• kazzibrazzi

    Barndans för 3åring, kläder?

    Ja, vad ska de ha för kläder?! Är frivilligt enligt dansstudion men tänker att min dotter skulle älska att ha en sån dansdräkt med kjol. 

    nästa problem: de ska helst vara barfota och känns lite kallt att bara ha dressen? Hade gärna velat att hon har strumpbyxor. Kan ju ha tights men känns som de inte blir så fint? Eller dansskor?

    så! vad har era barn haft för kläder på barndans? 

  • Svar på tråden Barndans för 3åring, kläder?
  • Fjäril kär

    Alltså hon är 3 år. Inför vem ska hon vara fin och varför? Hon ska dansa och röra på sig. Klä henne praktiskt. Fin kan hon väl få vara sen om det eventuellt skulle bli nån form av uppvisning eller terminsavslutning. 

  • LaFontaine

    Min dotter, som dansade som 3-4åring, önskade hett en dansdräkt. Kravet från vår sida, var att hon bar tajts och strumpor till. Det är klart viktigare att vara varm än att vara fin! Speciellt för ett så litet barn. Jag häpnar faktiskt av att du ens tänker ?fint? när det kommer till treåring och barndans. 

  • Anonym (Inte noga)

    Dottern hade ibland vanliga träningskläder, ibland dansdräkt med kjol som då oftast drogs över de tights hon haft på förskolan. Det var mönsterblandning delux, men hon kände sig fin. Ett annat barn växlade mellan en Elsaklänning och en jordgubbsdräkt(!). 

    Har dansstudion sagt barfota så ska ni såklart inte sätta skor på barnet bara för att kunna ha strumpbyxor...

  • Anonym (Inte noga)

    (Och under coronan dansade de utomhus, i regnkläder vissa gånger. Det gick det också även om det var oortodoxt.)

  • Anonym (Tina)

    I början hade hon byxor och t-shirt, samt barfota. Sedan ville hon ha klänning, så då körde vi med tricotklänning. När hon fyllde fyra fick hon en balettdräkt och skor av en släkting. 
    Strumpor/strumpbyxor är dumt då det blir halt. Bättre då med balettskor eller mockasiner. 

  • kazzibrazzi
    Fjäril kär skrev 2022-08-30 19:55:32 följande:

    Alltså hon är 3 år. Inför vem ska hon vara fin och varför? Hon ska dansa och röra på sig. Klä henne praktiskt. Fin kan hon väl få vara sen om det eventuellt skulle bli nån form av uppvisning eller terminsavslutning. 


    För henne själv och för att hon ska tycka att det är extra kul att gå på dans, tänkte jag, för det är första gången. Att man får ha extra fina kläder på sig som liksom är kopplade till dans/träning, precis som jag köper fina träningskläder till mig själv.

    praktiskt kan också vara fint och jag ville ha tips och råd från föräldrar som haft sina barn på barndans, alternativt danslärare som vet hur de brukar se ut.
  • kazzibrazzi
    LaFontaine skrev 2022-08-30 20:04:06 följande:

    Min dotter, som dansade som 3-4åring, önskade hett en dansdräkt. Kravet från vår sida, var att hon bar tajts och strumpor till. Det är klart viktigare att vara varm än att vara fin! Speciellt för ett så litet barn. Jag häpnar faktiskt av att du ens tänker ?fint? när det kommer till treåring och barndans. 


    Men varför kan de inte vara varmt och fint? Det jag ville ha hjälp med är hur det brukar se ut.

    Så hon ska inte kunna känna sig fin i sina speciella danskläder eller hur menar du? att man vara får köpa fula kläder när det kommer till ens barn? Så jävla korkad kommentar.
  • kazzibrazzi
    Anonym (Inte noga) skrev 2022-08-30 20:19:22 följande:

    Dottern hade ibland vanliga träningskläder, ibland dansdräkt med kjol som då oftast drogs över de tights hon haft på förskolan. Det var mönsterblandning delux, men hon kände sig fin. Ett annat barn växlade mellan en Elsaklänning och en jordgubbsdräkt(!). 

    Har dansstudion sagt barfota så ska ni såklart inte sätta skor på barnet bara för att kunna ha strumpbyxor...


    Tack för svar!

    de har sagt att man får ha vad man vill. Men att de är vanligt att yngre är barfota åh äldre ev inneskor. Så är vädligt fritt, därav min fråga. Känns inte så schyst om hon får vanliga tights och T-shirt så har alla andra balettkläder tycker jag. 
  • kazzibrazzi
    Anonym (Tina) skrev 2022-08-30 20:39:19 följande:

    I början hade hon byxor och t-shirt, samt barfota. Sedan ville hon ha klänning, så då körde vi med tricotklänning. När hon fyllde fyra fick hon en balettdräkt och skor av en släkting. 
    Strumpor/strumpbyxor är dumt då det blir halt. Bättre då med balettskor eller mockasiner. 


    Tack för svar! Tänkte strumpbyxor för värmen (men får köpa nya tights annars, om hon ska vara barfota) och annars balettskor för att inte halka. 
  • Anonym (Inte noga)
    kazzibrazzi skrev 2022-08-30 22:04:27 följande:
    Tack för svar!

    de har sagt att man får ha vad man vill. Men att de är vanligt att yngre är barfota åh äldre ev inneskor. Så är vädligt fritt, därav min fråga. Känns inte så schyst om hon får vanliga tights och T-shirt så har alla andra balettkläder tycker jag. 
    Ni kan ju gå i vanlig kläder den första gången och se vad de andra har? Det var flera på dotterns dans som hade dansdräkter, och även småtjejer kan såklart tycka det är roligt att vara fina i tyllkjol när tillfället bjuds. Men de har också andra referensramar för vad som matchar och passar ihop....  

    Vill du köpa en dansdräkt utan att ruinera dig så har H&M flera olika söta (och dansskor med riktigt skinnsula ifall det ändå var ok).
Svar på tråden Barndans för 3åring, kläder?