Inlägg från: Anonym (Optiker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Optiker)

Lön?!

44 000 optiker med magisterexamen, ingångslön 22 000 år 2005. Jag är 40 år.

• Anonym (Optiker)
    Anonym (Stat) skrev 2022-08-27 14:45:07 följande:

45 år, statligt anställd. Samma arbetsgivare som när jag började jobba efter universitetsexamen 2003. Ingångslön då var 18000, nu har jag 41200. Men så har jag också varit chef i 10 år (dock inte för tillfället) och då fått upp min lön. Snittlönen för min yrkeskategori och befattning ligger på cirka 35000 hos denna arbetsgivaren.

Man blir inte rik av att jobba inom staten, men det är en väldigt trygg anställning. 

Ni har ju många semesterdagar... Är så avundsjuk på det!
  • Anonym (Optiker)
    Anonym (Karl) skrev 2022-08-27 19:50:29 följande:
    Man ska inte stirra sig blind på semesterdagar, man ska titta vad man gör om dagarna, jag valde lägre lön och slapp ansvar, nu fyller jag dagarna med många ganska meningslösa möten, man fyller sin kaffekopp o går på möten, ca 80% är bara rent nonsens på mötena, många heldagar kan gå åt till dessa möten, många saker är jag inte ens involverad i men måste delta på dessa. ibland via web o är hemma, stänger av mikrofon så mötet inte störs av mina bakgrundsljud, exempel barnen leker. 
    Exempel på en dag, möte satt kl 9:00, jag börjar 8:00, är hemma, barnen får äta frukost i lugn o ro, jag är hemma förberedelse inför möte, men det är inom parentes för arbete, svarar i mobil om någon ringer, hinner lämna barnen på fritids innan möte, ibland är barnen hemma med mig, dom får leka så dom inte stör eller se en film, men vi kan ändå prata med varandra, man slår bara av mic på datorn, jag hör vad som sägs, vill jag tillägga något slår jag bara på mic.

Samhället o arbetsplatser har förändras via corona, fler o fler jobbar som mig, man har ansvar men under stor frihet, åker vi till leos lekland svarar jag ändå på jobbsamtal, kan ha med mig datorn, svara på mail/frågor osv.
    Absolut, det är inte bara lönen och semestrar.
    Jag har bytt till en butik med mycket sämre löneutveckling (ett år fick jag 150kr i löneökning...) Men jag går till jobbet var dag och älskar mitt jobb. Det är värt mycket, inte kul att vara kunna ta 3 v på sommaren för att bemanningen ska funka men jag mår bra på jobbet så då tar jag det. Sen är jag alltid ledig när jag inte jobbar, men lite avundsjuk är jag nog ändå Flört
  • Anonym (Optiker)
    Anonym (Karl) skrev 2022-08-27 20:41:08 följande:
    Fast samtidigt är det här klyftorna ökar i samhället, fler o fler kan arbeta på distans, man kan välja o jobba hemma fler dagar i veckan, kan man vara hemma 2 dagar i veckan gör en stor skillnad på trivsel, man kan planera sina dagar.
    Jag jobbar som projektledare, genom dessa skillnader kunde jag ta på mig ansvar som styrelseordförande för min bostadsrättsförening, vi besluta högsta ersättning via föreningen, sedan vilka samtal jag tar under dagen kan ingen göra skillnad på, jobb eller styrelse, sakfrågorna är nästan den samma. bara det att jag svingar klubban ca 1 ggr i månaden.

Tror fler ska titta in på dessa nya saker om distans arbete, att det ens får existera är ett under i sig och kommit som något helt nytt sista åren.
     Absolut, lyx för de som kan jobba hemifrån..
    Men till syvende och sist är det viktigast att man trivs på sitt jobb och får tillräckligt lön var månad för att gå runt och kunna unna sig lite vardagslyx ibland, kunna spara till drömresan eller vad det nu kan bara. Som jag läser det mellan raderna så anser du precis som jag att det inte bara är lönen utan man ska må bra och vara tillfreds med sin situation!
  • Anonym (Optiker)
    Anonym (....) skrev 2022-08-28 19:48:31 följande:
    Jag skrev att semester är räknat på 5 dagar per vecka, dvs 25 dagar som är 5 veckor. Helger räknas inte in i semester oavsett vad man har för jobb.
    Och om man jobbar 6 dagars arbetsvecka? Vissa av oss jobbar på helgerna...
Svar på tråden Lön?!