• Friger

Min sambo vägrar duscha mindre!

Spucks skrev 2022-08-25 06:59:57 följande:
    Jo, vatten är en oändlig resurs, det finns alltid precis samma mängd vatten på jorden. Sen finns den såklart inte nödvändigvir där man vill ha den.
    Men 20+ minuter per dag är verkligen inte nödvändig. Jag förstår verkligen det sköna i att duscha långt, jag tycker det är extrem avslappnande att stå i duschen (jag hatar tex. att bada), men om priserna är höga och man delar på kostnader får man kompromissa. Antingen duschar kortare, duschar mer sällan eller betala en högre andel av kostnaderna.
    Håller med. Vatten är en oändlig resurs. Det är hur den är fördelad som är problemet.

I Sverige så är det stora problemet inte brist på vatten i sig. Utan gamla rörledningar som är dimensionerade för en mindre stad än vad som finns idag.

Men ja, det är svindyrt att värma vatten i elektrisk varmvattenberedare idag. Det är ingen bra idé att dra ner temp för mycket. Det kan bildas legionella.

Skönt att slippa det problemet. Jag värmer vattnet från egen brunn med ved. Några vedklabbar och du kan duscha hela dan om du vill.
  • Friger
    Anonym (Elpriset) skrev 2022-08-25 17:59:08 följande:

Ni som skriver att vatten är en oändlig resurs märker ju bara ord. Jag hoppas att ni vet att det vatten vi duschar i, dvs dricksvatten, inte är en oändlig resurs. Det råder brist på rent dricksvatten just nu, i världen, det är fakta. Så min sambos slöseri med vatten upplever jag som respektlöst- det är inte bara en kostnadsfråga. 

Som några skriver så kan man stänga av vatten om man har olika moment att utföra. Det håller jag med om. I vårt exempel så hänger sambon bara i duschen utan någon särskild aktivitet. Dvs rent slöseri. 

Det är ingen brist på vatten i Sverige.

Stockholm exempelvis tar sitt vatten från Mälaren och släpper ut det där igen när det är använt. Du kan duscha i 12 miljoner år och det kommer inte att påverka vattennivån i Mälaren.

Det som hänt i Sverige är att städerna vuxit medans vattennätet inte gjort det.

Sen är det brist på vatten i delar av världen. Men du kan inte flytta en flod dit där den behövs. Alltså... Det är ingen giltig ursäkt för dig att inte duscha.
Svar på tråden Min sambo vägrar duscha mindre!