• Anonym (Kfkf)

Sårkanter inte läkta efter borttagning av stygn?

Hej 
    igår tog jag bort stygnen efter att jag tagit bort en blåsa som varit i ljumsken i 5 år. Från början var det hårsäcksinflammation men den försvann aldrig. Läkarna har flertalet gånger tryckt den och påstått att den skulle försvinna av sig själv men det har den inte gjort. Skickade sedan en egenremiss om att ta bort den. Hon som tog bort den sa att den aldrig hade läkt av sig själv, det var ca 6 mm djupt och 5 mm brett. 

Stygnen tog jag iallafall igår. Men när hon tagit bort dem sa hon att sårkanterna inte hade läkt ihop  men att det såg fint ut ändå. Hon satte säkert 10 stycken strips på. 

Kommer jag få världens ärr nu eller räcker det med stripsen? Kan det bli så, att det inte läkt ihop när stygnen tas? Så orolig. 

• Svar på tråden Sårkanter inte läkta efter borttagning av stygn?
  • Anonym (Kfkf)

Ingen?

• Anonym (Op.)

Helt läkt är sår sällan när stygnen tas. Men med lite strips, omsorg och inget petande blir nog ärret fin.

• Anonym (Kfkf)
    Anonym (Op.) skrev 2022-08-24 22:01:56 följande:

Helt läkt är sår sällan när stygnen tas. Men med lite strips, omsorg och inget petande blir nog ärret fin.

Brukar det inte? så trodde jag det var. Hoppas det verkligen. När man sätter tejp ska man göra något speciellt med huden då eller är det bara att tejpa? Vet du det? Tänkte om några strips släpper. 
  • Fliselisan

Det är ganska vanligt att såret inte är helt läkt när stygnen tas, beror lite på anledningen till att man sytts, var stygnen sitter och hur länge de suttit.

Ibland är det svårt att lägga sårkanterna bra då de ligger tätt intill varandra, då blir oftast ärret fulare.

Fortsätt tejpa med strips eller kirurgtejp i minst tre månader efter att det är läkt, gärna sex månader. Ärret blir snyggare, smalare. Och sola inte ärret det första året. 

• Fliselisan

Och när du tejpar så tejpa tvärs över ärret, fäst tejpen på ena sidan, dra lite lätt så du drar kanterna mot varandra och fäst på andra sidan. Då får ärret bäst stöd.

• Anonym (Kfkf)
    Fliselisan skrev 2022-08-25 19:57:58 följande:

Och när du tejpar så tejpa tvärs över ärret, fäst tejpen på ena sidan, dra lite lätt så du drar kanterna mot varandra och fäst på andra sidan. Då får ärret bäst stöd.

Okej, ska försöka. Är så jäkla hårig just där bara. Hur gör man då, raka Förstör jag att man inte kan men kan man använda trimmer runt omkring lite försiktigt tro? Hon sa att jag inte behövde tejpa men jag vill gärna ha så fint ärr det går även om det är på ett ställe man Inte visar utåt sätt 
  • Anonym (Kfkf)

Såret är precis i vecket vid yttre blygdläppen/ljumsken. inget bra ställe alls. 

• Fliselisan
    Anonym (Kfkf) skrev 2022-08-25 20:03:40 följande:
    Okej, ska försöka. Är så jäkla hårig just där bara. Hur gör man då, raka Förstör jag att man inte kan men kan man använda trimmer runt omkring lite försiktigt tro? Hon sa att jag inte behövde tejpa men jag vill gärna ha så fint ärr det går även om det är på ett ställe man Inte visar utåt sätt 
    Knepigt ställe. Ja du kanske försiktigt kan använda en trimmer där, men om såret inte är läkt så var noga med att du tvättat av trimmern ordentligt. Om det finns en metalldel längst fram kanske det går att koka den en liten stund?
  • Anonym (Kfkf)
    Fliselisan skrev 2022-08-25 20:15:09 följande:
    Knepigt ställe. Ja du kanske försiktigt kan använda en trimmer där, men om såret inte är läkt så var noga med att du tvättat av trimmern ordentligt. Om det finns en metalldel längst fram kanske det går att koka den en liten stund?

Ja usch. Så trisr att den skulle vara just där. Men huvudsaken är att den förhoppningsvis är borta nu. Men helst vill jag ju int ha ett jätte ärr ändå. 

Ja det får ju vara väldigt försiktigt isåfall och i närheten av såret. Tejpen fäster ju inte så bra annars så jag vet inte hur jag annars ska göra 

• Fliselisan
    Anonym (Kfkf) skrev 2022-08-25 20:23:05 följande:

Ja usch. Så trisr att den skulle vara just där. Men huvudsaken är att den förhoppningsvis är borta nu. Men helst vill jag ju int ha ett jätte ärr ändå. 

Ja det får ju vara väldigt försiktigt isåfall och i närheten av såret. Tejpen fäster ju inte så bra annars så jag vet inte hur jag annars ska göra 

På ett sätt är det ju bra då ärret inte kommer synas så mycket sen.
  • Anonym (Kfkf)
    Fliselisan skrev 2022-08-25 20:35:13 följande:
    På ett sätt är det ju bra då ärret inte kommer synas så mycket sen.
    Ja jo, det syns ju inte utåt sett för så många andra, men jag kommer ju se det. 
  • Anonym (Kfkf)

Trist också att läkarna hela tiden trott att den skulle läka och det gått 5 år. Sedan fick jag skicka en egenremiss för att få bort den. hon som tog bort den sa ju att den aldrig hade läkt självmant. 

Hade sluppit gå runt med den där om någon bara sagt det tidigare. Den har ju gjort rejält ont mellan varven. Men ingen har ju ens brytt sig. Nu står man väl där med ett stort ärr istället. Kul. Men men.

Svar på tråden Sårkanter inte läkta efter borttagning av stygn?