och förlorade mitt pass. Utan en konkret förklaring.

Jag hoppas att det var bara denna gång!

Tack alla som svarat mig! :)
  • Anonym (Lös det)

Om du tror att Kalle springer till chefen och klagar så kan du med allvarlig ton snacka med Kalle själv. 
    "Nästa gång det är ett problem så tar du det direkt med mig nästa gång, ok?".

Sen får arbetsgivaren inte avboka ett pass utan ditt godkännande. 

• Tow2Mater

Rent objektivt, gör du ett dåligt jobb ibland? eller anser du dig göra ett bra jobb?

Att du vid första ögonblicket ansåg att en person nedvärderade dig och du därfor inte gav någon respons till personen skulle jag anse vara ett dåligt bemötande av dig. Så gör man inte. Tänk om din första ögonblicksbedömning var fel?

Tow2Mater skrev 2022-08-23 18:39:25 följande:

Rent objektivt, gör du ett dåligt jobb ibland? eller anser du dig göra ett bra jobb?

Att du vid första ögonblicket ansåg att en person nedvärderade dig och du därfor inte gav någon respons till personen skulle jag anse vara ett dåligt bemötande av dig. Så gör man inte. Tänk om din första ögonblicksbedömning var fel?

Ja, så kanske det var. Jag har själv varit självkritisk och borde ha varit ödmjuk. Jag kände mig abra så förolmpad och förnedrad att jag kände det avr bässt att inte ge någon respons istället för att ge en kommentar på hans beteende.
Svar på tråden Anmäla för förtal - Men vart går gränsen?