• Persan

Har jag en bra lön?

Nu sista dagarna innan semestern är slut funderar jag mycket på mitt jobb. Det jag inte kan komma fram till, är om jag tjänar bra eller inte. Har frågat kompisar men de säger bara vad de får i lön efter flera timmar ob, helg osv.. Så kan man ju inte räkna. Är grundlönen jag tänker på. 

Jag är 25 år, har gymnasium utbildning, dock i ett helt annat ämne, så är internt upplärd på jobbet. Jobbar 07-15:30 måndag till fredag. Aldrig helg.
    (Vi har fika & frukost på arbetstid, alltså betalt, lunch 30 min/dag obetalt).
    Jag tjänar 32000kr, ca 24800kr efter skatt. 

Mina 3 löneökningar under de 3 år jag jobbat, har alla gånger varit mellan 1200-1400kr. Räknar därav med att stiga minst 1000kr/år i lön. Är detta en okej lön, bra lön, eller riktigt bra lön? Tänker inte för just mitt jobb, men överlag för en person i min ålder med mina förutsättningar. Eller är detta en lön de flesta tjänar? 

• Svar på tråden Har jag en bra lön?
  • Q71

Det låter som att du har en bra lön tycker jag

• Anonym (Ja)

Med tanke på att jag har samma lön som dig och har en 5 årig masterexamen samt en 2-årig eftergymnasial KY-utbildning som är relaterat till mitt jobb. Så ja, du har bra lön för bara gått gymnasiet. 

• Anonym (Vaktmästaren)

En helt vanlig "knegarlön" för någon som jobbar dagtid vardagar.

Det blir väl lite som nån form av minimilön i min skalle, eftersom det ofta räcker med ett körkort och ett glatt humör för att få helt okvalificerade jobb med en lön kring denna.

Lägger du till obekväm arbetstid, skiftgång och en del övertid så ger denna typ av jobb runt 50.000:-/mån brutto. 

• Jårdi
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2022-08-24 22:24:23 följande:

Det blir väl lite som nån form av minimilön i min skalle, eftersom det ofta räcker med ett körkort och ett glatt humör för att få helt okvalificerade jobb med en lön kring denna.

Lägger du till obekväm arbetstid, skiftgång och en del övertid så ger denna typ av jobb runt 50.000:-/mån brutto. 

känner verkligen inte igen mig i detta. Vilka jobb syftar du på där man får en sådan lön med endast ett körkort och gott humör? 

• Anonym (K)

Beror ju helt på branch och stad!

• Anonym (P)

Kolla med facket. Om det räknas som bra beror på vad du jobbar med, och var. 

• Anonym (knegare)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2022-08-24 22:24:23 följande:

Tycker du?

Jag har strax under 25000 brutto i grundlön. Är vanlig knegare. If metall. Inte ens våra lagledare eller dom som jobbat i över 20 år hos oss har TS grundlön.
  • Anonym (knegare)
    Persan skrev 2022-08-24 12:06:08 följande:
    Har jag en bra lön?

Nu sista dagarna innan semestern är slut funderar jag mycket på mitt jobb. Det jag inte kan komma fram till, är om jag tjänar bra eller inte. Har frågat kompisar men de säger bara vad de får i lön efter flera timmar ob, helg osv.. Så kan man ju inte räkna. Är grundlönen jag tänker på. 

Jag är 25 år, har gymnasium utbildning, dock i ett helt annat ämne, så är internt upplärd på jobbet. Jobbar 07-15:30 måndag till fredag. Aldrig helg.
    (Vi har fika & frukost på arbetstid, alltså betalt, lunch 30 min/dag obetalt).
    Jag tjänar 32000kr, ca 24800kr efter skatt. 

Mina 3 löneökningar under de 3 år jag jobbat, har alla gånger varit mellan 1200-1400kr. Räknar därav med att stiga minst 1000kr/år i lön. Är detta en okej lön, bra lön, eller riktigt bra lön? Tänker inte för just mitt jobb, men överlag för en person i min ålder med mina förutsättningar. Eller är detta en lön de flesta tjänar? 

Du har riktigt bra lön. Var jobbar du och behöver ni folk? Skål
  • Anonym (Lön)

Vet inte riktigt, tar man en vanlig snickare åt ett storföretag ligger dom flesta runt 41-45k månaden, tar man sedan sjuksköterskor vill ha 30k i ingångslön.

Man ska se att under 30k månad börjar bli låg lön, då den större massan börjar närma sig 35-40k månad. vilket även är ett skäl till inflation, arbetsgivare börjar tar mer betalt för deras arbeten, kanske alla ser i matkostnader, osv.

• Anonym (Vaktmästaren)
    Jårdi skrev 2022-08-24 23:41:42 följande:

känner verkligen inte igen mig i detta. Vilka jobb syftar du på där man får en sådan lön med endast ett körkort och gott humör? 

Anonym (knegare) skrev 2022-08-25 21:07:36 följande:
    Tycker du?

Jag har strax under 25000 brutto i grundlön. Är vanlig knegare. If metall. Inte ens våra lagledare eller dom som jobbat i över 20 år hos oss har TS grundlön.
    Jag bor i en av landets största städer, jag har mycket folk i min umgängeskrets som har arbeten inom transport och bygg, ingen skulle kliva upp upp på morgonen för en grundlön under 30.

Som exempel kan nämnas lastbilschaufför, truckförare på lager, snickare, ställningsmontör, fastighetsskötare, hamnarbetare, grävmaskinist. maskinförare, truckförare på stor industri....
    Detta är bara ett axplock av nära vänner till mig, ingen har någon formell utbildning, ingen har grundlön under 30.000, många av dem har årslöner runt 650-700.000 om man räknar in tillägg för t.ex skiftgång, ob och en del övertid.

• Anonym (P)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2022-08-25 22:04:37 följande:
    Tycker du?

Jag bor i en av landets största städer, jag har mycket folk i min umgängeskrets som har arbeten inom transport och bygg, ingen skulle kliva upp upp på morgonen för en grundlön under 30.

Som exempel kan nämnas lastbilschaufför, truckförare på lager, snickare, ställningsmontör, fastighetsskötare, hamnarbetare, grävmaskinist. maskinförare, truckförare på stor industri....
    Detta är bara ett axplock av nära vänner till mig, ingen har någon formell utbildning, ingen har grundlön under 30.000, många av dem har årslöner runt 650-700.000 om man räknar in tillägg för t.ex skiftgång, ob och en del övertid.

Det är ju högre löner i större städer pga högre levnadskostnader. Där jag bor har folk lägre löner, men kan bo med sin familj centralt för samma hyra som en enrummare i Stockholms innerstad. Och resor till och från jobb kostar inte sällan 0 kr/år eftersom man kan gå eller cykla. 

Bland annat därför behöver TS berätta mer om var hen jobbar innan det går att säga om lönen är bra eller dålig. Men enklast är förstås att bara ringa facket. 

• Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (P) skrev 2022-08-26 06:45:47 följande:

Det är ju högre löner i större städer pga högre levnadskostnader. Där jag bor har folk lägre löner, men kan bo med sin familj centralt för samma hyra som en enrummare i Stockholms innerstad.

Nu snackar jag då inte om stockholms innerstad.

Om man sätter gränsen på 15min pendling med bil så köper man här en normal familjevilla för runt 3,5miljon.
    För samma peng får du lätt en centralt placerad 4 rums bostadsrätt med låg avgift.

Det finns ingen kollektivtrafik som fungerar rent praktiskt med dessa arbeten och arbetstider, jag vet inte om någon vuxen arbetande person som inte åker bil dit h*n ska.
  • me33
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2022-08-25 22:04:37 följande:
    Tycker du?

Om du tror att de alltid kommer att ha det så är du och dina som du känner in for a big surprise.

Passa på å njut så länge det varar....
  • Anonym (Vaktmästaren)
    me33 skrev 2022-08-26 21:32:39 följande:
    Om du tror att de alltid kommer att ha det så är du och dina som du känner in for a big surprise.

Passa på å njut så länge det varar....
    Vi är alla 40+ och de flesta sitter med över 15-20år anställning hos samma arbetsgivare, det är ingen som hänger direkt löst även om arbetsgivarna vid ev lågkonjunktur skulle friställa hälften av sina anställda.

Eller antyder du att du tror lönerna kommer sänkas på sikt?
Svar på tråden Har jag en bra lön?