• Soryu

Dimor

Man måste testa separat för loperamid (som finns i Dimor) så du kan vara lugn angående drogtester.

Eftersom du tar många tabletter har du ju goda möjligheter att trappa ner på ett bra sätt. Det kan ofta gå bra att trappa ner mer aggressivt i början, för att därefter trappa ner mer försiktigt. Du kan förmodligen börja med att minska dosen med 30-40% utan större problem, och sen minskar du lite varje dag därifrån. I början kan du minska mer per dag än på slutet, när du kanske minskar med bara en tablett per dag.

På detta sätt minskar du såklart abstinensen. Det kommer såklart att bli jobbigt oavsett, men det blir betydligt mindre jobbigt att trappa ut det. Vissa personer föredrar dock cold turkey eftersom det går snabbare, men det är ju å andra sidan jobbigare.

Lycka till!

• Soryu
    klyban skrev 2022-09-10 11:03:04 följande:

text

Det har varit svårt att följa ert tjafs, mestadels för att personen som tjafsar med dig bara har sagt att du har fel i otaliga inlägg och man orkar inte leta upp vad det ursprungligen handlade om. Men nu förtydligade du det.

Så här är det: loperamid tas såklart upp i blodet och precis som du säger är det svårt för substansen att passera blod-hjärn-barriären. I höga doser passerar det dock blod-hjärn-barriären, och det är ju då det utövar sina effekter på centrala nervsystemet vilket då ger upphov till en lite euforiserande (säger patienterna, jag vet inte av egen erfarenhet) och beroendeframkallande effekt.

Jag är läkare (psykiater) och möter emellanåt patienter med loperamidberoende och här är en artikel som diskuterar problematiken: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32530885/
  • Soryu
    Anonym (Hjälpinöd) skrev 2022-09-12 22:48:16 följande:

Ja tackar för alla fina råd och lugnande kommentarer ja fått av de som verkligen gett . Om ett par dagar är det dags. Ja känner mej rätt så lugn .
    Har trappat ner ytligare två tabletter idag.

Bra jobbat, fortsätt så!

Klyban: tror du frågade någonting om hur jag tänker. Jag tänker med nedtrappning att man kan ta det lite snabbare i början och lite mer långsamt på slutet, och som jag tror du skrev är det ju bra att ta bort kvällsdoser sist med tanke på sömn.

Angående metadon eller buprenorfin så tycker jag inte att det är ett alternativ eftersom man ersätter ett ändå ganska lindrigt missbruk med betydligt mer potenta substanser i en behandling som tenderar att bli livslång. Tyvärr finns det mindre nogräknade kollegor som ägnar sig åt att behandla på det sättet och det är klart, det funkar ju jättebra på det sättet att man lyckas sluta med loperamid. Men till ett väldigt högt pris.
  • Soryu
    Madida skrev 2022-09-13 03:00:00 följande:
    Du uttrycker dig försiktigt. I mina ögon känns det helt galet att man skulle börja en underhållsbehandling med metadon eller buprenorfin för ett loperamidmissbruk. Känns som 20 steg bakåt.
    Hehe. Jo, jag brukar uttrycka mig försiktigt. Jag tycker också det är total idioti men formellt sett går det att göra utan att det utgör tjänstefel eller så. Tyvärr.
Svar på tråden Dimor