• Anonym

Kan de missa en graviditet på vul?

Jag gjorde ett VUL i december för att jag hade ont/smärtor i magen och funderade på om det kunde vara något med min spiral. Den satt som den skulle och efter några dagar försvann även det onda.

Nu har min mage börjat puta, jag har jätteslemmiga flytningar och det är någon som sparkar där inne. Ja, jag vet inte, men det känns så. En gång kunde jag trycka på en hård avlång sak inne i magen som försvann då, men sen tryckte den tillbaka. Ungefär som en bebisfot som sparkar tillbaka.

Jag fick min första mens efter förlossningen i januari och har haft den tre gånger nu, men kan jag känna sparkar måste jag ju blivit gravid innan december, dvs innan mens (vilket inte är omöjligt) men varför får jag mens efter att jag blivit gravid i så fall.

Jag tror ju verkligen inte det är en bebis där inne och jag vill verkligen inte det, men samtidigt blir jag lite rädd för att inte ta det på allvar och så visar det sig en dag att jag är i 8:de månaden (har knappt haft några besvär under mina gravititeter och bara gått upp några få kilo).

Är jag skengravid? Varför beter sig kroppen så här? Jag blir tokig snart?

• Svar på tråden Kan de missa en graviditet på vul?
  • jezzzica

tycker defenitivt att du skall kolla upp det där..min mamma blev gravid med spiral och hade blödningar som om hon hade mens. Så hon förstod inte att hon var gravid förrän i femte månaden. och det kan vara skadligt för barnet om du har kvar spiralen när du är gravid!

• Tricia

Hmm låter som du borde gå till gynekologen eller åtminstone ta ett gravtest!

• Anonym (X)

Har du inte gjort ett grav.test? Gör det!

• Anonym

Hej jag har oxå så..min läkare sa att mina tarmar rör på sig..ibland känns det som ett barn som rör på sig..men har gjort ultraljud och test..har barn sen tidigare..har du barn..magen kan göra så efter man har fått barn..magmuskler och så..som rör och hoppar..men gör ett test om du är orolig..och prata med en doktor..hoppas allt blir bra..

• Anonym

Tack för era svar! Ska nog göra ett test för att vara på säkra sidan, fast jag har hört att de inte är så säkra en bit in i graviditeten eftersom hormonhalten är som högst i början.

Anonym: Ja, jag har två barn. Vad skönt att hör att det kan vara så då.

Nu har jag världens värk i ryggslutet, ungefär som foglossning. Det var några veckor sedan det började röra på sig i magen och om det är en bebis borde den ju varit där inne redan i december när jag gjorde mitt VUL. Kan hon ha missat det eftersom det var spiralen hon tittade mest på eller borde hon lagt märke till det?

• Tricia

Beror ju på hur många veckors en det är du var på vul ... innan v 6 ser de inte nått foster och inte alltid fostersäck heller...

• Anonym

Ta du ett test. De har alltid visat positivt för mig långt in i graviditeterna. (Ja, jag är testfreak. Så fort jag inte kännt mig 100 procent gravid har jag tagit test.)

• Anonym

min mage har också "sparkat" flera gånger, men det är omöjligt att det skulle vara ett barn därinne för jag förlöstes med kejsarsnitt för 3 månader sedan... Men lite läskigt är det ju!

Kolla upp det...

• Anonym

Tricia:
    Nu har jag räknat ut att det är 15 veckor sedan jag gjorde vul. Så rent teoretiskt skulle det ju då kunna vara en bebbe. Vet du om det skulle gå att missa om de inte tittade efter det? Hon tittade ju mest efter spiralen, om den var större än 6 v skulle den då kunna sitta på väggen någonstans där hon inte tittade, eller ser de hela livmodern?

Ni som också kännt sparkar och inte är gravida:
    Har er mage varit svullen? I vanliga fall har jag rätt platt mage, men nu står den verkligen ut. Den är hård och rund ungefär som en gravidmage.

Ska köpa ett test på måndag för säkerhets skull tror jag.

• Anonym (P)

Jag har också känt "fantomsparkar". Fast inte så pass att jag känt någon kroppsdel..

Tror inte de skulle missa ett större foster. Med tanke på att du hade ont kollade de säkert efter ett foster, även om de inte sa det till dig. Det händer ju då och då att folk blir gravida trots spiral och det vet de ju!

• cicia

Hej!Det ar inte troligt att gyn missar ett foster om dar finns ett,men du gor ratt i att kopa ett test for att ev utesluta en graviditet.Lycka till!

• Tricia

Om det är 15 veckor sedan kan du ju i så fall nlivit gravid precis runt den tiden.. Jag var på vul i v5 och då såg den bara en tjock slemhinna vilket de även ser precis innan man ska ha mens. Så ja, graviditeten kan ha varit så tidig att de inte kunde se den på VUL... Ta ett test!!

• zelda77

Ts: jag har haft precis som du.... skönt o höra att jag inte är ensam... Jag var på vul 27 jan för jag misstänkte mf... men inga tester tydde på det... men själva blödningen gjorde det.... helskumt... o efter det så har det bara fortsatt med det ena symtomet efter det andra.... en kväll så typ kände jag som fladder i magen.... precis som när jag väntade barn förra gången..... jätte läskigt var det.... o sen så började magen o växa.... o testerna visade neg..... då kontaktade jag gyn o fick komma iväg o göra ett nytt vul... o han kunde då inte se nån graviditet.... men det konstiga var att han kunde inte hitta nån annan orsak till varför min kropp reagerar som den gör.... sen kunde han ju inte säga helt säkert om jag blivit gravid vid förra ägglossningen, men han sa att testerna visar ju neg så inget tyder på att jag blivit gravid då heller..... så jag blev bara 250 kr fattigare o inge klokare på det besöket..... Jag hade oxå börjat känna av smärta precis som foglossning.... o har blödningar varje månad.... fast dem skiljer sig en hel del från min vanliga mens.... Dessa blödningar består främst av klumpar o hinnor.... jätteäckligt... o så har det hållt på sedan i dec.... så vad som hänt med min kropp det kan tydligen ingen svara på.... så jag förstår precis hur du känner dig.....

• Anonym

zelda: Vad skönt det känns att höra att det finns fler med "konstiga" kroppar. Min mens har också bestätt av mest bruna klumpar och inte så mycket blod. Men jag fick min första mens efter förlossningen i januari och jag har spiral nu så jag har väl antagit att den kan bli lite annorlunda då.

Hoppas maken får med sig ett test hem ikväll, så kanske det känns lite lugnare sedan.

• tandborste

en arbetskamrat berättade nyligen för mig om deras senaste graviditet. hans fru hade känt sig gravid och dom hade besökt läkare som gjorde vaginalt ultraljud. han hävdade att där inte fanns något barn. läkaren var en mycket erfaren dokter med flera år bakom sig. barnmorskan som anade tok vinkade bak dom. och tog ett urinprov för att kunna göra ett grav test för säkerhets skull. och det visade sig att dom väntade en lite bebis. kanske var det så att läkaren inte såg eller inte ville se. vet inte.

det jag vill säga är i alla fall att det går att vara gravid och ändå få besked att du inte är det. mitt råd är att ta ett graviditets test, och att som dom andra sagt, besöka en läkare.

stor kram och varma lycko önskningar

• Anonym

Vill bara meddela att nu har jag gjort mitt test och det var negativt. Såååå skönt! Tack alla!

• Anonym (P)

Skönt!
    Men visst är det lustigt med fantomsparkar!!

• Anonym

Ja, mman blir ju lite fundersam och när sen magen växte och jjag fick ont i ryggen också... Vad ska man tro? Det känns skönt nu i alla fall.

Svar på tråden Kan de missa en graviditet på vul?