Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Ångrar flytt

Anonym (Klump i magen) skrev 2022-08-25 20:01:33 följande:
    Ångrar flytt

Hej!

Har en stor klump i magen just nu. För en tid sedan flyttade vi från lägenhet i stan till radhus i ett nytt område. Vår önskan var att få mer frihet till barnen, större yta, en liten trädgård osv. 

Barnen har börjat skolan nära nya bostaden och de trivs. Området är jättemysig så på det planet är allt bra. Men nu till problemet. Jag älskar inte alls huset. det var lite av en kompromiss, men när vi köpte trodde jag ändå att jag skulle tycka att det kände okej. 
    Vi valde mycket efter område. Det är inget stort fel på huset men jag ser massa grejer som jag helt enkelt inte gillar.

Så nu är jag arg på mig själv att jag köpte ett hus jag inte älskade och inte bara kunde nöja mig med hur vi hade det innan. Saknar allt med gamla området nu. Vännerna, skolorna, miljöerna osv. Vill bara gråta men samtidigt vill jag inte att Min familj ska ta efter mina negativa känslor. De andra verkar glada och trivas. 

Till saken hör att priserna ju också gått ner sen vi köpte huset. Vi köpte när det var som dyrast så jag är rätt säker på att vi skulle gå back om vi sålde nu. Så det är inte ett alternativ att sälja. Jag tänker att vi får bo åtminstone ett par år tills marknaden hämtat sig. 

MEN hur hanterar man dessa känslor? Hur ska jag finna glädjen i detta huset? just nu får jag mest runt och är irriterad och ledsen mest hela tiden. Vill liksom bara spola tillbaka tiden. Har pratat lite med mannen och han är bra stöd men vill inte heller tynga honom för mycket. Känns också bortskämt att få möjlighet att köpa hus i ett härligt område men inte kunna glädjas. 

Tips och råd mottages tacksamt! Vill helst inte ha några uppläxningar utan enbart råd på hur jag ska hantera de negativa känslorna. 

Tack på förhand! 

Vad är det med huset du irriterar dig på? Och varför irriterar du dig på dem? Är det för att du inte är van vid dem eller är de verkligen dåliga (irriterar din man sig också på dem?). Eller, irriterar du dig för att du omedvetet försöker hitta fel på huset?

Inget hus är perfekt. inte ens Drömhuset. Ytterst få människor kan köpa ett hus där allt är perfekt, de flesta måste kompromissa med något i sin bostad, och speciellt om man bor med någon/några med olika önskningar och behov.

Gör en lista där du skriver upp allt som är bra med huset (att barnen och maken trivs, läget, tomten eller vad det nu kan vara) och skriv sedan upp det du irriterar dig på. Jämför, hur stora är de sakerna du stör dig på jämfört med vad som är bra? Vilka av sakerna som irriterar dig går att åtgärda?

Och, ge det lite tid. Ni har trots allt bott väldigt kort tid i huset. Om det inte blir bättre, kanske du behöver prata med någon? Kanske är det så att det egentligen inte är själva huset som det är fel på, utan att du reagerat på den stora omställningen flytten innebar? En kurator/terapeut/etc kan kanske hjälpa dig att bena lite, sätta ord på saker?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hmm) skrev 2022-08-25 20:58:53 följande:
    Jag ser det inte som egoistiskt, man har ingen skyldighet att lida bara för att andra inte tycker likadant. Vad vore alternativet om ts verkligen inte kan tänka sig att bo där? Skilsmässa?
    Klart det är egoistiskt. Det är ju att bara se till sig själv och sina egna behov och vilja. Hon har såklart ingen skyldighet att bo kvar, men måste vara beredd på att mannen inte tycker likadant, att han inte vill utsätta sig så snart igen för en flytt med allt vad det innebär (förutom en ekonomisk förlust). Kanske kan de komma fram till en kompromiss, typ att de bor där tills huspriserna börjar stiga igen, eller fram tills att barnen flyttat hemifrån, eller vad de nu tycker är okej, men det ÄR egoistiskt att bara sätta sin egen vilja i främsta rummet.
  • Embla twopointoh
    Drömtjejen skrev 2022-08-26 12:10:40 följande:
    Åh vad jag känner igen mig! Jag flyttade till ett hus jag inte ville bo i. Vi blev kvar trots allt tjat och diskussioner. Min olycka över det faktum att jag inte kunde rubba min man till att flytta drev mig tillslut till olycka och skilsmässa.

Så säg till din man att ni ska bo kvar till marknaden hämtat sig eller tills ni hittat det som du/ ni vill ha och känns rätt. sätt gärna en tidsram.  Att inte bli lyssnad på i sina drömmar om framtiden gör en olycklig. Det handlar om en känsla. En oro som växer. Så säg till honom och var tydlig med hur du känner och att du och din man behöver vara öppna för flytt och att ditt hem är viktigt för dig. Du är inte bortskämd. Du trivs inte. Men du behöver också vara specifik. Annars ger du inte din man en chans. argumentera mot en känsla är svårt, minst sagt omöjlig. 

Det är svårt att hantera känslor som handlar om det viktigaste i livet( ens hem) (okej barnen är viktigare) Säg inte heller om vi bara gör det här eller det här så.... det blir inte bättre om inte läget är perfekt. Gör en plan. Tar bort ångesten något. Men att göra upp planer hjälper. Välj en skitfin tapet. börja med sovrummet.
    Det är väl inte bara TS känsla, TS drömmar som är viktiga? Varför ska mannen och barnen anpassa sig efter TS?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Klump i magen) skrev 2022-08-29 11:50:24 följande:

Just detta var nog en av aspekterna till att jag såg fram emot en flytt men just nu känns det inte så kul. Dels är planlösningen sämre för att ha gäster men också för att vi inte är nöjda med köket än. Tror kanske det kommer kännas annorlunda när vi har renoverat men det är ju ett tag tills dess som sagt.. Tror det är en kombination av besvikelser också. 

Tex såg jag fram emot lugnet som ett område som detta skulle ge. Och nu, istället för att glädjas åt det så saknar jag pulsen. Känner mig ensam.

Har Fler såna exempel. Såg fram emot att Barnen skulle få eget rum men istället saknar jag när de delade och hade allt gemensamt. 

Det som jag faktiskt kan glädjas åt är att barnen kan gå in och ut lite som de vill, vilket de verkar njuta av. Samt fler rum att vara i och de verkar nöja sig mer med att bara vara hemma till skillnad från innan. 

Jag tycker att det låter som om grunden till dina känslor handlar om separationsångest från det förflutna, eller hur man ska uttrycka det. Du sörjer över att livet förändras och att vissa saker, som du upplevde som positiva, inte kommer tillbaka. Dessa känslor uttrycks bland annat i att det som inte är perfekt med huset får så att säga konkret representera den saknaden, om du förstår vad jag menar?

Jag tror det är vanligt att man kan bli lite nostalgisk och längta tillbaka till det som varit, speciellt efter en stor förändring och även om man egentligen vill den förändringen.

Istället för att fastna vid hur mysigt och fint det var då, försök fokusera på det som är mysigt och bra nu. Försök att inte älta! Kanske behöver du prata med någon professionell om dina känslor, som kan hjälpa dig att reda ut och sätta ord på dem?

• Embla twopointoh
    Anonym (Klump i magen) skrev 2022-10-02 16:18:50 följande:

Hej alla som fortfarande orkar läsa. en tid har gått nu och egentligen har väl saker fallit på plats lite. Jag går inte jämt och ständigt och tänker på detta och jag är inte längre ledsen.Jag har börjat kunna njuta mer av huset och de positiva sidor som finns med att bo stort. Barnen har även hittat fler och fler vänner och börjar känna sig som hemma. 

Men med det sagt så har jag ändå blivit mer och mer säker på att jag tids nog vill flytta tillbaka till vårt gamla område. Det kommer inte bli nu och inte om ett år men kanske om 2-3 år. Dels vill jag inte att det ska bli för hattigt för barnen men känner jag att jag inte orkar nu heller, vilket hindrar mig från att ta tag i saken direkt. Jag försöker istället göra det bästa av situationen just nu, så kanske det kan leda till något gott i framtiden ändå, även om hela flytten just nu känns som ett misstag. 

Det som skaver i mig fortfarande är att jag inte stoppade mig själv på vägen. Redan innan vi signade huset så fick jag magkänsla att det var fel. Men övertalade mig själv att jag inte skulle baka ur pga rädsla. Men jag kan inte gräva ner mig nu utan får se allt från den positiva sidan. Försöker göra varje rum så mysigt jag bara kan för att unna uppskatta vårt nuvarande hem medan det varar. Har redan börjar kolla på nästa lägenhet och drömmer om nästa steg.. Undrar också hur mannen kommer att reagera men det får vi ta när tiden är inne. Just nu vill jag inte besvära varken man eller barn med mina känslor kring detta.. 

Sen vill jag tacka för fina råd jag fått at er som svarat. Mycket hjälpte när jag var som mest nere och vissa dagar gick jag in för att läsa era inlägg igen. fina råd och vissa som känt samma vilket stärkte mig. Det känns skönt att jag gått från ledsamhet till insikt och acceptans. Nu blev det såhär och det är okej. Nästa gång vet jag bättre... 

Bra att du kunnat landa lite känslomässigt.

Men, är maken och barnen med på tåget att ni ska flytta igen om två, tre år? Vad tycker och känner de om saken? Jag tycker du ärligt talat är mest fokuserad på dig själv, ditt perspektiv och din vilja i detta, och bryr dig mindre om vad resten av familjen vill. Vad gör du om resten av familjen absolut inte vill flytta igen om några år?

Och, kom ihåg att området ni flyttade från inte står på stand by tills ni flyttar tillbaka. Det är inte möjligt att komma tillbaka till området såsom situationen var när ni lämnade det och som det såg ut då. Räkna med att saker har förändrats. Kanske har barnens kompisar där fått nya bästisar och är inte alls intresserade av att ta upp kontakten med era barn igen (två-tre år är väldigt lång tid för barn!). Stadsmiljöer förändras också snabbare än mindre urbana områden.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Klump i magen) skrev 2022-10-02 16:42:47 följande:
    Ja jag är medveten om att framförallt maken kanske inte kommer att ta det så väl till en början. Det får bli något som vi får arbeta fram. Det är inte ett beslut som kommer ske över en natt givetvis och blir det blankt nej från makens sida så får jag givetvis tänka om. Men han trivdes bra i gamla området och barnen med, även om såklart saker kommer att ha ändras så vet vi ju vad vi återvänder till. Jag kommer att försöka hitta ett bra tillfälle att ta upp det, utan att informera om det som att det är ett beslut utan en önskan såklart. 
    Det är bra. Jag tror dock du gör dig själv en otjänst genom att sätta alltför stort hopp till att ni ska flytta tillbaka om några år. Se det som en möjlighet, men var beredd på att varken maken eller barnen kommer att vilja flytta igen även när du argumenterat för din sak. Kanske att du och maken flyttar tillbaka först när barnen är utflugna, trots allt är perioden när barnen bor hemma en relativt liten del av resten av livet.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Klump i magen) skrev 2022-10-02 17:52:29 följande:
    Tänkte så innan men har börjat landa i att de får nya vänner så fort och anpassar sig som kameleonter. Det gamla området är bara några km bort så i den åldern kommer de kunna hålla kontakten med vännerna på egen hand ändå. ena barnet kommer behöva byta skola om 3 år ändå så det kan vara en bra  brytpunkt. Men givetvis vet jag inte hur det känns då; det återstår att se 
    Jo, det ÄR egoistiskt att bara tänka på sig själv och förutsätta att barnen lätt kommer att få nya kompisar. Barn får ofta kompisar relativt enkelt upp till lågstadieåldern ungefär, efter det blir det mycket svårare. Jag tycker du nästan avfärdar de problem barnen (och din man) kan känna i och med flytt, förmodligen för att du vill intala dig att det inte är så svårt eller jobbigt för din familj att rätta sig efter DIN upplevelse och DIN vilja. Så, jo, du framstår som rätt egoistisk i denna tråd (egoismen ligger inte i hur du känner, utan i hur du är beredd att omsätta dessa känslor till handlingar. Jag hoppas du förstår skillnaden.)
Svar på tråden Ångrar flytt