Anonym (Förälder) skrev 2022-08-26 13:08:48 följande:
Utvecklingssamtal i skolan - för vems skull?
Skolan säger att syftet med utvecklingssamtal är inte alls att prata om elevens prestationer i det akademiska utan att sätta upp akademiska och sociala mål. Dessa mål ska hittas på vid sittande bord av eleven som kanske inte har några specifika mål rutan bara gör så gott hen kan i skolarbetet.
dessa mål skriv ju upp och sen bryr sig ingen förrän på nästa samtal då man tar fram samma lista.
vi tycker dessa är helt meningslösa och har bestämt oss för att strunta i dessa samtal
är det så här på alla skolor och vem har hittat på att det ska vara så här? Eleven går i åk 8
när jag gick i skolan på 1980-talet har jag för mig att kvartssamtalen gick ut på prestationer, om man hängde med osv? Stämmer inte det?
Haha, håller helt med! För om man sen har ett barn med behov av något särskilt stöd, eller utredning tex dyslexi, så tas ju inte det på det vanliga utvecklingssamtalet utan då har man andra möten om det.
Sen fortsätter det här i arbetslivet, du beskriver på pricken hur utvecklingssamtalen går till på mina arbetsplats :) Man ska sätta upp mål, dessa krystas fram, för ofta har man inga specifika mål utan bara jobbar på med sitt och löser sina arbetsuppgifter. Om man har nåt specifikt mål så är det ingen som stämmer av hur det går förrän nästa år.
Jag är riktigt sugen på att skippa utvecklingssamtalen i skolan, men nu när de är digitala, så att man inte behöver massa halva jobbdagen för dessa 20 min möte, så känns det ändå görbart att vara med. Samtalen på jobbet däremot, känns bara som överflödigt, för att chefen är ålagd och måste visa att det görs. Och så är det säkert med skolans samtal också, för väldigt många av barnen.