• Anonym (.)

Vågar man ta upp det med arbetsgivaren att lönen inte kom på fredag?

Hej, på min ena jobb så fick jag min lön igår. Men inte på min andra. Kan det lönen komma på måndag tror ni? Borde jag avvakta och vänta till tisdag och höra av mig till arbetsgivaren?

Jag vill att göra bort mig helt enkelt...Jag har inte avtalet i handen, utan jag har bara skrivit mina uppgifter och information till arbestgivaren, som arbetsgivaren själv fyllt i avtalspappret. SÅ vad det står på avtalet, vet jag inte.

Kan visa löner komma på måndag?

Tack för svar!

• Svar på tråden Vågar man ta upp det med arbetsgivaren att lönen inte kom på fredag?
  • Anonym (.)

Jag vill inte ha svar som: Säg till din arbetsgivaren att du vill ha ditt avtal.

Jag vill veta om vissa människor i Sverige får sia löner senare, så som 29, 30 eller 31:a dagen i månaden.

:)

• Jemp

Lön 27e förekommer men senare vet jag faktiskt inte.

Är du säker på att du ska få lön den här månaden? Antar att det rör första utbetalningen, så inte lönen släpar en månad?

Och jo, det är jätteviktigt att du har ditt avtal och vet vad som står på det. 

• Jemp

Och man gör inte bort sig genom att påpeka att man inte fått lön. Åtminstone inte om man vet att man borde fått det.

• Anonvm

Det är långt ifrån självklart att alla arbetsgivare betalar ut lön 25te, det regleras enbart av dina anställningsvillkor.
    Jag vet de i min närhet som får sin månadslön utbetald den 15onde varje månad, inte konstigt med det.

Men OM det framgår av ditt anställningsbevis att lönen utbetalas 25, vilket denna månad var i torsdags så bör du utan att tveka uppmärksamma och ifrågasätta redan på fredagen om/när du märker att ingen lön betalats ut. Du behöver kanske inte störa nu på helgen, men absolut ta ett snack det första du gör på måndag morgon.

Du bör även ha fått en lönespecifikation i god tid innan lönen betals ut, har du fått det? Vad säger i så fall den?

• Anonym (Tidigare)

Den bör ha kommit tidigare eftersom 27 är lördag. Inte senare. Men du måste prata med ag hur de gör. 
    Jag är iofs  kommunalt anställd och det är automatiskt ordning och reda då. 

• Anonym (Tidigare)

Den bör ha kommit tidigare eftersom 27 är lördag. Inte senare. Men du måste prata med ag hur de gör. 
    Jag är iofs  kommunalt anställd och det är automatiskt ordning och reda då. 

• Anonym (Ellen)

Är det en stor arbetsgivare så 100% nej. Är det utbetalning senast 27e vilket blev den 26e i detta fallet, så är det inte så att det kan ha blivit något fel med filen så några fick 29 eller 30. Det händer inte. 
    Utan antingen så får man eller så har det blivit något fel och då får man inte.
    Om det inte är så att man har fil som skickas till bank och om banken av någon anledning inte har fått ens bankuppgifter så får man en utbetalningsavi. Den avin skulle beroende på postgången kunna dröja ett par dagar.
    Eller som jag skrev, om det är en liten arbetsgivare som sitter manuellt och gör överföringar så är det förstås helt beroende på när chefen/ekonomen eller vem som nu ordnar detta, har gjort det.
    Men stora arbetsgivare skickar filer i god tid före utbetalningsdag och där är man antingen med eller inte.
    Jag tycker du ska fråga, inte på ett anklagande sätt utan bara öppet. Jag fick för mig att vi hade löneutbetalning den xx här men jag kan inte se att jag fick någon utbetalning i fredags, vet du om det kan ha blivit något fel? Vem kan jag prata med i så fall?

• Anonym (.)
    Jemp skrev 2022-08-27 12:43:54 följande:

Lön 27e förekommer men senare vet jag faktiskt inte.

Är du säker på att du ska få lön den här månaden? Antar att det rör första utbetalningen, så inte lönen släpar en månad?

Och jo, det är jätteviktigt att du har ditt avtal och vet vad som står på det. 

Eftersom jag jobbade förra månaden, så skall jag få lön denna månad :)
  • Anonym (?)
    Anonym (.) skrev 2022-08-27 12:38:55 följande:

Jag vill inte ha svar som: Säg till din arbetsgivaren att du vill ha ditt avtal.

Jag vill veta om vissa människor i Sverige får sia löner senare, så som 29, 30 eller 31:a dagen i månaden.

:)

Ja,  vissa får sin senare.  Vanligast med den 25e
  • Anonym (Tidigare)
    Anonym (?) skrev 2022-08-27 13:05:12 följande:
    Ja,  vissa får sin senare.  Vanligast med den 25e
    Min kommun har 27:e. 
Svar på tråden Vågar man ta upp det med arbetsgivaren att lönen inte kom på fredag?