• Anonym (Förklimakteriet)

Någon i förklimakteriet här?

Min mens har de senaste två gångerna ändrat dag. Å haft konstiga blödningar å kraftig mensvärk. 
    Förra mensen grät jag mig igenom. Känslorna var helt galna å mådde skit psykiskt. Mådde bra ett tag men har ägglossning nu å mår jättekonstigt. 
    Så trött å nere å ångest och oro. Känner mig darrig i kroppen. 
    När jag hade mensen sist svettades jag som bara den om natten. Vaknade dyblöt. 

Funderar på förklimakteriet kanske. 

Någon som känner igen symtomen som har samma? 

• Svar på tråden Någon i förklimakteriet här?
  • Anonym (Förklimakteriet)

Ingen?

• Anonym (Been there)

Jag är igenom det 
    Så jäkla skönt att slippa mens

Men runt 45-48 var det för jävligt  blödde massor
    Jag fick behandling med hormonspiral som funkade bra i några år

Sista mens när jag var 51

Sen dess leker livet

Så se ljust på framtiden 

• Anonym (…)

Var inte rädd för hormonersättning. Nya rön visar att de inte bara lindrar jobbiga symtom utan ökar livslängd och hälsa. Läs Hormonkarusellen.

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (?) skrev 2022-08-25 17:46:51 följande:

Var inte rädd för hormonersättning. Nya rön visar att de inte bara lindrar jobbiga symtom utan ökar livslängd och hälsa. Läs Hormonkarusellen.

Svårt att få från många gynekologer dock. De kräver att man har riktigt allvarliga symtom, åtminstone när jag har frågat om sådan behandling. 
  • Anonym (…)
    Anonym (nyfiken) skrev 2022-08-25 18:15:43 följande:
    Svårt att få från många gynekologer dock. De kräver att man har riktigt allvarliga symtom, åtminstone när jag har frågat om sådan behandling. 
    Det finns gynekologer som har licens till bioidentiska hormoner. Byt läkare om de inte tar dig på allvar.
  • Anonym (ylva)

Jag har 43 år och har varit i förklimakteriet 4-5 år. Börjar tröttna rejält och vill bara att klimakteriet ska komma på riktigt så jag slipper detta. Förr hade jag långa menscykler på 5-7 veckor, mens typ 4 dagar, blödde sparsamt (bara en dag som jag egentligen behövde skydd) och bara lite mensvärk första dagen. Jag fick alltid mens 14 dagar efter ägglossningen (kände av ägglossningen väl och gick inte att missa för jag fick extremt ont)

Nu är mina menscykler 21-28 dagar. Jag blöder 6-8 dagar och massor, några av dagarna måste jag ha dubbla skydd och får byta varje timme ändå. Jag har vansinnig mensvärk flera dagar (så illa att kollegor skickat hem mig från jobb). Jag har ju fortfarande ägglossning men mensen kan komma allt från 11 dagar efter ägglossning till 18 dagar efter. Jag har ofta mellanblödningar, något jag aldrig haft förut.

Jag har gått från extremt frusen till att hela tiden vara varm och svettas superlätt. Inte bara vid mens och ägglossning, det är alla dagar, året runt. Förr hade jag pms 2-7 dagar före mens, nu är det som att jag går med pms 365 dagar om året. Känner inte igen mig själv längre.  

• Anonym (Fia)

Jag har kanske inte exakt så men börjar tro att jag är påväg in i förklimaktieret. Min menscykel har börjat bli lite ostabil och svettas inte så ofta på natten men när jag gör det så är det som jag vaknar i febersvett typ Vilket började för ett halvår sen. Börjat läsa på om klimakteriet och insett att jag vet exakt noll. Är snart 42år.

• Anonym (Baloo)

Ja förklimakteriet förändrar mensen och hormonerna.

Jag har flera vänner som fått rikligare blödningar, men för mig har det minskat men varar fler dagar. Däremot svettas jag massa, får extrem värk, inflammation i muskler och har enorma humörsvängningar och känslostormar, jag har dock blivit bättre av hormontabletter som jag fick av min gynekolog och träning hjälper.

sen har jag blivit galet kåt hela tiden vilket är asjobbigt då jag inte har partner och fått rikligare hårväxt vilket inte är så kul.

• Anonym (???)

Har funderat på det där, hur vet man att man kommit in i klimakteriet? 

Jag har alltid haft väldigt riklig mens i 3 dagar, sedan nästan ingenting i 1 dag och sedan "normalmycket" i 3 dagar. Nu har jag "normalmycket" i 2 dagar och sedan litegrann i ca 3 dagar. Har haft så ca ett halvår. Betyder det att jag är på väg in i klimakteriet? 

Jag har alltid svettats mycket så det känns inte som något jag riktigt kan gå på som indikator. Men däremot så har jag haft senaste ca 2 åren att jag svettats extramycket på nätterna. Sådär att jag vaknar och det är sjöblött och jag behöver byta position i sängen och vända på täcket för att inte ligga i det blöta. Men det har avtagit ungefär samtidigt som mensen ändrades. 

Och om det är så att det här är tecken på att jag är på väg in i klimakteriet, är det något jag borde tänka på?

• Anonym (klimakterieförnekare)

Rekar fb-gruppen klimakteriekärringar- där skriver de som redan har testat  alla sorters hormoner och hjälpmedel som finns.

• Anonym (Jo)
    Anonym (klimakterieförnekare) skrev 2022-08-27 09:57:39 följande:
    Rekar fb-gruppen klimakteriekärringar- där skriver de som redan har testat  alla sorters hormoner och hjälpmedel som finns.
    Intressant
  • Anonym (Ida)

Jag känner likadant som ni andra skrivit här! 

• Anonym (Johanna)

Leta upp Monica Björn! Hon är super när det handlar om klimakteriet och delge vad andra råkar ut för (med deras godkännande). 

Stark genom klimakteriet heter hon på Instagram. 

Svar på tråden Någon i förklimakteriet här?