Inlägg från: Cel5ius |Visa alla inlägg
  • Cel5ius

    Vi som har BF i maj 2023

    Hej!

    Hoppar in jag med :) 2 barn sen tidigare (7 och 5) med mitt ex. Min partner har inga barn sen tidigare. BF blir runt 16 maj 

    Plussade i fredags, ett starkt plus på kvällen trots några dagar innan bim. Måste varit lite längre gången än jag trodde förmodligen! Tog morgonen efter också och då ännu starkare. Tog både cb och rfsu och cb var strecket starkare än kontrollstrecket men på rfsu var det knappt synligt!! Ska aldrig mer köpa rfsu herregud vilket skit
    Fick tidigt missfall förrförra månaden efter supersvaga plus så nu känns det så skönt att det är starkt.

    Nu vill man ju bara att det ska bli v12 och kub så man kan slappna av mer.. så lång väntan!! 
     

  • Cel5ius

    Fler som funderar på privat NIPT? Jag är 35 så är sugen att göra det men bor inte i Stockholm och 6000 är mycket pengar.. 

  • Cel5ius
    whitelight skrev 2022-09-11 13:29:57 följande:

    Ja vi tänker göra det, vet inte hur det är i andra regioner men i vår region är NIPT gratis om man får dåliga värden på KUB, men då ligger beslutet i deras händer om man ens får göra NIPT.


    Men jag är rädd att man ska få göra KUB sent och vill liksom inte dra ut på det, utan veta så fort det går att allt står rätt till. 


    Bor inte heller i Sthlm så känns svårt att hitta ett seriöst ställe där man får svar hyfsat snabbt. Har svårt att ens hitta ett ställe för tidigt ultraljud? 


    Jaa precis samma här. Och man vet ju inte vad de tycker är tillräckligt dåliga siffror. 
    Samma här jag har inte fått tid för KUB än och jag tror det bokas in vid inskrivningen som jag har inbokat i vecka 8. Jag har vecka 12 som ett mentalt måldatum som jag längtar ihjäl mig i så jag hoppas verkligen att man får en tidig tid och inte behöver vänta mer 
    Där jag bor finns inga privata företag som gör tidiga ultraljud och inte nipt heller så närmast blir Stockholm och det är en bra bit. Alternativ jag känner är att se hur KUB blir och avgöra då men då kanske man inte får en tid på ett bra tag och då blir det poänglöst. 
    Jag har 2 barn sen tidigare men då var jag under 30 och fick bra på KUB och oroade mig inte lika mycket 
  • Cel5ius
    whitelight skrev 2022-09-13 16:57:23 följande:
    Jag skulle eventuellt kunna tänka mig :) tycker dock att det är liiite för tidigt för min egen del att gå med i en facebook-grupp. Åtminstone innan jag sett ett hjärta picka :) 
    Och vad gör man om man känner igen någon i gruppen? Är det någon slags tystnadsplikt haha?
    Jag går också gärna med i sån grupp. Det var väldigt värdefullt de tidigare gångerna och en av grupperna postas det fortfarande ibland. 
    Men håller med att det känns lite för tidigt ännu och jag vill också hålla det hemligt så vore jobbigt om någon känner igen en, tystnadsplikt måste absolut råda haha

    Är i vecka 5+0 idag enligt mina egna beräkningar och fick 3+ på digitala cb testet igår det var skönt. Nu ska jag inte testa mer :) 
    Bokat in ett privat ul i v9 ifall kubet blir sent står inte ut med att inte veta... 
    Symtomen hittills är ömma bröst och lite märkligt mående ibland men mår inte illa. Molvärk i magen kommer och går det var mer för någon vecka sen 
  • Cel5ius
    whitelight skrev 2022-09-13 18:00:09 följande:
    Ja man hoppas ju att man hamnar i en mysig och bra grupp där man kan byta information mellan varandra :) 

    Skönt att känna att du kan sluta testa. Jag tog mitt sista dagliga test igår, tänker att jag har några test på lager ifall det känns för overkligt när man bara går och väntar på att en BM ska bekräfta att man är gravid.

    Hade du ringt in för inskrivning än? Ringde och skrev in mig igår och såg att mina bokningar redan kommit in. Står inte exakt vad alla 4 inbokningar är för något men KUB-ultraljudet är i V13+3, vilket jag tycker är sent. Såg även att gränsen för att få NIPT är mellan 1/51 och 1/300 i min gamla kallelse.

    Tänker att vi bokar in ett tidigt UL i v8 så får vi ta det därifrån :)
    Jaa verkligen :)
    Jo men är bortrest så kan inte komma dit förrän 28de och det är nog då de bokar in tiderna för hon sa inget om det i telefon och ser inget.. 
    Oj ja det var sent :( befarar också att vi får sent så därför känns privat ultraljud i v9 skönt att ha. Inte bestämt oss om Nipt ännu
  • Cel5ius
    Anonym (Lilian) skrev 2022-09-16 06:32:14 följande:

    Är det nån av er som unviker stora folksamlingar nu när ni är gravida med risk att bli smittad? 


    Det är väldigt många runt mig som är sjuka, och jag göömmer coronan titt som tätt. Bör man vara extra försiktig, innebär coronan någon risk för oss nygravida? 😬


    Nej jag lever som vanligt med sunt förnuft. Minimal risk att bli ordentligt sjuk i covid känner jag, det blir som en förkylning för de allra flesta 
  • Cel5ius

    Åh grattis allihopa :) 
    Njae jag har inte heller några symtom direkt. Molvärken är borta sedan någon vecka men har fortfarande ömma bröst. Är v5+4 nu. Men tidigare graviditeter har jag inte heller haft symtom förrän efter v14 någonting så ultraljudet var väldigt nervösa även då men allt var bra då 

  • Cel5ius
    Jantann skrev 2022-10-01 11:32:54 följande:

    Någon som varit på tidigt ultraljud ännu? Ska på VUL i veckan och lite nyfiken på hur det går till. Har varit så orolig att inte se hjärtslag.

    Vet ni om man får fota skärmen eller köpa foton redan nu? Hade gärna velat få en bild på ärtan som vi kan använda när vi berättar för föräldrar/vänner ☺️


    Jag ska på ultraljud på måndag vet inte om det är vanligt eller VUL. Kommer vara i v8+6 
    Jag tror man får en bild utskriven :)
  • Cel5ius
    Anonym (30årförstabarnet) skrev 2022-10-03 19:52:58 följande:

    Någon fler här som har bara några få symtom? Jag har svällda och ömma bröst och utebliven mens. Lite smått orolig 


    Ungefär samma här mått lite konstigt ett par dagar men gått över. Annars ömma bröst, kissnödig ofta nu från vecka 7 ungefär.
    Gjorde vul idag i v9 och allt såg bra ut och det lilla hjärtat slår. Hade inga symtom med mina tidigare barn, inte ens ömma bröst, så försök att inte oroa dig alla får inte en massa symtom :) 
  • Cel5ius
    whitelight skrev 2022-10-04 13:17:46 följande:

    Var på VUL idag och fick se ett hjärta picka och den var precis så stor som vi hade förväntat oss, så det var skönt att se :) 

    Nästa steg för oss är att boka in NIPT på något sätt. Det är ju två veckor kvar innan man kan göra NIPT, men känns som en djungel att hitta ett bra ställe. Går man till en gynekologisk mottagning som har NIPT så får man ju göra ett ultraljud i samband med blodprovet men en sån finns inte i min stad. Däremot kan man lämna blodprov på ett ställe. Lutar åt att det blir något sånt eftersom jag ändå kommer få göra ett ultraljud gratis i samband med KUB. Men man vill ju välja ett seriöst ställe som har så kort svarstid som möjligt :)

    Hur går era tankar? (Och man behöver såklart inte göra NIPT om man inte känner för det :) ) 


    Härligt!! Fick se mitt igår på privat vul så härligt att höra hjärtat slå. 
    Fick KUB inbokat i slutet av v14 men blev framflyttad på Vulet så ringde och bokade om tiden så fick i slutet av v11-början av v12 så hoppas det inte är förtidigt men får väl komma tillbaka då antar jag. 
    Vi väntar nog och ser vad vi får på KUB innan vi tar ställning till NIPT tänkte vi... det är sån kostnad och så ännu en resa för finns inte där vi bor heller
  • Cel5ius
    Anonym (Lilian) skrev 2022-10-04 12:44:11 följande:

    Är det nån mer som känner ångest över babyshower?
    Så fort nån är gravid så är det också en jättebabyshower.
    Mina nära vänner är rätt utspridda och jag vet att jag inte kommer få någon sån, och det gör mig på ett sätt ledsen.. För att jag blir matad med andras stora tjejgäng som jag själv inte har..


    Åh kan förstå känslan! Kände lite så med första barnet. Jag var i samma sits som du och som du sa man ser andra framförallt på sociala medier med sånt. Kan känna så med andra grejer också, stora midsommarfester och nyårsmiddagar...
    Men jag tror inte det är så vanligt med stora babyshowers och du kommer klara dig ändå <3 
    Jag har aldrig haft det med mina barn och kommer inte bli någon nu heller
    Kram! 
  • Cel5ius
    ElinaElliot skrev 2022-10-04 16:07:43 följande:

    Fick ingen bild alls tyvärr :/ pappan blev rätt besviken att han inte fick se, han har nog till och med svårare än mig att förstå att det är sant och att det finns en lite där inne. 

    Jo det ingår nog faktiskt i den gravidtablett jag äter, kanske därför det var så bra värde.

    Vi ska absolut göra nipt. BM sa att jag skulle ringa för att boka tid så snart jag fått KUB ultraljudstiden, så skulle de boka in en tid för nipt dagen efter :) Hoppas på att få en tid så tidigt som möjligt


    Får du NIPT gratis via regionen där du bor? Vilken lyx isåfall! 
  • Cel5ius
    Anonym (Lilian) skrev 2022-10-05 15:30:07 följande:

    Nej men hajpen i graviditeten förstår jag inte! Ibland känner jag mig som en så udda fågel. Babyshower, gender reveal, gravidfptning, fotoböcker osv osv. 


    Hur ska jag hinna allt.. puh 


    Haha håller med. Själv har jag inte ens fyllt i klart "mitt första år" boken till mitt äldsta barn. Hon är 7 Drömmer men har saker nedskrivet lite här och var...ska sammanställa det vilken dag som helst... 
    Samma med framkalla foton det har jag inte heller gjort och nu ska man få en till att fota haha 
    Mvh dålig mamma Oskyldig
  • Cel5ius
    Prelin skrev 2022-10-11 17:23:04 följande:

    Jag fick meddelande nyss om att min KUB-undersökning blivit bokad tills jag är vecka 11+3. Har någon mer fått så tidigt?


    Det är ju lite av en lättnad att få det överstökat snabbare, men jag stör mig lite på att jag inte får göra det efter vecka 12, så den magiska gränsen verkar gå.
    Eller sannolikheten kanske är ytterst liten att något går fel de sista 4 dagarna innan vecka 12?! 


    Så många tankar som snurrar i huvudet... Hur skulle ni tänka?


    Det är lugnt då :) så var glad att du fick så tidigt tycker jag. Har man sett ett levande foster med pickande hjärta från v7 eller vad det är och framåt är det lika säkert som efter v12 och missfallsrisken är bara ett par procent dvs som den är resten av graviditeten. 
    Jag fick först sent i v14 men bokade om för risken var att fostret är förstort för undersökningen då och då fick jag också i v12
  • Cel5ius
    Prelin skrev 2022-10-11 18:12:47 följande:
    Tack, då ska jag vara glad för det då. Haha :)
    Såg ett pickande hjärta vecka 6+3 (blev bakflyttad, trodde jag var i 8+1), men är nojig ändå..
    Aa fattar :) man är ju det. Jag såg min i v9 men är också nojig och tycker det ska bli så skönt att se igen på kub men vet ändå nånstans i mig att det är sån liten risk att något går fel nu så försöker skaka av mig oron men det är inte alltid lätt 
    Vi får hoppas tiden går snabbt nu till våra Kub :) 
  • Cel5ius

    Haha ja fattar vad du menar. Jag äter Folsyra, Järn och Levaxin varje dag och de får inte tas tillsammans och endel inte med mjölkprodukter men gärna citron osvosv himla meck att få i sig. 
    Fisk ja... jag äter aldrig fisk och har aldrig gjort och det verkar gå bra 🤷?♀️ försökte med första barnet men det höll inte. Så orimligt äckligt med fisk. Såna omegatabletter är ju slemmiga och stora också det går inte

Svar på tråden Vi som har BF i maj 2023