• LKR

Kroniskt ont i näsa/bihålor

Hej!

nu kommer jag skriva en lång harang men hoppas det finns någon där ute jag kan dela erfarenheter med.

För 2,5 år sedan började mitt hvete. Initialt började det med mina öron, det började göra fruktansvärt ont och kändes som något kröp i öronen. Massa läkarbesök och fick testa all möjliga mediciner, droppar och salvor. Till slut flyttade det onda sig från öronen till näsan. Även om jag ibland även har smärta från öronen. Jag skriver näsan för det ä där jag upplever det som värst. Tryck över näsan och just nedanför näsborrarna som över tänderna. Ibland hör jag klickljud och det känns som det onda flyttar sig, från höger till vänster. Ibland högt upp eller långt ned. Ibland smärtar det kring ögonen och pannan, ibland kring tinningarna/öronen. Har varit hos örn näsa hals läkare och gjort kamera undersökningar, röntgen och testat allt möjligt. Jag är täppt i näsan när det gör ondast utan att ha snor, och detta pågår v a r j e dag. 

ÖNH läkaren har sagt kronisk bihåleinflammation men sen blivit säker det är nervsmärta då ingen kortison spray eller droppar lindrar. Fick testa medicin mot detta utan resultat. Just nu på utredning hos neurologen och väntar svar från en röntgen om nerverna är knas, men tror inte dom kommer hitta något då det onda verkligen är i bihålorna och näsa. Även fått antidepressiva för att kunna stå ut sova om nätterna. Sköljer näsan några gånger om dagen och tar olja i näsan. Men alltså hjälp! Även kollar upp tänderna på läkarens inrådan, inget konstigt där. 

Någon som varit med om något likande och har erfarenheter att dela med sig utav?

• Svar på tråden Kroniskt ont i näsa/bihålor
  • LKR

Hej, tack för svar! Ja jag har testat det och gav det rätt lång tid men det gav sån liten lindring att jag gav upp tillslut med den.

• cosinus

En kollega har fått diagnosen rinitastma. Det blir ju lite åt det kroniska hållet då. Vet dock inte så mycket detaljer om behandling.

Jag kan relatera till känslan du beskriver då jag är en sån som ofta får problem med bihålorna. Dock släpper det för mig till slut. Nu t ex blev jag sjuk i slutet på juli. Var risig i två veckor och det är 2.5 vecka sen jag var frisk nog att börja träna som vanligt. Mår utmärkt i övrigt men inte fasen har bihålorna rensat ut sig riktigt än. Trycker, klickar som du säger och flyttar runt beroende på läge och vad man gjort. Inte det minsta tät i näsan heller längre det är ju inte där slemmet boat in sig. Igår fick jag dock ut en del så det börjar väl närma sig att det faktiskt kommer ut men det kan alltså lätt gå 3-4 veckor efter varje förkylning innan jag blir av med skiten.

• LKR

Tack för ditt svar! Jag läste på om rinitastman men känner inte igen mig i andfåddheten och hosta mm. Men näsproblemen absolut! 

vad skönt att du blir bra där emellan! Jag har haft några få dagar då jag känt mig fri, och vilken känsla det varit. Du har inte testat någon huskur eller hittat något som hjälp dig när du är dålig? 

• cosinus
    LKR skrev 2022-08-25 22:27:22 följande:

Tack för ditt svar! Jag läste på om rinitastman men känner inte igen mig i andfåddheten och hosta mm. Men näsproblemen absolut! 

vad skönt att du blir bra där emellan! Jag har haft några få dagar då jag känt mig fri, och vilken känsla det varit. Du har inte testat någon huskur eller hittat något som hjälp dig när du är dålig? 

Jag tror faktiskt inte kollegan heller hostar eller är andfådd. Det har iaf inte jag som jobbar med honom hört något om utan i hans fall verkar det mesta sitta i näsan/bihålorna.

Jag är ju symtomfri den största delen av tiden så jag har mest konstaterat att det tar tid att bli av med skiten efter varje förkylning men inte orkat göra något aktivt åt det eftersom det alltid blir bra.
  • rn85bn

Har du provat undvika mjölk, vilket ju är slembildande, och en nässkölj? Rekommenderas, lär hjälpa på någon nivå!

Svar på tråden Kroniskt ont i näsa/bihålor