• ViniVici

Hjärntumör

Hej till er alla på familjeliv. 
    Har precis fått besked att jag har hjärntumör i planum sphenoidale och vill gärna komma i kontakt med medlemmar som har drabbats av hjärntumörer. Hur era liv har blivit efter operationen? Om / vilka komplikationer ni har fått och hur ni lever idag ? Jag ska göra en andra MR med kontrast nästa vecka och sen träffa neurokirurg för att prata om operationen dom ska göra i Lund . Tack på förhand för alla svar och tankar 🙏❤️ 

• Svar på tråden Hjärntumör
  • Citronella

Hej, min mamma har haft en hjärntumör för henne gick det inte bra, hon överlevde men kommer aldrig klara av att ta hand om sig själv, hon bor på ett boende nu. Det var 25 år sedan hon opererades så tekniken har gått framåt massor. Jag hoppas det går bra för dig! Hjärta

• Anonym (Kram)

Hoppas det går bra för dig, massa styrkekramar ❤️

• ViniVici
    Anonym (Kram) skrev 2022-09-01 09:39:04 följande:

Hoppas det går bra för dig, massa styrkekramar ❤️

Tack 🙏 ❤️
  • Anonym (NCC-1701-D)
    Man hittade en hjärntumör hos en god vän och det blev rätt snabbt operation, som han givetvis oroade sig en hel del inför. Vi pratade en del innan operationen om hans oro. Operationen gick sedan bra och - tack och lov! - visade det sig vara en godartad tumör, vilket förstås var ett lugnande besked (även för mig som vän, förstås). Han kallas till MR-undersökningar två gånger årligen, har jag för mig, men allt ser bra ut.

Det har nu gått några år sedan operationen och han verkar må bra och har återgått till det liv han hade innan. En förändring han noterat är att han upplever sig ha blivit lugnare till humöret, vilket han enbart ser som positivt.

Vet du, ts, om tumören är god- eller elakartad? Eller får du kanske först veta det efter operationen? 

Kan tillägga att jag själv också opererat bort en stor tumör i näsan och bihålorna, som tryckte mot hjärnan och, då läkarna trodde att det var aggressiv cancer, att den skulle växa in i hjärnan. Visade sig sedan att de haft fel och att tumören visserligen var stor, men godartad. Går också på regelbundna kontroller, men mår i övrigt bra. 

Så jag hoppas - även om det just nu nog känns jobbigt och osäkert - att du också skall klara det här bra och få ett fortsatt långt liv med hälsa och glädje. Har du någon närstående familjemedlem eller vän, som du kan tala öppet med och ta stöd av? Det är viktigt att inte vara ensam i sådant här, tror jag. 

Önskar dig mod och styrka och att allt skall bli bra till slut! {#emotions_dlg.flower} 

• ViniVici

Hej 
    Vilka härliga nyheter angående din vän och såklart dig med . Glad 

Vad dom har sagt är att först efter operationen så kommer dom veta vilken sort tumör exa det är men att dom misstänker att den ska vara godartad. Klart att jag hoppas att den ska vara godartad grad 1 men oavsett så kan det uppstå många komplikationer och dom är jag oxå rädd för . Gråter Jag har min sambo som är heeeelt underbar tillsammans med hennes familj och mina syskon samt närmaste vänner . Så jag har massor med stöd men min rädsla och tankar hur det kommer gå tar oftast över och då är det svårt? 

Så snällt av dig att du ville dela med dig Hjärta jag uppskattar det enormt ! Tack Hjärta

Svar på tråden Hjärntumör