Inlägg från: Anonym (Karl) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karl)

Lön?!

Utbildad snickare, sedan egenföretagare, högsta lön med anställda 1,45milj år ett topp år, fortsatte sedan som statligt anställd fastighetsförvaltare, 43500kr månad, nu projektledare 46000 månad.

Utbildning ska man se som en synonym, många jag känner börjar inom ett företag tar internutbildningar till ex ledningen internt, arbeta sig uppåt inom företaget samtidigt som man höjer sin kompetens utan att behöva sätta sig på skolbänken, min fru har gjort liknande inom bank, börja på Nordea direkt (telefonbanken) jobba sedan upp sig till ppm och nu är hon fondförvaltare på ett fondbolag. många av hennes kolleger har gjort liknande, ända till börsmäklare, mitt ex har bara fritidspedagog utbildning med enstaka ekonomutbildnings poäng, dom flesta banker hon jobbat åt har anställt henne för hennes personlighet, där personligheten gav henne karriären, liknande är det för mig, där man tittade, klarade du av att driva ett företag med bra resultat och anställda i många år, då har du inga problem att vara fastighetsförvaltare och hålla koll på ett gäng fastighetsskötare. 
    51 år nu, starta företag när jag var 28 år, gick ut som anställd 46 år

• Anonym (Karl)
    Anonym (Optiker) skrev 2022-08-27 15:12:25 följande:
    Ni har ju många semesterdagar... Är så avundsjuk på det!
    Man ska inte stirra sig blind på semesterdagar, man ska titta vad man gör om dagarna, jag valde lägre lön och slapp ansvar, nu fyller jag dagarna med många ganska meningslösa möten, man fyller sin kaffekopp o går på möten, ca 80% är bara rent nonsens på mötena, många heldagar kan gå åt till dessa möten, många saker är jag inte ens involverad i men måste delta på dessa. ibland via web o är hemma, stänger av mikrofon så mötet inte störs av mina bakgrundsljud, exempel barnen leker. 
    Exempel på en dag, möte satt kl 9:00, jag börjar 8:00, är hemma, barnen får äta frukost i lugn o ro, jag är hemma förberedelse inför möte, men det är inom parentes för arbete, svarar i mobil om någon ringer, hinner lämna barnen på fritids innan möte, ibland är barnen hemma med mig, dom får leka så dom inte stör eller se en film, men vi kan ändå prata med varandra, man slår bara av mic på datorn, jag hör vad som sägs, vill jag tillägga något slår jag bara på mic.

Samhället o arbetsplatser har förändras via corona, fler o fler jobbar som mig, man har ansvar men under stor frihet, åker vi till leos lekland svarar jag ändå på jobbsamtal, kan ha med mig datorn, svara på mail/frågor osv.
  • Anonym (Karl)
    Anonym (Optiker) skrev 2022-08-27 20:05:54 följande:
    Absolut, det är inte bara lönen och semestrar.
    Jag har bytt till en butik med mycket sämre löneutveckling (ett år fick jag 150kr i löneökning...) Men jag går till jobbet var dag och älskar mitt jobb. Det är värt mycket, inte kul att vara kunna ta 3 v på sommaren för att bemanningen ska funka men jag mår bra på jobbet så då tar jag det. Sen är jag alltid ledig när jag inte jobbar, men lite avundsjuk är jag nog ändå Flört
    Fast samtidigt är det här klyftorna ökar i samhället, fler o fler kan arbeta på distans, man kan välja o jobba hemma fler dagar i veckan, kan man vara hemma 2 dagar i veckan gör en stor skillnad på trivsel, man kan planera sina dagar.
    Jag jobbar som projektledare, genom dessa skillnader kunde jag ta på mig ansvar som styrelseordförande för min bostadsrättsförening, vi besluta högsta ersättning via föreningen, sedan vilka samtal jag tar under dagen kan ingen göra skillnad på, jobb eller styrelse, sakfrågorna är nästan den samma. bara det att jag svingar klubban ca 1 ggr i månaden.

Tror fler ska titta in på dessa nya saker om distans arbete, att det ens får existera är ett under i sig och kommit som något helt nytt sista åren.
  • Anonym (Karl)
    Anonym (Livi) skrev 2022-08-28 14:00:10 följande:

Jag är 36 år, aldrig gått ut gymnasiet. 
    Jobbar i catering på oljeplattform i Norge. 
    Jobbar turnus, så på jobb 2 veckor, ledig 4 och får ut + 50.000 efter skatt 

Nu är jag norsk medborgare, offshore förskönas oftast ganska mycket, men berättar man som det är blir verkligheten en annan.
    Man jobbar 12 timmars skift ledig 12 timmar i 14 dagar, dvs den lediga tid man får är i princip inarbetad.
    Man är låst på arbetsplatsen, dvs inga kompisar kan komma o hälsa på, man kan inte heller umgås med folk utifrån, lön personen nämner kan ifrågasättas om den är sann, dvs plöjer personen även övertid. det är många polacker även ute på offshore jobben som sänker lönenivån.
Svar på tråden Lön?!