• Sonja123

    Hur ofta är era tonåringar sjuka?

    Undrar, hur ofta är era tonåringar sjuka?
    har ni tid och lust får ni gärna också spec:a om det är förkylningar, mage eller annat. Eller kanske lite av varje. 

    Ni som har tonåringar som är sjuka ofta undrar jag också om ni gör/har gjort/ska göra några vidare undersökningar. 

  • Svar på tråden Hur ofta är era tonåringar sjuka?
  • Anonym (Maria)

    Äldsta brukar bli förkyld på höstterminen en gång. Sedan kan få milda migränanfall nån gång per termin. Brukar få bort helt med medicin. 
    Mellanson kan vara ofta snuvig (högstadie) Bara lite snuva sedan frisk igen. Men ska utreda både honom o mig själv för allergi. Då det blir långa perioder ibland med snuv och näskli, nysningar. Ävenom det är ganska milt. Sonen fick en Stroke  så man är lite orolig, men han är utredd på alla sätt och vis och har bara en liten blind fläck i ögat fått som men. Men äter blodförtunnande. 

    Yngsta förkyld nån gång varje termin. Vart rätt sjuk i Covid i vintras. Ganska frisk av sig annars. 
    Tacksam för varje dag de är fungerande och friska. Det kan ändras i en handvändning. 

  • Sonja123

    ifall det kommer frågor om varför jag undrar eller så, så skriver jag ner bakgrunden här.
    Anledningen till att jag frågar är att jag har en son som är allvarligt sjuk i en form av autoimmun encefalit (hjärninflammation => får svårt att gå, tappar förmågor som att läsa och räkna, får medvetslösa kramper, blir suicid, tvång och mycket mer och går 20% i skolan sedan 3 år) Vi i familjen och läkare kämpar med att förstå sjukdomen. Vi har förstått att inflammationen triggas av en del ganska vanliga förkylningsvirus, och undviker därför smittorisker så gott det går. 

    Nu är det så att jag sedan 1,5 år träffat en underbar man med 2 barn. Denna ena är 18 och bor hos honom varannan vecka. Denna härliga goa tjej som vi trivs så bra med har under denna tiden varit sjuk väldigt ofta i förkylningar som avlöser varandra och några gånger har hon varit dålig i magen. Hennes lärare har också reagerar på att hon varit sjuk så ofta och fått hög frånvaro i skolan. Eftersom jag själv inte har/haft tonåringar än, så har jag ingen aning om hur ofta en tonåring vanligtvis är sjuk. Inget jag lyckats googla fram heller. Tyvärr är det stor risk att min son smittats av henne några gånger och blivit dålig i sin sjukdom. Hennes föräldrar menar att hon är sjuk lika ofta som hennes vänner. Tyvärr kan jag inte ta den risken ???? och fortsätta så. Hon själv har sagt att hennes immunförsvar verkar vara lite kasst eftersom hon blir sjuk så lätt, och hon var ett s k öronbarn som liten. Men hon vill inte gå och kolla upp det, och hennes mamma (gillar även henne, men här tycker vi olika) håller med henne om att hon inte behöver det. 


    Jag skulle därför vilja få lite inblick i om det är normalt med så täta förkylningar och så. Jag vill ju så gärna fortsätta att träffa denna härliga man och hans goa döttrar. Men kan ju inte riskera sonens hälsa med smittrisken i hemmet/hos dem = vi kan inte träffas. 

  • Anonym (riktigt?)

    Jag och min särbo har tillsammans tre tonårskillar. 

    Ett av hans barn är förkyld sådär en gång per termin. Den andre är sjuk säkert en gång i månaden. MEN- han är en sån som gärna är sjuk och hemma från skolan. Så frågan är hur sjuk han egentligen är när han rosslar att han har jätteont i halsen eller annat.

    Min son har problem med magen sedan han var sådär 10 år så han mår alltid illa eller har ont i magen typ. Men det räknar jag inte som sjukdom, han är utredd och det är bara en överkänslighet mot kroppens processer som läkaren sa. Han är förkyld mindre en en gång per år. 

  • LFF

    Nu är mina barn bara 9 år gamla men de är ytterst sällan sjuka.

    Går jag till mig själv som tonåring var det samma lika där. Jag var ytterst sällan hemma från skolan (både i högstadiet och gymnasiet) pga sjukdom. 

    Tråkigt att de inte vill kolla upp dottern. När även lärarna reagerar på att hon är borta ofta från skolan så låter det ju absolut som något som borde kollas upp och att det skulle underlätta för din son är ju bara en bonus. Om hon har för hög frånvaro i skolan kan hennes studiemedel dras in, är hon medveten om detta?

  • Anonym (ööö)

    Det låter inte normalt, men å andra sidan finns det ju folk som är känsliga i luftrör mm. Hennes skola både reagera om inte annat. 

    Våra ungdomar är sällan sjuka alls, däremot finns det annan problematik som lett till problematisk skolfrånvaro för nån av dem. Det handlar inte om fysiska åkommor. 

  • Anonym (skul)
    Sonja123 skrev 2022-08-24 08:57:47 följande:
    Hur ofta är era tonåringar sjuka?

    Undrar, hur ofta är era tonåringar sjuka?
    har ni tid och lust får ni gärna också spec:a om det är förkylningar, mage eller annat. Eller kanske lite av varje. 

    Ni som har tonåringar som är sjuka ofta undrar jag också om ni gör/har gjort/ska göra några vidare undersökningar. 


    Sällan eller aldrig. Eller så var det innan pandemin, nu när de lede mer skyddade under pandemin så blev de sjuka oftare under första hösten tillbaka i skolan, då kanske 1-3 infektioner under den hösten/vinter. 

    Det är ofta förkylningar, men mitt ena barn har haft bekymmer med magen, främst illamående på grund av stress. Ett av barnen tyckte också att pandemin var ett bra tillfälle att slippa skolan lite mer och var ofta "sjuk" under en period, så vi misstänkte att hen fejkade. Vi satte lite mer gränser kring det och då blev det mer normalt. Jag gjorde detsamma några gånger under min tonårstid, som ett slags skolk fast man låtsades vara sjuk... Om det händer då och då är det väl ingen grej, men börjar det hända ofta kanske man ska dels komma upp hur barnet har det i skolan, och sen försöka hantera det så att det blir bättre.

    Är ju svårt att svara på vilka undersökningar eller utredningar som skulle behövas, beror ju helt på vad det handlar om för sjukdomar och hur barnet som är sjuk har det i övrigt. 
  • Anonym (skul)
    Sonja123 skrev 2022-08-24 09:26:00 följande:

    Denna härliga goa tjej som vi trivs så bra med har under denna tiden varit sjuk väldigt ofta i förkylningar som avlöser varandra och några gånger har hon varit dålig i magen. Hennes lärare har också reagerar på att hon varit sjuk så ofta och fått hög frånvaro i skolan. Eftersom jag själv inte har/haft tonåringar än, så har jag ingen aning om hur ofta en tonåring vanligtvis är sjuk. Inget jag lyckats googla fram heller. Tyvärr är det stor risk att min son smittats av henne några gånger och blivit dålig i sin sjukdom. Hennes föräldrar menar att hon är sjuk lika ofta som hennes vänner. Tyvärr kan jag inte ta den risken ???? och fortsätta så. Hon själv har sagt att hennes immunförsvar verkar vara lite kasst eftersom hon blir sjuk så lätt, och hon var ett s k öronbarn som liten. Men hon vill inte gå och kolla upp det, och hennes mamma (gillar även henne, men här tycker vi olika) håller med henne om att hon inte behöver det. 


    Jag skulle därför vilja få lite inblick i om det är normalt med så täta förkylningar och så. Jag vill ju så gärna fortsätta att träffa denna härliga man och hans goa döttrar. Men kan ju inte riskera sonens hälsa med smittrisken i hemmet/hos dem = vi kan inte träffas. 


    Även om det inte låter så vanligt eller kanske helt normalt så är det inte säkert att det finns utredningar att göra eller behandling att få. Ett lite halvdant immunförsvar som ger täta men lindriga förkylningar är inget man brukar behandla, i synnerhet inte hos en tonåring som i övrigt växer, utvecklas och inte har alltför stora men av sina infektioner. 

    Så d kan nog inte förvänta dig att hon ska botas så att ni kan umgås med henne som ni vill, utan hon är som hon är på samma sätt som din son är som han är. Och du får såklart förhålla dig till det så att det blir bra för din son i första hand. 
  • Mandel

    Äldsta sonen nu 18 år har det typ aldrig varit några bekymmer med kring någonting. Han sov skitkasst tills han var 8 månader sedan har han varit ett väldigt lätthanterligt barn. Inte mycket frånvaro alls

    Yngsta nu 15 fick mer frånvaro när han började högstadiet, men det hängde nog mer på skoltrötthet än verklig sjukdom. Han hade högre frånvaro pappa-veckorna... Skyllde ofta på huvudvärk så jag tog honom till en optiker och vi fixade glasögon och i samband med det sa jag att nu vill jag inte ha mer frånvaro med huvudvärk som orsak (helt ärligt trodde jag han bluffade eftersom han sällan var frånvarande mamma-veckorna...) och det har det heller i princip inte varit frånvaro sedan dess, men vet inte hur mycket frånvaro han har på pappa-veckorna eftersom pappan inte pratar med mig...
    Han har även mognat rejält i sitt tankesätt över sommaren så jag hoppas att sista året i högstadiet flyter bättre med både studier och närvaro.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Hinna aterhamta sig ordentligt!)
    Sonja123 skrev 2022-08-24 08:57:47 följande:
    Hur ofta är era tonåringar sjuka?
    Kan ju vara sa att hon inte hunnit aterhamta sig ordentligt efter varje sjukdomstillfalle och darfor latt blir sjuk igen. 
    Tycker mig minnas att jag sjalv var mer eller mindre snuvig under hela vinterhalvaret nar jag sjalv gick i gymnasiet. Var bara hemma om jag fick feber (arliga influensan) eller halsfluss, men annars sa var inte grov forkylning en giltig anledning att stanna hemma fran skolan. Man gick helt enkelt anda (vilket i dagens pandemitider inte hade gatt). 
    Hade en kompis som ofta hade ont i magen under hogstadiet & gymnasiet. Hennes foraldrar lag i skilsmassa, sa det var nog tyvarr oro och stress pga det som gjorde att hon allt som oftast hade ont (aven efter skilsmassan). Sjalv kunde man fa ont i magen infor viktiga prov eller vid mensvark. 
    Idag kan unga fa for sig att kora vissa dieter, bli veganer osv. (fanns inte sa mycket pa min tid) och sant paverkar ju ocksa magen och vissa kanske inte ar sa vidare palasta innan det borjar, sa det kan sakert ocksa orsaka magont eller gaser.
    Jag gissar helt enkelt att din bonusdotter inte hinner aterhamta sig efter varje sjuktillfalle (forkylning) och att magontet kan vara allt fran mensvark, stress infor prov, oro infor framtiden eller nagot som hant i skolan, sa det ar helt normalt (och ibland kanske matrelaterat om man atit ute).
  • mammatill6
    Sonja123 skrev 2022-08-24 09:26:00 följande:

    ifall det kommer frågor om varför jag undrar eller så, så skriver jag ner bakgrunden här.
    Anledningen till att jag frågar är att jag har en son som är allvarligt sjuk i en form av autoimmun encefalit (hjärninflammation => får svårt att gå, tappar förmågor som att läsa och räkna, får medvetslösa kramper, blir suicid, tvång och mycket mer och går 20% i skolan sedan 3 år) Vi i familjen och läkare kämpar med att förstå sjukdomen. Vi har förstått att inflammationen triggas av en del ganska vanliga förkylningsvirus, och undviker därför smittorisker så gott det går. 

    Nu är det så att jag sedan 1,5 år träffat en underbar man med 2 barn. Denna ena är 18 och bor hos honom varannan vecka. Denna härliga goa tjej som vi trivs så bra med har under denna tiden varit sjuk väldigt ofta i förkylningar som avlöser varandra och några gånger har hon varit dålig i magen. Hennes lärare har också reagerar på att hon varit sjuk så ofta och fått hög frånvaro i skolan. Eftersom jag själv inte har/haft tonåringar än, så har jag ingen aning om hur ofta en tonåring vanligtvis är sjuk. Inget jag lyckats googla fram heller. Tyvärr är det stor risk att min son smittats av henne några gånger och blivit dålig i sin sjukdom. Hennes föräldrar menar att hon är sjuk lika ofta som hennes vänner. Tyvärr kan jag inte ta den risken ???? och fortsätta så. Hon själv har sagt att hennes immunförsvar verkar vara lite kasst eftersom hon blir sjuk så lätt, och hon var ett s k öronbarn som liten. Men hon vill inte gå och kolla upp det, och hennes mamma (gillar även henne, men här tycker vi olika) håller med henne om att hon inte behöver det. 


    Jag skulle därför vilja få lite inblick i om det är normalt med så täta förkylningar och så. Jag vill ju så gärna fortsätta att träffa denna härliga man och hans goa döttrar. Men kan ju inte riskera sonens hälsa med smittrisken i hemmet/hos dem = vi kan inte träffas. 


    Så olika. Två av mina döttrar är förkylda jätteofta. en gång i månaden kanske på vinterhalvåret. Ena dottern aldrig.
  • Anonym (Gränser)

    Jag var själv knappt sjuk alls som varesig tonåring el. barn och inte heller min make. Hans syster var öronbarn och sjukare långt mycket oftare. Både som ung, men även som vuxen.

    Det är också skillnad på hur man drabbas i olika faser i livet. Lite trötthet en dag kan vara något som någon annan får en dunderförkylning av. Jag tänker att man oftast smittas av de som inte upplever sig sjuka...

    Vi har haft lite problem med frånvaro och sjukdom med äldsta barnet. Uppenbart till viss del psykosomatiskt, men inte heller det går att avfärda hela tiden. Det har faktiskt hjälpt att vara hos doktorn och ta upp de upprepade magsjukorna, skriva mag-dagbok och prata med vården om det hela.
    Drygt och jobbigt och hade det varit något så hade vi tagit ett steg i rätt riktning.

    Samma sak med upprepade ont i huvudet/halsen. Att stå i kö och covid-testa några gånger var toppen för hela familjen. Likaså att man behöver ha en "frisk dag hemma" innan man får sticka ut på roligheter.

    Faktiskt var t.o.m elevvårdskonferansen ang. hög frånvaro viktig. För ungdomen är inte efter, men att försöka lösa problemen gjorde definitivt att det trillade ner en polett att det faktiskt inte går obemärkt förbi....

  • Anonym (Olika)
    Sonja123 skrev 2022-08-24 09:26:00 följande:

    ifall det kommer frågor om varför jag undrar eller så, så skriver jag ner bakgrunden här.
    Anledningen till att jag frågar är att jag har en son som är allvarligt sjuk i en form av autoimmun encefalit (hjärninflammation => får svårt att gå, tappar förmågor som att läsa och räkna, får medvetslösa kramper, blir suicid, tvång och mycket mer och går 20% i skolan sedan 3 år) Vi i familjen och läkare kämpar med att förstå sjukdomen. Vi har förstått att inflammationen triggas av en del ganska vanliga förkylningsvirus, och undviker därför smittorisker så gott det går. 

    Nu är det så att jag sedan 1,5 år träffat en underbar man med 2 barn. Denna ena är 18 och bor hos honom varannan vecka. Denna härliga goa tjej som vi trivs så bra med har under denna tiden varit sjuk väldigt ofta i förkylningar som avlöser varandra och några gånger har hon varit dålig i magen. Hennes lärare har också reagerar på att hon varit sjuk så ofta och fått hög frånvaro i skolan. Eftersom jag själv inte har/haft tonåringar än, så har jag ingen aning om hur ofta en tonåring vanligtvis är sjuk. Inget jag lyckats googla fram heller. Tyvärr är det stor risk att min son smittats av henne några gånger och blivit dålig i sin sjukdom. Hennes föräldrar menar att hon är sjuk lika ofta som hennes vänner. Tyvärr kan jag inte ta den risken ???? och fortsätta så. Hon själv har sagt att hennes immunförsvar verkar vara lite kasst eftersom hon blir sjuk så lätt, och hon var ett s k öronbarn som liten. Men hon vill inte gå och kolla upp det, och hennes mamma (gillar även henne, men här tycker vi olika) håller med henne om att hon inte behöver det. 


    Jag skulle därför vilja få lite inblick i om det är normalt med så täta förkylningar och så. Jag vill ju så gärna fortsätta att träffa denna härliga man och hans goa döttrar. Men kan ju inte riskera sonens hälsa med smittrisken i hemmet/hos dem = vi kan inte träffas. 


    Svårt att svara på generellt, en del är ju förkylda jämt, andra aldrig. Det behöver ju inte vara något behandlingsbart fel utan bara att man är extra känslig.

    Dottern (15 år) är förkyld kanske 2ggr /termin. Då lätt förkyld med 1-2 dagar hemma. Jag har ungefär samma, möjligen är jag förkyld ännu mer sällan.

    Vår moster har lätt fått förkylningar under hela livet, med 2-4 sjukdagar varje månad. Väldigt känsliga luftrör.

    Är dottern 18 så flyttar hon kanske hemifrån inomett par år och då är ju problemet ur världen.
Svar på tråden Hur ofta är era tonåringar sjuka?