• KillBill

    Att rösta på Liberalerna har blivit ett omöjligt val för liberaler

    Igår kunde vi läsa i tidningen att Liberalernas partiledare Johan Pehrson gick ut i media och förklarade att Sverigedemokraterna, ett parti med rötterna i nazism, kan lita på Liberalerna. Idag kan vi läsa att Kristdemokraterna vill hindra Liberalerna från att sitta i en M och KD regering men hon öppnar upp för att Sverigedemokraterna kan få göra detta.

    Finns det någon äkta liberal kvar som avser att rösta på Liberalerna och som kan förklara hur det är möjligt med tanke på Johan Pehrsons garantier till Sverigedemokraterna och Ebba Busch uttalanden om att Liberalerna inte ska få sitta i regeringen?

    https://www.gp.se/nyheter/sverige/busch-bussbr%C3%A5ket-visar-att-l-inte-h%C3%B6r-hemma-i-regering-1.79660397


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Att rösta på Liberalerna har blivit ett omöjligt val för liberaler
  • vissli

    Ja, det känns hopplöst. Samtidigt bär det emot att rösta C, som blir en röst på V i år med stor sannolikhet, ett parti som jag anser inte alls gjort upp med sin historia heller och vars syn på idealsamhället jag inte alls delar. 


    Så , vad gör man?!

  • Mortiscia80
    vissli skrev 2022-08-28 14:33:39 följande:

    Ja, det känns hopplöst. Samtidigt bär det emot att rösta C, som blir en röst på V i år med stor sannolikhet, ett parti som jag anser inte alls gjort upp med sin historia heller och vars syn på idealsamhället jag inte alls delar. 


    Så , vad gör man?!


    Håller inte med. C vägrar ju samarbeta med V så S kommer att behöva välja mellan de två i slutänden, det är iaf min teori.
  • vissli
    Mortiscia80 skrev 2022-08-28 14:40:25 följande:
    Håller inte med. C vägrar ju samarbeta med V så S kommer att behöva välja mellan de två i slutänden, det är iaf min teori.

    Jag tror inte det, Annie Lööf skulle ju ALDRIG samarbeta med S förra vändan och ändrade sig ändå. Jag tror helt enkelt att det kommer bli samma sak igen, men med V. Att hon/partiet gör det men med någon sorts skäl att det var pga regeringsduglighet, att C får igenom något viktigt, att V lovat något annat. 


    Jag litar helt enkelt inte längre på det.

  • Mint
    vissli skrev 2022-08-28 14:33:39 följande:

    Ja, det känns hopplöst. Samtidigt bär det emot att rösta C, som blir en röst på V i år med stor sannolikhet, ett parti som jag anser inte alls gjort upp med sin historia heller och vars syn på idealsamhället jag inte alls delar. 


    Så , vad gör man?!


    Du röstar på C. C och S är ju helt överens om att inte släppa in V i regeringen. 


    En röst på L däremot, är en säker röst på SD, som mycket väl kan bli största parti i det blocket. Från att för fyra år sedan ha sagt sig vara stolta över att SD utsett liberalismen till sin största fiende till att nu krypa långt upp i SD:s knä? Bedrövligt. Har hört många f d aktiva liberaler som övergett sitt gamla parti.

  • vissli
    Mint skrev 2022-08-28 15:18:10 följande:

    Du röstar på C. C och S är ju helt överens om att inte släppa in V i regeringen. 


    En röst på L däremot, är en säker röst på SD, som mycket väl kan bli största parti i det blocket. Från att för fyra år sedan ha sagt sig vara stolta över att SD utsett liberalismen till sin största fiende till att nu krypa långt upp i SD:s knä? Bedrövligt. Har hört många f d aktiva liberaler som övergett sitt gamla parti.


    Som sagt, jag litar inte på det. Eller iaf inte på att V inte får samma roll SD får åt andra hållet - tydligt budgetinflytande och saker att säga till om. Jag tycker att V är helt fel väg, jag tror inte på deras ideologi alls för samhället, jag tror för myclet på individen och på att företagande också är en bra väg framåt för utforskning, teknikframsteg och miljögenombrott.


    Jag är också gravt besviken på MP, som jag tycker mest ägnar sig åt symbolpolitik allt som oftast och blivit tydligt vänster nu i åsikterna om det mesta. 


    Jag är liberal men kan inte förmå mig att rösta L pga just att jag inte gillar tanken på SD-inflytande. (Däremot har ju SD vägrat ha med L i något samarbete så ja...) 


    Så jag upplever mig stå utan parti. 

  • FtS70

    Jag blev medlem i dåvarande FP under Bertil Ohlin, uppskattade Per Ahlmark och den tidige Bengt Westerberg. Leissner hade jag svårt för, Leijonborg var tråkig och Jan Björklund lite för fyrkantig och kategorisk, men i dag? Johan Pehrson?  Språktesta tvååringar och om så krävs tvångsomhänderta dem? Vad är det som händer? I 44 år var jag medlem, men nu kan jag inte ens rösta på dem. Sorgligt.

  • Mortiscia80
    vissli skrev 2022-08-28 15:16:16 följande:

    Jag tror inte det, Annie Lööf skulle ju ALDRIG samarbeta med S förra vändan och ändrade sig ändå. Jag tror helt enkelt att det kommer bli samma sak igen, men med V. Att hon/partiet gör det men med någon sorts skäl att det var pga regeringsduglighet, att C får igenom något viktigt, att V lovat något annat. 


    Jag litar helt enkelt inte längre på det.


    Nej, det kan du förstås ha rätt i :) Det finns ju många som tvärvägrat SD bra länge men nu låter det lite annorlunda i vissa hörn även där. Då borde C kunna prata med V också, trots bakgrund så är det stor skillnad idag.
  • Skogshuggaren

    Liberalernas ledning har gjort bedömningen att man får mer liberal politik med högerblocket än med vänsterblocket. Jag litar på deras bedömning. Ju fler som röstar L desto mer inflytande kan de få över högerpolitiken.

  • KillBill
    Skogshuggaren skrev 2022-08-28 16:23:59 följande:

    Liberalernas ledning har gjort bedömningen att man får mer liberal politik med högerblocket än med vänsterblocket. Jag litar på deras bedömning. Ju fler som röstar L desto mer inflytande kan de få över högerpolitiken.


    Enligt senaste Novus som publicerades i förmiddags landar L på 4,5 % och SD på 21,1%. SD är alltså 4,7 gånger större än L. Dessutom har M och KD utvecklats i en konservativ riktning där liberala världen får stå tillbaka.  Liberalernas möjlighet att påverka politiken i en liberal riktning måste betraktas som mycket små.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • vissli
    KillBill skrev 2022-08-28 16:32:09 följande:
    Enligt senaste Novus som publicerades i förmiddags landar L på 4,5 % och SD på 21,1%. SD är alltså 4,7 gånger större än L. Dessutom har M och KD utvecklats i en konservativ riktning där liberala världen får stå tillbaka.  Liberalernas möjlighet att påverka politiken i en liberal riktning måste betraktas som mycket små.
    Fast vad ska en liberal då rösta på, enligt dig? Borde miljöpartister också ge upp att rösta på Miljöpartiet pga svikande väljarsiffror? 
Svar på tråden Att rösta på Liberalerna har blivit ett omöjligt val för liberaler