• Anonym (ts)

Skärminspelning mac

Hur gör man en skärminspelning med enbart datorns ljud? Jag studerar på distans med två små barn hemma och behöver spela in föreläsningarna eftersom, ja, barnen stör. Jag har nu bara lyckats spela in antingen helt utan ljud eller med mikrofonen. Jag behöver ju spela in för att kunna höra i efterhand när barnen skriker, men kommer barnens skrik med så hör jag ju inte heller på inspelningen... 
    Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Skärminspelning mac
  • Anonym (ts)

puffar

• FtS70

Ladda ned Quick Time Player om du inte redan har den. Sen är det busenkelt.

• Anonym (ts)
    FtS70 skrev 2022-08-27 15:16:07 följande:

Det är det programmet jag har testat. Hur gör man för att bara få det "interna" ljudet, så att säga? 
  • Anonym (ts)
    FtS70 skrev 2022-08-27 15:16:07 följande:

Har du lust att förklara hur man gör?
  • Fontana

Tyvärr verkar det inte gå att spela in annat än via mikrofon med QuickTime Player.

Jag har inte provat själv, men googlade fram några möjligheter. Alla innebär att du måste ladda ner och installera ett separat program:

www.vidmore.com/sv/record-audio/record-audio-on-mac/

macworld.idg.se/2.1038/1.591409/sa-spelar-du-in-strommande-ljud-fran-natet

www.audacityteam.org

Audacity är ett verkligt kraftfullt program, lite av standard för de som sysslar med inspelning och ljud. Beskrivningen på sidan gäller Windows-versionen, men den finns för Mac också.

Lycka till! Återkom gärna om du får det att fungera.

• Anonym (ts)
    Fontana skrev 2022-08-28 12:33:10 följande:

Tyvärr verkar det inte gå att spela in annat än via mikrofon med QuickTime Player.

Jag har inte provat själv, men googlade fram några möjligheter. Alla innebär att du måste ladda ner och installera ett separat program:

www.vidmore.com/sv/record-audio/record-audio-on-mac/

macworld.idg.se/2.1038/1.591409/sa-spelar-du-in-strommande-ljud-fran-natet

www.audacityteam.org

Audacity är ett verkligt kraftfullt program, lite av standard för de som sysslar med inspelning och ljud. Beskrivningen på sidan gäller Windows-versionen, men den finns för Mac också.

Lycka till! Återkom gärna om du får det att fungera.

Jag har letat som en galning och det verkar vara smått omöjligt. Jag testade ett som skulle fungera men när jag klickade i enbart datorns ljud så protesterade den och tyckte att "så kan man inte göra på en mac"... Ett annat skulle ha obegränsad inspelningstid, och fungerade när jag testade det lite snabbt, men efter att ha spelat in en tre timmar lång föreläsning idag så protesterade den när jag skulle spara.. då fick jag bara spara första minuten... 

• EpicF

För der första så måste du ha föreläsaren tillstånd/godkännande för att spela in själva föreläsningen. Och även de andra deltagarens godkännande. 

För det andra så får du se till att ha barnvakt när du har digitala föreläsningar. 

Svar på tråden Skärminspelning mac