Inlägg från: Anonym (Filosofen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Filosofen)

Lön?!

YH-utbildning på tre terminer + totalt 4 terminer högskola. Har tankar på att läsa till ytterligare ett par kurser för att få ut en kandidat men det skulle inte påverka mitt jobb idag. Jobbar med schemaläggning och HR-frågor inom vården, har 39600kr i lön. På den här arbetsplatsen har jag varit sen 2013 och då gick jag in på 25500kr så jag tycker att utvecklingen varit ok de här 9 åren (inkluderat två föräldraledigheter). Är 41 år gammal. 

• Anonym (Filosofen)
    Anonym (Julia) skrev 2022-08-26 22:02:28 följande:
    Det var en väldigt bra löneutveckling för att inte ha bytt jobb
    Ja, den har varit bra. Men då har jag vid ett par tillfällen fått extra satsningar pga "snedsits" och en gång var det en generell ökning i hela gruppen personal/lön/HR. Jag klagar inte, jag tycker att det är en rättvis lön för det jag gör och det ansvar jag har i relation till andra på min arbetsplats. Jag drivs inte av lön, det motiverar mig inte särskilt, men jag vill känna att det är rättvist. 
  • Anonym (Filosofen)
    Anonym (Julia) skrev 2022-08-27 21:52:48 följande:
    Hur många semesterdagar?
    Minimum enligt lag är 25 dagar (egentligen 5v) per år. 
    Inom kommun & region går du in på 25, vid 40 får du 31 och vid 50 får du 32 dagar.
    Jag har erfarenhet av det statliga avtalet sen tidigare och då var det i alla fall att man gick in på 28, redan vid 30 fick man 31 dagar och vid 40 var det 35 dagar.
    Så man får fler redan från början och maxar på 35 dagar.
    Men jag vill lägga till, eftersom jag arbetar inom HR bland annat, att det som anges i lag och avtal är minimum, oftast ges utrymme för överenskommelser så antalet semesterdagar kan förhandlas både när man anställs och i översynen varje år. 

Många verksamheter tillåter också semesterväxling, alltså att du tar dina semesterdagstillägg och växlar dem mot ett antal lediga dagar. 
  • Anonym (Filosofen)
    Anonym (Julia) skrev 2022-08-28 09:21:35 följande:
    Jag jobbar också inom HR. Jag har aldrig jobbat statligt dock. Är 28 år och har 30 dagar semester. Intressant med olika avtal  
    Japp
  • Anonym (Filosofen)
    Anonym (....) skrev 2022-08-28 11:57:29 följande:
    25 dagar ÄR 5 veckor, då man inte räknar lördag-söndag in i semestern (helgdagar). 
    Nej, inte alltid. För den som jobbar schemalagt i snitt 3 dagar tex så skulle man med ditt resonemang kunna lägga ut 1 dag per arbetsdag och få ledigt drygt 8v. Men det är inte lagens avsikt. Därför är lagens förarbeten tydliga med att man har rätt att vara ledig 5v, egentligen oavsett hur många dagar per vecka man skulle ha jobbat. Därför har också marknadens parter skrivit in beräkningsmodeller av olika slag för de avtal där skiftarbete förekommer eller där scheman kan rulla på många veckor och ge ett snitt som är lägre än fem. Då jobbar man med brutto/nettosemester eller kvoter för att alltid nå 5 dagar per vecka.
  • Anonym (Filosofen)
    Anonym (....) skrev 2022-08-28 17:57:26 följande:

Anonym (Filos­ofen): Du läste inte vad jag skrev eftersom du svarar precis det jag skriver.... 

Och du blandar in helger. För den som jobbar helg krävs brutto/netto eller kvot för att det ska fungera, där är måndag-fredag inte relevant. 
Svar på tråden Lön?!