Vilken jord ?
Fick en monstera variegata stickling i present. Den har mycket rötter och ska planteras i jord nu. Men vilken jord ska jag välja?
Fick en monstera variegata stickling i present. Den har mycket rötter och ska planteras i jord nu. Men vilken jord ska jag välja?
Vanlig blomjord med lite lecakulor i.
Monstera är en tålig växt. Vanlig blomjord från närmsta matbutik lär fungera utmärkt.
Eftersom du verkar vara en novis på området krukväxter så vill jag passa på att höja ett varningens finger för övervattning. Det är vanligt att man är lite för ivrig med vattnandet och håller jorden så blöt att rötterna till sist ruttnar bort. Se till att krukan har hål i botten och vattna hellre lite för snålt än lite för rikligt!
Jag rekommenderar att köpa färdigblandad jord tex här:
https://www.blomsterfamiljen.se/handla/jord-till-aroids/?attribute_pa_storlek=2-liter&gclid=CjwKCAjwsMGYBhAEEiwAGUXJaUb-41c0jwX-ey0PpG4YDkX_7A2NKiYjT_xryD3-XgpeougrcYsyVRoCZpMQAvD_BwE
eftersom du inte har erfarenhet av att mixa själv.
Nu har jag tyvärr inte tid att beställa efter jord som tar en vecka qtt få. Antar att stickningen kan ruttna om står för länge i vatten.
Men vanlig hasselfors blomjord kan den funka?
Eller ska man köpa jorden som redan har lecankulor i. Eller ska man blanda i leka själv, eller perlit?
Såg på någon sida att man kunde blanda jorden med något som heter kokosfiber. Men det hittar jag inte på blomsterlandet Eller granngårdens sida.