-
När jag läser olika trådar här på FL så slås jag av hur olika inställningar folk har till sex och hur viktigt det är i förhållandet. Framför allt skiljer sig motivationen till VARFÖR man har sex på ett sätt att man börjar prata förbi varandra i de olika trådarna. Jag tänkte att det kunde vara kul med en liten enkät i området, och kryssa i det alternativ som är det FRÄMSTA och viktigaste orsaken till att du har sex även om du motiveras av flera punkter nedan.Jag har använt mig av Tanja Suhinina's bok "Varför har man sex" som går att beställa på hennes hemsida. Hon tar upp många fler anledningsr, men jag har valt att klumpa ihop dem lite.Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Varför har du sex? (Enkät)
-
Mitt primära syfte med sex är helt klart ?För att komma riktigt emotionellt nära min partner?, men jag har även haft sex ? För att mota bort obehagliga känslor hos mig själv som ensamhet och ångest??
-
På mig stämmer flera utav dom där svaren in. Så jag väljer ett utav dom men skriver även här vilka som stämmer in på mig varför jag har sex.
För att det är skönt / för att få orgasm
För att komma riktigt emotionellt nära min partner
För att se min partner njuta
För att må bra / få energi / känna sig levande
För att få bekräftelse / känna mig sexuell -
Ibland av orsaken att jag är dålig på att uttrycka hur mycket jag älskar honom på annat sätt. Han är väldigt romantisk, säger fina saker, ger gulliga presenter. Jag älskar sådant men känner mig helt fantasilös till att hitta på något sätt att ge tillbaks samma känsla som han ger mig. Så det blir sex av den anledningen.
-
Håller helt med föregående inlägg. Flera av alternativen är ju nästan omöjliga att separera då en anledning blir en konsekvens av någon annan anledning. Helheten av bra sex involverar i princip alltid dessa fem anledninga. vilken som är främsta anledningen varierar för stunden, och alla kan vid olika tillfällen vara viktigast under samma samlag/sexstund
För att få bekräftelse / känna mig sexuell -
För att experimentera / utforska nya sidor hos mig själv
För att få bekräftelse / känna mig sexuell
-
Jag tycker det är svårt att svara och måste fundera. Jag singel och det gjorde det lite svårare också.
-
För att få bekräftelse / känna mig sexuell
För att experimentera / utforska nya sidor hos mig själv
-
Går inte att svara. Jag har sex för att det är skönt men jag får extremt sällan orgasm, så det alternativet går bort.
Jag mår bättre sen jag och partnern började ha sex igen, men jag tror inte det har med sexet att göra utan att relationen är bättre/han åtrår mig. Så funderar på om det sista alternativet också passar in på mig.
Får bli första alternativet, jag tolkar det som skönt ELLER orgasm. -
Så klart går många av alternativen in i varandra och sällan har man sex av enbart EN anledning. Det var därför jag skrev att jag var nyfiken på den FRÄMSTA anledning till att ha sex. Exempelvis kan man väga "för att det är skönt" mot "för att se min partner njuta" båda är sanna och viktiga orsaker till att ha sex. Men tvingas man välja ett av alternativen så väljer man också om det är viktigare för en själv eller partnern att ha det skönt. Är man främst en "pleaser" eller "passionista". Lika så om man har sex med olika partners så kan motiveringen variera mellan dem. Den ena experimenterar man med och den andra bygger man starka emotionella band med. Även här får man försöka välja den vanligaste eller viktigaste partnern/motivet.Jag missade att tydliggöra att det var sex med partner(s) som jag avsåg. Solosex exkluderat i den här enkäten. Dessutom borde jag få med alternativet "För att visa kärlek" men jag tänker att det bäst passar in på "för att komma emotionellt nära min partner" men även "se min partner njuta" skulle kanske passa.Även Xsimot med flera hade en invändning på alternativen om att flera orsaker gick in i varandra. Exempelvis var ett av alternativen "För att må bra etc" men det i sin tur kräver att det är skönt, partnern njuter, man blir bekräftad och man kommer varandra emotionellt nära osv. Men då tänker jag ändå finns ett av alternativen som är huvudsyftet, medan övriga är givna förutsättningar.Och som Anonym(J) skrev "För att det är skönt/för att gå orgasm" gäller svaret det ena ELLER det andra. (Eller båda så klart) motiveringarna är så lika att det kändes onödigt att dela på dem.
-
Jag vill verkligen att vi har sex för min man förtjänar verkligen en fru som älskar och uppskattar honom, men tyvärr har jag haft extrem jobbstress nu ett tag och då tänker kroppen inte riktigt i de banorna.
Så mitt primära skäl att ha sex just nu är nog att han ska må bra och känna sig bekräftad. Vi har bra sex när vi har det och jag får alltid orgasm (med hjälp av honom), men det är lite av ett arbete för mig att dra igång min kropp/lust, det kan inte hjälpas.
Fast jag inte tycker om att det blivit så.