• Anonym (Mor)

    Barn i F-klass som redan saknar utmaning

    Vårt barn började förskoleklass den här terminen. Det var ett peppat barn vi lämnade vid skolan, som längtat och längtat efter att få börja skolan.

    Nu har hon gått i snart tre veckor. Hon ÄLSKAR att vara i skolan bland annat konceptet med lektioner. Men, hon uttrycker också att innehållet är rätt tråkigt. De gör bara samma saker som de gjorde på förskolan. De ritar, klipper och skriver en bokstav som de sen ljudar. Hon var så glad över att äntligen få ha riktigt matematik, men kom hem och berättade besviket att de mätte vilken pinne som var kortast och vilken som var längst, alltså precis samma sak som hon gjort på förskolan de senaste två åren.

    Vårt barn läser kapitelböcker själv och reflekterar över innehållet, och skriver själv. Hon läser nyhetstidningar och tittar på nyheter för barn. Hon har börjat intressera sig för multiplikation och ber oss skriva engelska glosor som hon försöker översätta. Hon vill lära sig stava korrekt, vill lära sig hur det fungerar med punkter och kommatecken och vill framförallt LÄRA SIG. 

    Skolan svarar att förskoleklass är för att samla upp alla barn, och att målet är barnen ska kunna skriva sitt eget namn på vårterminen. Jag vet att det bara gått tre veckor och vill inte heller klaga för mycket, men jag får ont i magen, när mitt kunskapstörstande barn inte alls får den stimulans och de utmaningar som hon efterfrågar. 

    Jag gissar att det är fler är vi som har barn som ligger och har legat lite före. Har det blivit bättre? Har skolan kunnat ge barnet det som behövs? Vi utmanar så klart hemma, men jag ser ju gärna att hon också tycker att skolan är skoj.

  • Svar på tråden Barn i F-klass som redan saknar utmaning
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Förälder) skrev 2022-09-02 10:48:48 följande:

    Min som går nu i 2:an. Han kunde oxå läsa och en del matte innan började i förskoleklass. Första skolan var så där men bytte pga flytt och där var de lyhörda och anpassade, han fick böcker för årskurs över och när vi sa att läsläxorna var för lätta så fick han svårare så han kände sig utmanad. 
    Prata en gång till med läraren, de måste kunna anpassa för är hpn redan uttråkad nu, kan ju lätt bli att hon tappar lusten totalt och tappar fokus. 


    Vi ska flytta om ett år ungefär (om huset blir klart i tid...) så jag hoppas på bättring tills dess, men det är ju lång tid dit.

    Vi ska ha ytterligare ett samtal med skolan om ett par veckor, där vi väl får trycka ännu lite hårdare på detta. Nu är det ju nyhetens behag som gör att själva skolvärlden är underbar, men jag undrar redan nu hur det kommer att vara lite senare i höst, när smekmånadsfasen lagt sig. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Förälder) skrev 2022-09-02 10:50:29 följande:

    De borde kunna ge henne andra uppgifter el tex i sv når hon är klar med uppgift ge henne någon annan eller en bok att läsa lätt att störa de andra 

    Skulle hon må bra av att hoppa över förskoleklass? 


    Hon är tyvärr född senare på hösten, och riskerar att bli så väldigt mycket yngre än många klasskompisar. Men, det har visat sig att hon leker väldigt mycket med ettorna när hon är på fritids (de har gemensamt, f-klass och ettor), så eventuellt skulle den skillnaden kanske inte bli så stor.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Ylva) skrev 2022-09-02 11:01:57 följande:

    Ta upp frågan med skolan. Det är många som har felaktiga förväntningar på förskoleklass, jag jämställer det med "lekis" som jag själv gick på. Dvs vi som var äldst på dagis gick iväg några timmar per dag till ett annat ställe där vi ihop med andra sexåringar pysslade, lekte, fick sitta stilla och lyssna osv.
    Dvs "övade" skolsituationen mer. 
    Men din tös låter som att hon kan behöva utmanas och oftast vill man hålla det inom ramen för den egna årskursen. Men barnets lärare/mentor och kanske även skolledning bör läsa på om särbegåvning. Det finns material på Skolverket men även här:
    Särbegåvning | Skolporten

    Nu säger jag inte att ditt barn är särbegåvat, det lär visa sig senare i så fall. Men alla barn har rätt att utmanas på sin nivå och ingen ska behöva tappa motivationen redan som sexåring, då är det illa. Forskning och kompetens finns!!


    Jag vet att det är en skolförberedande skolform, men som det är nu, fick hon mer stimulans på förskolan än vad hon får i skolan. På förskolan lånade man kapitelböcker som hon kunde läsa, och hon fick läsa högt för sina kompisar. Hon fick skriva berättelser när kompisarna ritade berättelser. Nu får hon skriva sitt namn i princip.

    Länken var jättebra, tack! Vi ska prata med dem igen, för vi vill absolut inte att skolglädjen ska dödas redan nu. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (S) skrev 2022-09-02 13:51:53 följande:
    Förstår inte varför ni inte pratat med skolan om detta tidigare, och om att hoppa över en klass. Nog måste ni föräldrar förstått att det er dotter kan inte är saker man gör i förskoleklass. 
    Vi vill ju inte att hon ska hoppa över en årskurs, eftersom hon är född så pass sent på året. Men nej, skolan var inte intresserade av att få någon information om barnen på förhand, trots påstötning av både oss och förskolan. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Här) skrev 2022-09-02 14:08:45 följande:

    Min 5-åring tycker än så länge det är jättekul efter 2 veckor i F.k. Men jag anar redan att han ligger bra långt före. De har matematik vissa dagar och jag frågade vad de gjorde. De räknade antal saker! Han kan redan plus och minus och räknar till tusen så antal?! Svenska samma sak. Många utländska elever som knappt kan svenska och han skriver om man bokstaverar åt honom. Skriva sitt namn har han ju kunnat jättelänge. Vi får väl se. Tycker nivån på lärandet är satt väl lågt.


    Jag har ju som sagt förstått att det är en förlängning på förskolan och att det ska vara skolförberedande, men det känns ju tråkigt att hon fick mer stimulans och utmaning i förskolan än i skolan. De tittar till och med på samma filmer och barnprogram, som de gjorde på förskolan. 
  • Anonym (Mor)
    Jemp skrev 2022-09-02 14:52:22 följande:

    Vi har haft diskussioner med både skolan och förskolan inför starten nu för vår son. Hittills uttrycker han att det är lätt men ännu ingen besvikelse. 

    Men i alla fall: skolan har gett väldigt positivt intryck i förväg med möjligheter att anpassa, inledande tankar om olika sätt att utmana mer och de ägnar mycket tid nu åt att utvärdera vad barnen kan. Öppna upp dialog med skolan så snart som möjligt, tänker jag.


    Det är ju så vi hade önskat att det hade fungerat. Vi hade ett jättebra avslutningssamtal med förskolan, som sammanställde ett kanonbra dokument som de sen tänkte skicka till skolan. Men där tog det stopp. Ingen var intresserad av att ta emot info om barnen. 

    Vi har idag kontaktat skolan igen och hoppas på att få återkoppling snart.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (.) skrev 2022-09-02 14:55:09 följande:

    Hon kanske bara ska hoppa upp en klass. Lär väl inte vara några problem om hon kan allt det där. Prata med rektorn. 


    Men det är ju mer än bara rena kunskaper. Hon är född sent på året och kommer alltså att bli väldigt mycket yngre än många andra. Hon är dessutom liten, kroppsmässigt och skulle ligga långt efter de andra i idrott och annan fysisk aktivitet. Nu leker hon mycket med ettor på fritids, men det är ju annan sak än att gå i samma klass. 
  • Anonym (Mor)

    Nu har det gått ytterligare tid sen tråden skrevs och ingenting har blivit bättre. VI har haft möte med mentor, som lovade att ge extrauppgifter. Om dottern hinner klart, får hon en ny uppgift, som på dotterns beskrivningar är ungefär samma som uppgiften innan. I matten, innebär det att hon målar en bild efter siffror, typ 1=grönt, 2=blått, etc. I svenskan får hon skriva korta ord till bilder, typ orm, stol, eller kort. 

    I slutet av förra veckan kom hon hem och berättade att hon egentligen älskar matte, men inte den matten hon gör i skolan, utan den där man får räkna och lära sig något. Hon är trött på att rita cirklar och klippa ut siffror. Hemma löser hon barnsudoku, och blev överlycklig när hon lärde sig ställa upp tal, för nu kan hon addera tusental och det är ju så roligt. Hemma läser hon en kapitelbok på över 100 sidor på ett par timmar. I skolan får hon, om hon ska läsa, läsa enkla faktaböcker, som vänder sig till de allra mest läsovana, enligt baksidestexten.

    I helgen kom det också fram att roligast med skolan var att gå på fritids, för då får hon pyssla och leka och läsa vilka böcker hon vill. 

    Min dotter är på intet sätt extrem i sin begåvning. Det krävs rätt enkla anpassningar för att möta hennes behov. Kanske kan man låna matteark från ettan, till att börja med. Eller låta henne läsa mer avancerade böcker. Ge henne ett korsord, istället för att hon ska skriva enstaviga ord. Men från skolan verkar det väldigt avancerat.

    Jag vet inte riktigt hur vi ska gå vidare med detta. Skolan var rätt tydlig med att de tycker vi ska vänta till utvecklingssamtalen i början av nästa år, men jag tycker att det är långt dit. 

  • Anonym (Mor)
    Anonym (Solblommqn) skrev 2022-10-24 09:44:24 följande:

    Jag har förberett mina barn på att förskoleklassen är ungefär som förskolan, och inte SKOLAN, skillnaden är att man bara går i samma grupp (klass) som barn födda samma år, man har få pedagoger, och huvudfokus är det sociala. Sociala = lära sig äta i en stor matsal med barn från f till åk. 9, att man ska lära känna och bli kompis med ett antal barn man troligen kommer hänga med till gymnasiet (och vissa även där), plus grejen att de inte är "inlåsta" (det är ju inte grindar på samma sätt som på förskolan när barnen är ute, plus färre vuxna per barn) och ska hantera det bra.

    ...plus då "lektioner" där de kommer repetera lite enklare saker som bokstäver och enklare matematik.

    Medan andra verkar ha förberett barnen på att när de börjar fsk.klass så börjar de SKOLAN med allt vad det innebär. Ett stort NJA på det från mig.

    På mitt sätt har barnen framförallt fokuserat på att lära känna nya kompisar och liknande, för det andra kunde de ju redan. 

    Ett av mina barn är född 4e januari och har alltid varit otroligt tidig. Hon fick faktiskt gå upp till tvåan när hon gick i ettan. Dels lekte hon redan mest med barnen i tvåan och trean, dels fick hon arbeta med treans böcker. Som "tur" är är vi ganska tidiga in i puberteten på min sida, plus långa, så hon har varit på samma nivå även där med sin nya klass där hon egentligen är ett år yngre. I högstadiet upplevde både hon och vi att hon verkligen gick i rätt klass, kunskapsmässigt. Hon fick i princip högsta betyg i allt. Går nu gymnasiet.

    Våra andra barn har fått gå med rätt årskull, då är de födda mellan 4 augusti och 31 december. Alla har fått använda böcker från högre årskurser, men det har inte varit något problem. Rent socialt har de ändå hängt primärt med barnen i den egna årskursen, förrutom att det blivit lite mer flytande överlag ju äldre de blivit.

    Jag skulle inte primärt rekommendera att gå upp en årskurs ÄVEN om barnet är tidigt. Trots att det varit bra för ett av våra barn, så har det ändå haft visst strul med t.ex. aktiviteter - hon har ju inte fått gå på fotbollen, basketen och liknande med sina klasskompisar som börjat, utan med barnen födda samma år som henne. Inte hela världen såklart, men vår dotter har tyckt att det varit lite trist. Sedan finns det ju barn som runt mellanstadiet faktiskt inte längre är i framkant, men hamnar efter lite socialt, och då hade det med facit i hand varit bättre att gå med den egna årskullen o.s.v.

    Ta t.ex. en 11-åring som börjar 7an (om hon är född sent på året) och kanske ovanpå det råkar tillhöra sorten som sent kommer in i puberteten, det kan i det läget bli så enorm skillnad rent socialt mot resten av klassen.


    I det här fallet, så gav förskolan henne mer avancerade utmaningar än vad skolan gör. Vi har en treåring, som på förskolan gör samma sak som dottern gör i skolan, i vissa fall. 

    Vi undviker helst att gå upp en klass. Dottern är född på hösten och dessutom liten. Hon är komplett usel i allt som har med fysisk aktivitet att göra och dessutom lite räddhågsen av sig när det kommer till fysiska utmaningar. Hon skulle vara minst, yngst och dessutom långt efter de andra i varenda idrottsövning. 

    Men, eftersom skolan än så länge består av en f-klass och en etta, som dessutom har fritids tillsammans, så känner hon redan ettorna väl och leker med dem på fritids. Det skulle inte vara svårt att låta henne få i alla fall en uppgift från ettan, att jobba med. Istället för att färglägga ytterligare en teckning.  
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Solblommqn) skrev 2022-10-24 11:44:40 följande:
    På mina barns fsk.klass fick barnen göra sin uppgift, sedan ha frilek. Tog inte många minuter för mina att göra sin uppgift, och sedan blev det just frilek. De hade inget emot att gå och bygga lego tills deras kompisar började bli färdiga. Måste din dotter sitta och vänta på ingenting när hon är färdig med en uppgift? 
    Antingen får hon en liknande uppgift igen, eller så gör hon uppgiften extra noga för att dra ut på det. Så gör hon när hon ska rita eller färglägga något till exempel. Ibland kan hon få läsa en mycket enkel faktabok. Tyvärr gör det att läraren inte riktigt ser att hon är klar och inte tycker att det behöver göras så mycket mer. 

    Under lektionerna har de ingen fri lek. Det får de istället ha på fritids. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Mo) skrev 2022-10-24 14:21:46 följande:

    Förskolan håller väl på nu med kartläggningen i matte och svenska. Tror du får lugna dig lite. Barn i 5-6 årsåldern har ju kommit olika långt i utvecklingen och det gäller ju för lärarna att se till hela gruppen. Om ditt barn är särbegåvad lär lärarna märka det. Tror inte alls det är bra för barn att hoppa över en klass, det är så mycket annat i mognad som ska hänga med. Ditt barn har gått ca två månader i skolan och är 6 år så kanske det är helt rimligt att vänta in det här lite. 


    Nu tror jag inte att mitt barn är särbegåvat. Hon har däremot väldigt lätt för sig och ligger långt före den undervisning som sker idag. Hade hon varit nöjd med det som skolan erbjudit, hade jag varit nöjd och lugn jag också. Nu uttrycker hon själv att det är tråkigt, att fritids är roligast och att hon inte får lära sig något. Hon tycker att det är rent tråkigt att färglägga bilder och mäta pinnar. 

    Hade du läst något av mina inlägg, hade du också sett att uppflyttning är något vi verkligen inte strävar efter, snarare tvärt om. Däremot ser vi gärna att hon utmanats mer, så att hon inte känner att skolan är tråkig. Istället för att skriva enstaviga ord till en bild, kanske hon kan få skriva en saga, eller lösa ett korsord. Istället för att läsa ytterst enkla faktaböcker, anpassade för barn som just lärt sig läsa, kanske hon kunde få läsa en lite mer avancerad faktabok, riktad till barn. 
Svar på tråden Barn i F-klass som redan saknar utmaning