Inlägg från: Maymom |Visa alla inlägg
  • Maymom

    39 och planera barn

    Hej på er. 


    en till 39-åring här, kul med fler i samma ålder. :)
    jag har ett barn på 2 år, den gången var det oplanerat och gick alltså bra direkt.
    I år har jag haft 2 ma, ett i v14(stannade i v9) precis som jag läste att nån mer här hade.
    efter det fick jag en mens och sen en oregelbunden cykel som resulterade i en till oplaneradgraviditet, tyvärr ma i början av sommaren. Åkte in och fick blod och tabletter  för att få ut det sista. Tror dock det sista kom ut för en vecka sen för då fick jag en missfallsliknande blödning.

    Idag verkar nu den för en gångs skull efterlängtade mensen dykt upp. :)
    och vi har tidigare sagt att vi nu ska försöka. jag kommer dock inte orka mer än ett år om det ska fortsätta bli missfall... men nu borde missfallsrisken minskat från 50% till 12,5% om jag räknat rätt. :)

    har försökt äta massa bär, frukt och nötter under sommaren, samt kosttillskott kvinna, järn och magnesium för att försöka hjälpa äggen. :)

    har ni några tips eller tricks ni kör med?

  • Maymom
    Louiselouise skrev 2022-09-01 10:17:06 följande:

    Hej!
    jag är 36 år och försöker med ett tredje barn med ny sambo. Mina två första fick jag före 25 års ålder så det är ett tag sedan. 


    i min släkt har vi kvinnor kommit tidigt in i klimakteriet och det gör mig lite nervös. vid ca 42 års ålder.  Sedan några månader har min kropp betett sig väldigt annorlunda mellan äl och mens. Har helt plötsligt mycket mer symptom denna period. Superömma bröst och molvärk.
    tror jag är gravid varje gång Skrattande
    ngn annan som varit med om liknande?
    funderar på om det beror på förklimaktiere? 


    en annan fråga om nc, hur mycket ska temp sjunka eller öka för att det ska räknas som temphöjning/dipp?


    Hej, 
    välkommen hit. 


    förstår din oro med åldern, är själv 39. :)

    tror det är väldigt individuellt med tempen och svårt att svara på exakt. om du inte tempat så länge så kommer du nog kunna se ett mönster efter ett par månader. För mig ligger temp mellan mens och ÄL mellan ca 35,9-36,3 efter ÄL ligger den från 36,4-36,7 ungefär. Så själva höjningen är kanske inte så lätt att se hur stor den är men ligger det över 36.4 för mig så har förmodligen ÄL skett. Vid graviditet har jag legat mer runt 36,6 eller över.

  • Maymom

    Majonnäs: Förstår dig helt! Jag har en kollega som är beräknad samma dag som jag var beräknad innan senaste ma... sjukt jobbig påminnelse. 
    jag fick mitt i juni, får se om jag får normal cykel denna månaden, fick störtblödning för en vecka sen igen och nu mens, måste ha varit nåt som låg kvar som de missat. Blöder nästan inget denna mensen, men så glad att den kom nu. :)

  • Maymom

    Majonnäs:
    ja lite så blir det ju. Jag var Övertygad om att det skulle bli missfall nu senast, kände inga symptom, och plussade sent och svagt länge. På ett sätt skönt att känna att jag hade rätt i att nåt inte stämde, blev lättare att gå igenom då. Första var värre när jag kämpat mig igenom illamåendet och började känna mig plufsig och sen känna nej jag är inte gravid längre bara tjock?.

    men längtan finns ju där, och den är ju starkare än oron, annars hade det inte funnits så många barn. :)

  • Maymom

    Cd9 idag och 2 dar med höjd temp?!!
    Äl under mensen med andra ord, så kört denna månaden. Så segt. Jag som var inställd på att försöka denna månad. 3 månader efter senaste ma och tydligen är inte kroppen helt tillbaka ännu.. :(
    tappade helt hoppet nu.

  • Maymom

    Anonym (mee):
    jag försöker fokusera på det barnet jag har, nånstans kanske det finns en mening eller fördel med om det bara blir han. Försöker även fokusera på annat, göra annat, hitta på roliga saker med familjen och tänka på allt fint jag har i livet.

  • Maymom
    Anonym (mee) skrev 2022-09-11 10:51:12 följande:

    Jag har precis fått reda på att mitt ex väntar barn med sin nya och jag är helt förstörd. Det är inte så att jag vill ha han tillbaka det är bara det att vi kämpat med att bli gravida och jag mår fysiskt illa av att få veta det här. Usch, mår så dåligt. Vet att det är taskigt av mig.


    Det är helt ok att känna så.  Tror de allra flesta kan förstå den känslan och har förståelse för att det kan kännas svårt för dig. Förhoppningsvis sitter du där snart med en gravidmage du också.
    försök att inte känna nån stress av det. Ta bort honom på socialamedier om du inte redan gjort det. och prata med vänner, de borde förstå.
  • Maymom

    Majonnäs: förstår frustrationen. Min cykel har varit helt off sedan missfall i juni...
    hade mens nu för 2 veckor sedan men tempen har hoppat upp och ner så har tror att ÄL kom tidigt även denna cykel, men idag kändes det som fertilt sekret så får se om den ordnar upp sig nu. Dock ligger mannen dunderförkyld så inget ligga idag, igår eller förrgår. Så ger upp denna cykeln också....

  • Maymom

    82lindis:
    så tråkigt att höra. Jag beklagar verkligen.
    du får försöka finna tröst i att du slapp gå längre innan missfallet kom. Dels antar jag att det är lättare för kroppen rent fysiskt med så tidigt missfall än senare när det är mer som ska ut. Men även psykiskt, att slippa få reda på det på eller efter första eller andra ultraljudet. Och tidsmässigt, förmodligen börjar din nästa cykel om ganska direkt igen, du slipper förhoppningsvis gå 3 mån med oregelbunden mens där du inte vet när ni kan försöka.
    Så när man får tidiga missfall, får man försöka finna tröst i att man slapp gå i 15 veckor och känna sig gravid.
    och rent statistiskt så borde ju oddsen inför nästa försök bli mycket bättre nu. :) håller tummarna för dig inför nästa gång!

  • Maymom

    Här kom mensen nu, första regelbundna cykeln efter missfallet i juni så det var på tiden. Hade hoppats kunna försöka september men får väl se om det blir november eller december istället...

Svar på tråden 39 och planera barn