Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

Färdig bebismat som innehåller ägg?

Hon kanske bara inte gillar ägg? Det gjorde inte min systerson- inte i nån form. Äggallergi brukar märkas tidigare om barnet ammats och mamman äter ägg.  Men visst, det kan ju ha varit den större mängden som gjorde det också. Prova göra äggsås då till fisk för att dölja smaken?

Jag har också gjort all mat själv. Provade gratisprovet av gröt man fick och där pratar vi dålig mage direkt på min lille! Egengjord gick bra.

• Jag är bara jag
    Kvinna1989 skrev 2022-08-30 17:36:21 följande:
    Hmm ja. Då åt jag ofta till exempel omelett en del , när jag ammade alltså. Så kanske helt enkelt inte bara gillar de då, vilket såklart är okej. Annars är hon så matglad , äter verkligen allt! Men ska prova göra något som döljer smaken och se. 

Dom tog blodprov pga andra skäl och det var "vanliga matallergener" så antar att de innehåller ägg? Resultatet var alltså ok, inga allergier. Ville utesluta mjölkallergi pga eksem.
    Haft två matglada barn själv, men den yngsta absolut vägrar äta ärtor. Det går bara inte! Så visst kan det vara bara smaken. Eller konsistensen. Då kan ju en annan form hjälpa som tex sås. Eller prova göra plättar.

Om de testat för vanliga matallergener borde ägg varit med. Det och mp är ju absolut vanligast bland bebisar.
  • Jag är bara jag
    Kvinna1989 skrev 2022-08-30 17:51:03 följande:
    Plättar kan ju va något att prova också! :) 

Hehe jag vägrade också ärtor som barn var väll 26 år eller nåt när jag vågade prova igen och idag är de mums. :D
    Jamen testa plättar du. Glad Man bör ju ändå införa gluten före 1 så sakteliga. 

Jag åt inte ärtor som barn heller. Skrattande  Min äldsta däremot äter dom med glädje. 
  • Jag är bara jag

Knepigt. De borde ju testat för ägg och hon har ju fått i sig via amningen också. Jag var allergisk mot ägg som barn- och en hel del annat. Det yttrade sig i eksem och aldrig kräkningar. Inget samband med nåt annat än just ägg?

• Jag är bara jag

"Bara" och bara vad gäller eksem- det kan ju likväl vara rätt jobbigt. Vår yngsta hade eksem som bebis- inte allergisk. Smörjde, smörjde, smörjde. Bättre nu, men känslig hy fortfarande.

Kolla journalen som sagt. Bvc-sköterskor är ju inte läkare så jag tror inte de tillför nåt mer så du kan nog avvakta till 1-årskollen.

Svar på tråden Färdig bebismat som innehåller ägg?