Inlägg från: Anonym (singelutanbarn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (singelutanbarn)

Gravid och nytt jobb :(

Anonym (Teamis) skrev 2022-08-31 17:36:20 följande:
    Nåja, det är väldigt ovanligt. Så nej, det är inte många 50-åringar som blir gravida. Även om det kan hända.

Det är klart att det är logiskt. Vill du inte ha personal som ska vara lediga för barnafödande, sedan missbrukar FL och vabba i tid och otid så är det logiskt att göra som jag.
    Funkar väldigt bra.
    Hade du inte gett mig en chans? Om jag vid 37 och singel söker jobb och jag bedyrar att jag inte vill ha barn? Hade du litat på det eller hade jag inte ens fått komma på intervju för att jag har ett kvinnligt namn?

Tycker du att man som kvinna som ej har eller vill ha barn ska skriva det redan i ansökan för att ha bättre chans?
    Anonym (MR) skrev 2022-09-01 13:04:49 följande:
    Hade någon skrivit så som du skriver här, hade man nog lagt din ansökan åt sidan. Låter ju helknepigt att dra upp sitt privatliv på det sättet i en ansökan. 

Dessutom, när man läser här, så inser man att folk inte är särskilt ärliga eller tillmötesgående mot arbetsgivarna. Så varför ska då en arbetsgivare lita på en arbetssökande? 
    Hur ska man då få en chans hos sådana som inte vill anställa kvinnor pga av att de flesta skaffar barn?

Man skiter i dom helt enkelt!

Anonym (MR) skrev 2022-09-01 14:08:46 följande:
    Jag tror inte det är så många som sållar bort kvinnor av den orsaken. Små arbetsgivare som är känsliga för frånvaro kan göra det, men hos stora arbetsgivare så brukar det inte vara något problem. 
    Jag skulle iofs hellre jobba för en liten arbetsgivare. Jobbar just nu för ett jätteföretag ägt av riskkapitalister. Mer personligt och trevligt på ett mindre företag.
    Ska dessutom ombilda mig till ett mer mansdominerat yrke till vårterminen. Det är lite därför jag undrar.

När jag sökte jobbet jag hade innan gick jag kort in på personliga saker i mitt personliga brev. Tex vilken idrott jag håller på med och lite fördelar i min personlighet. Minns inte om det var du som skrev ovan att min ansökan hade slängts i sopkorgen för att jag skrivit för mycket personligt. Är inte det en fördel att skriva lite om vad man är för person som kan gynna arbetet man söker?

Till ts; Grattis till graviditeten. Fantastiskt att du blivit gravid när du nästan gett upp hoppet. Lycka till och berätta snart för arbetsgivaren!
    Anonym (M) skrev 2022-09-01 13:48:39 följande:

Varför vill man jobba hos en sådan person? 

För att jag inte har barn. Är bättre än en man som har barn i det avseendet i arbetsgivarens ögon. Mindre företag.

Men självklart är jag inte för diskrimineringar. Därför borde inte jag heller diskrimineras om arbetsgivaren söker en person utan barn, bara för att jag är kvinna.

Rättelse: I en sån arbetsgivares ögon.

Svar på tråden Gravid och nytt jobb :(