• Anonym (Blomman)

Vilken jord ?

Fick en monstera variegata stickling i present. Den har mycket rötter och ska planteras i jord nu. Men vilken jord ska jag välja?  

• Svar på tråden Vilken jord ?
  • LFF
    Anonym (Blomman) skrev 2022-09-01 09:32:46 följande:
    Vilken jord ?

Fick en monstera variegata stickling i present. Den har mycket rötter och ska planteras i jord nu. Men vilken jord ska jag välja?  

Google är din vän: www.google.com/search&rlz=1C1BYYL_svSE994SE994&oq=monstera+variegata+jo&aqs=chrome.1.0i512l2j69i57j0i22i30l5.9092j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
    Vilken jord till monstera Variegata?
    Bildresultat för monstera variegata jordblandning
    Jorden till en Monstera ska vara näringsrik, luftig och sandig. Lämplig jord är Naturgödslad blomjord, eller Blomjord.
  • LFF
    LFF skrev 2022-09-01 09:40:57 följande:
    Google är din vän: www.google.com/search&rlz=1C1BYYL_svSE994SE994&oq=monstera+variegata+jo&aqs=chrome.1.0i512l2j69i57j0i22i30l5.9092j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
    Vilken jord till monstera Variegata?
    Jorden till en Monstera ska vara näringsrik, luftig och sandig. Lämplig jord är Naturgödslad blomjord, eller Blomjord.
    Eftersom länken blev trasig, sök på "monstera variegata jordblandning" så kommer det upp massor med svar.
  • Anonym (Blomman)
    LFF skrev 2022-09-01 09:41:58 följande:
    Eftersom länken blev trasig, sök på "monstera variegata jordblandning" så kommer det upp massor med svar.
    Jo men jag kan ingenting om jord, så att det står tex " kvalitativ jord" säger mig ingenting

Finns många olika blomjord qtt välja på. 
    Först och främst enbart naturgödslad eller ej.

Såg.att det.finns något som heter yrkesodlarjord där beskrivningen säger qtt det är till krukväxter.

Skulle vilja ha mer specifika tips. Var köper jag jorden? Ska det vara Icas blomjord eller.någpn från blomsteraffären?
  • LFF
    Anonym (Blomman) skrev 2022-09-01 09:49:57 följande:
    Jo men jag kan ingenting om jord, så att det står tex " kvalitativ jord" säger mig ingenting

Finns många olika blomjord qtt välja på. 
    Först och främst enbart naturgödslad eller ej.

Såg.att det.finns något som heter yrkesodlarjord där beskrivningen säger qtt det är till krukväxter.

Skulle vilja ha mer specifika tips. Var köper jag jorden? Ska det vara Icas blomjord eller.någpn från blomsteraffären?
    Om du inte kan något så är det enklaste att gå till närmaste Blomsterlandet eller Plantagen och prata med dem. 

Men rent krasst, du kan plantera den i vilken blomjord du vill. 
  • Anonym (Viola)

Monstera är en tålig växt. Vanlig blomjord från närmsta matbutik lär fungera utmärkt.

Eftersom du verkar vara en novis på området krukväxter så vill jag passa på att höja ett varningens finger för övervattning. Det är vanligt att man är lite för ivrig med vattnandet och håller jorden så blöt att rötterna till sist ruttnar bort. Se till att krukan har hål i botten och vattna hellre lite för snålt än lite för rikligt!

• Anonym (Blomman)

Nu har jag tyvärr inte tid att beställa efter jord som tar en vecka qtt få. Antar att stickningen kan ruttna om står för länge i vatten.

Men vanlig hasselfors blomjord kan den funka?
    Eller ska man köpa jorden som redan har lecankulor i. Eller ska man blanda i leka själv,  eller perlit?

• Anonym (Blomman)

Såg på någon sida att man kunde blanda jorden med något som heter kokosfiber. Men det hittar jag inte på blomsterlandet Eller granngårdens sida.

Svar på tråden Vilken jord ?