Inlägg från: LFF |Visa alla inlägg
  • LFF

    Ensamträna en pinscher

    Maania skrev 2022-08-24 20:40:49 följande:
    Ensamträna en pinscher

    Hej allihopa! 

    Jag skulle behöva tips och råd för att ensamträna hund, speciellt pinscher. De är till naturen väldigt svåra att ensamträna men jag kan inte leva resten av livet i lägenhet utan måste lära honom att kunna vara hemma själv. Han är 2 år. Just nu tar det inte många sekunder innan han börjar gnälla och skälla när jag lämnar lägenheten.

    Håller på just nu att träna genom att helt random gå ut, stanna där några sekunder och går in igen och låtsas som ingenting. Även att många gånger i rad göra så. In och ut. In och ut. Efter några sekunder står han redan vid dörren då såklart. Även om han får ett ben tar det inte många sekunder innan han kommer. 

    Har ni några fler tips? Tack på förhand {#emotions_dlg.flower}


    Börja träna att han ska ligga ensam inne, även om du är i ett annat rum. Fredrik Steen har haft en föreläsning om detta som finns på hans Play-kanal: 

    www.fredriksteenplay.se/video/s-ensamhetstraning-lugn-och-trygg-hund-d12bkg

    Men ja, pinschrarna är väldigt speciella när det kommer till att vara ensamma och behöver enormt mycket träning i detta och inte ens då kommer det att vara säkert att du kan lämna honom. 

    Mamma tog över en dvärgpinne för många år sedan, han var två år när hon fick honom och där löste det sig aldrig. 
  • LFF
    Maania skrev 2022-08-25 11:13:55 följande:
    Har sett lite mindre än hälften av videon än så länge och oj - fantastiska tips och råd!!! Tack så mycket för att du tipsade om detta. Verkligen. Känner mig mer hoppfull {#emotions_dlg.flower}
    Vad bra att det redan känns som att du fått bra tips av filmen :) Jag har bara sett bitar av den från hans Instagram men när du skrev om ensamhetsträning kom jag och tänka på den och just detta att det handlar om att bygga en trygghet i vardagen.
Svar på tråden Ensamträna en pinscher