• Chiquitita

    Missat ägglossning?

    Dethär är första månaden vi använder oss av ägglossningstest, jag köpte några billigare från apotea då jag inte visste vad jag skulle köpa... Nu är jag på dag 16 efter senaste mensens första dag. Började testa på dag 13 men bara negativa test. Har enbart testat på morgonen vid 6.30 då jag jobbar på dagarna och sen inte tänkt på att det kanske vore bättre att testa när man kommer hem. Reagerade igår på vattnigare flytningar men tyckte de var en kort tid och sen torrt igen. 

    Det jag undrar är om jag troligtvis missat ägglossningen eller det faktiskt fortsatt är möjligt att få ett positivt test...

  • Svar på tråden Missat ägglossning?
  • Aliona

    Det beror helt på hur lång cykel du har, och om den är regelbunden. ÄL sker ju 14 dagar innan mens, så du kan räkna från din bim om det fortfarande är troligt att äl kan komma. 

    Hur har testen som du gjorde sett ut? Har det visat stegring? 

  • Chiquitita

    Första dagen var det enbart ett kontrollstreck. Igår och idag har det varit ett mycket svagt teststreck tillsammans med kontrollstrecket.

  • Anonym (Åtta)

    Det är inte säkert att du med ÄL testen lyckas tajma in när du har en stegring som visar positivt. Det är jätte frustrerande och jag testade i 6 månader med ÄL stickor innan jag fick mitt första positiva test. 

    För min del har jag stegring på eftermiddagen/kvällen om jag håller mig ett par timmar, +4h ungefär. Som många kommer att skriva så är stickorna bara indikator på att kroppen försöker ägglossa, det är inte alltid ägglossningen sker trots positivt resultat. Om du är en av dom som får sekret (inte alla som får) så gå på det i kombo med stickorna.

    Vad jag har läst här på forumet så är den säkraste metoden att tempa för att säkerställa ägglossningen. Det finns jätte många bra trådar här på forumet om just hur man tempar :) 

  • Anonym (Ja)

    Du kan absolut ha missat ÄL när du testar så sent! Börja runt dag 9-10 istället.

  • Anonym (Åtta)

    Vill tillägga att jag fick denna cykel positiv ÄL cykeldag 20 och månaden innan det dag 18. Så det behöver absolut inte vara försent för positivt resultat. 

  • Anonym (nn)
    Chiquitita skrev 2022-08-25 07:07:44 följande:
    Missat ägglossning?

    Dethär är första månaden vi använder oss av ägglossningstest, jag köpte några billigare från apotea då jag inte visste vad jag skulle köpa... Nu är jag på dag 16 efter senaste mensens första dag. Började testa på dag 13 men bara negativa test. Har enbart testat på morgonen vid 6.30 då jag jobbar på dagarna och sen inte tänkt på att det kanske vore bättre att testa när man kommer hem. Reagerade igår på vattnigare flytningar men tyckte de var en kort tid och sen torrt igen. 

    Det jag undrar är om jag troligtvis missat ägglossningen eller det faktiskt fortsatt är möjligt att få ett positivt test...


    Man ska inte testa på morgonen. jag gjorde så med och det var precis samma för mig, testa på eftermiddagen. Jag testade igår runt 18 och fick positivt. 

    "Du bör utföra testet mellan 10.00 och 20.00 då mängden LH-hormon i urinen kan avläsas mest korrekt, hitta din egen bästa tidpunkt för testning under dagen. Testa ungefär samma tid varje dag. Undvik att dricka stora mängder vätska 2 timmar innan du utför testet för att undvika utspädning av LH-hormonet i urinen."
  • Anonym (sent)

    Beroende på hur lång cykel du har så måste man börja testa olika tidigt för att se en stegring. Brukar stå i instruktionerna när man ska börja testa. Sen står det även att man bara ska testa mellan kl10-20 eftersom det är då LH-värdet kan syns som bäst. Så först och främst rekommenderar jag att du faktiskt läser instruktionerna innan ;)

    Det "vanliga" är att man har ÄL dag 14 men ofta får man positivt 2 dagar innan så då kan du absolut ha missat peaken. Speciellt om du säger att du haft vattniga flytningar men att det sedan blivit torrt. Man kan även kombinera detta med att känna hur livmodertappen är (mjuk = fertil, hård= inte fertil) och att tempa, men det krävs att man ha gjort det en tid och att man känner sin kropp. 

Svar på tråden Missat ägglossning?