Anonym (lexus) skrev 2022-09-01 07:34:55 följande:
Efter arv med fri förfoganderätt är alltid svårt att reglera när någon dör tidigt och den andra make lever många år till, man har rätt att ge bort 25%.
Tar man sedan att ts moster har enskild egendom, den delas inte när hon går bort, den ingår inte i gftorättsgods.
Man kan ta liknelser med att bo sambo, (man flyttar in till någons bostad) där man hjälper o bekostar renoveringar osv, dessa pengar sambo lagt ner delas inte om dom går skilda vägar eller en dör, beloppet sambo utan ägarskap i bostaden lagt ner, går förlorade.
Liknande med dyr egendom som en husbil, vanlig bil, båt osv, efterlevande kan använda dessa 10-20 år och grejerna har inte längre något värde kvar, grejerna kan ha kostat 1 milj o vid efterlevandes bortgång återstår bara 25 tusen, man blir inte betalningsskyldig i efter arv.
Man har fri förfoganderätt, dvs man får spendera upp varenda krona av efterarv, liknande kan TS moster göra, spendera dessa 300k till renovering av hennes enskilda egendom(huset) och den ingår inte i efter arv, utan går oavkortat till hennes barn. och ts mans syskonbarn blir arvlösa.
Så trots att jag är barnfri kommer jag ändå behöva hålla på och bry mig om arv?! Trodde testamente skulle räcka bra. Om detta skulle hända:
Vi är gifta, inga barn alls. Maken dör när jag är 60. Våra sammanlagda tillgångar då är 10 miljoner. Jag väljer att sälja boendet och sätta mig i en hyresrätt, har således 10 mille på banken. Jag väljer att köpa en villa till min systerson för 8 miljoner.
Jag dör tio år senare. Måste systersonen trolla fram 5 miljoner för att ge till min mans syskon och syskonbarn?