• Anonym (Mamma runt 40)

    Vaginal förlossning efter akut snitt?

    Hej, 

    Jag är i 40-årsåldern och gravid. Har ett barn sedan tidigare som föddes med akut snitt efter en traumatisk förlossning och nu är jag väldigt orolig över att den här förlossningen ska bli likadan. Skulle gärna vilja höra era erfarenheter av att föda vaginalt eller göra planerat kejsarsnitt efter att ha gjort akut kejsarsnitt er första förlossning.

    Ni som fött vaginalt efter ett snitt? Gick det bra eller slutade det med akut snitt igen? Fick ni en jobbig och långdragen förlossning eller upplevde ni den som bra? 

    Ni som gjorde planerat kejsarsnitt efter att första slutat med akut snitt. Hur kom ni fram till att det var det bästa för er och var upplevelsen av planerat snitt väldigt olik den av akut snitt?

  • Svar på tråden Vaginal förlossning efter akut snitt?
  • Anotherone

    Det som både barnmorska och läkare utgick ifrån var anledningen till att det blev snitt första gången. Om det finns tillstånd, sjukdomar, annat som gör att man kan anta att risken är att man hamnar i samma läge igen är relativt hög, så kanske man lutar åt att rekommendera ett planerat snitt. Men om det var mer av en slump så finns det inget direkt hinder för att föda vaginalt efter ett snitt, inte i Sverige. Visst finns det risker men man anser inte att de överväger utan för den som vill så går det för de flesta bra att föda vaginalt.

    Mitt första barn föddes med akut snitt. Andra planerade man för vaginal födsel men det slutade med urakut snitt. Så jag är väl inte ett jättebra exempel men den komplikation jag råkade ut för är ovanlig. 

    Prata med din barnmorska, gå vidare och se till att få samtal med aurora om du vill ha ännu mer information/pepp beroende på hur du känner. Om du gärna vill testa att föda vaginalt så finns det ju de som resonerar som att "det värsta" som kan hända om du försöker är att det blir akut snitt igen, och det har du ju upplevt förut. Men du ska helt utgå ifrån hur du känner.

  • Anonym (Mamma runt 40)

    Tack för ditt svar, det var ingen sjukdom som låg bakom att jag fick snittas sist utan mer på grund av hur barnet mådde efter att förlossningen blev så utdragen. Har förstått av det jag läst att risken för snitt igen är rätt stor även om jag skulle försöka föda vaginalt med tanke på min ålder och att jag tidigare har gjort ett snitt. 

  • Anotherone
    Anonym (Mamma runt 40) skrev 2022-08-25 20:36:18 följande:

    Tack för ditt svar, det var ingen sjukdom som låg bakom att jag fick snittas sist utan mer på grund av hur barnet mådde efter att förlossningen blev så utdragen. Har förstått av det jag läst att risken för snitt igen är rätt stor även om jag skulle försöka föda vaginalt med tanke på min ålder och att jag tidigare har gjort ett snitt. 


    Då har vi ungefär samma bakgrundshistoria med första. Förutom att min barnmorska väldigt hårt drev linjen att det inte fanns risk för upprepning. I mitt fall var det liksom "status quo" i många timmar. Jag öppnade mig inte, det gick inte framåt. Barnet mådde bra hela tiden men man kan ju inte hålla på hur många timmar som helst. Men där tyckte de alltså att det här var ett oskrivet blad, vi har ingen anledning att misstänka eller tro att det ska upprepas och det är ingen fara för dig som bara gjort ett snitt, att föda vaginalt nästa gång. Andra barnet kom det året jag skulle fylla 37, så jag var något yngre än du. 
  • Anonym (Ylva)

    Inte riktigt samma situation. Snittades med första barnet då man upptäckte på FL att hon låg i säte. Var öppen 10 cm när jag kom in så hade ju i princip gjort hela förlossningen hemma. Födde vaginalt 2018 och igår. Gått jättebra!!!

  • Anonym (Phyllis)

    Blev urakut snitt med första barnet. Andra barnet valde jag att bli igångsatt (Kändes som att jag hade mer kontroll över situationen då) Och det gick jättebra! Var som gjord för att föda barn tyckte BM. Från första värken tog det 6 timmar.

  • Anonym (Mamma runt 40)

    Tack för era svar, hur gamla var ni andra när ni födde vaginalt efter kejsarfödseln?

  • Anonym (ööö)

    Jag fick akutsnitt med första, vaginalt med andra barnet. 
    Det första berodde på ignågsättning som tog segt och efter 48 timmar orkade inte min kropp så mycket längre, värkarbetet blev för svagt och barnet kom inte ut. 

    Andra gången gick allt enligt plan, med värkar som funkade och ingen igångsättning. 

    13 månader mellan förlossningarna, men läkarna sa att är det läkt så är det läkt. Det skulle inte vara någon fara med en graviditet så tidigt inpå den första. 

    Jag var runt 30.  

  • Anonym (Phyllis)
    Anonym (Mamma runt 40) skrev 2022-08-29 13:02:46 följande:

    Tack för era svar, hur gamla var ni andra när ni födde vaginalt efter kejsarfödseln?


    Jag var 24 vid urakuta snittet, 27 vid "vanliga" förlossningen
Svar på tråden Vaginal förlossning efter akut snitt?