Anonym (Solblommqn) skrev 2022-10-24 09:44:24 följande:
Jag har förberett mina barn på att förskoleklassen är ungefär som förskolan, och inte SKOLAN, skillnaden är att man bara går i samma grupp (klass) som barn födda samma år, man har få pedagoger, och huvudfokus är det sociala. Sociala = lära sig äta i en stor matsal med barn från f till åk. 9, att man ska lära känna och bli kompis med ett antal barn man troligen kommer hänga med till gymnasiet (och vissa även där), plus grejen att de inte är "inlåsta" (det är ju inte grindar på samma sätt som på förskolan när barnen är ute, plus färre vuxna per barn) och ska hantera det bra.
...plus då "lektioner" där de kommer repetera lite enklare saker som bokstäver och enklare matematik.
Medan andra verkar ha förberett barnen på att när de börjar fsk.klass så börjar de SKOLAN med allt vad det innebär. Ett stort NJA på det från mig.
På mitt sätt har barnen framförallt fokuserat på att lära känna nya kompisar och liknande, för det andra kunde de ju redan.
Ett av mina barn är född 4e januari och har alltid varit otroligt tidig. Hon fick faktiskt gå upp till tvåan när hon gick i ettan. Dels lekte hon redan mest med barnen i tvåan och trean, dels fick hon arbeta med treans böcker. Som "tur" är är vi ganska tidiga in i puberteten på min sida, plus långa, så hon har varit på samma nivå även där med sin nya klass där hon egentligen är ett år yngre. I högstadiet upplevde både hon och vi att hon verkligen gick i rätt klass, kunskapsmässigt. Hon fick i princip högsta betyg i allt. Går nu gymnasiet.
Våra andra barn har fått gå med rätt årskull, då är de födda mellan 4 augusti och 31 december. Alla har fått använda böcker från högre årskurser, men det har inte varit något problem. Rent socialt har de ändå hängt primärt med barnen i den egna årskursen, förrutom att det blivit lite mer flytande överlag ju äldre de blivit.
Jag skulle inte primärt rekommendera att gå upp en årskurs ÄVEN om barnet är tidigt. Trots att det varit bra för ett av våra barn, så har det ändå haft visst strul med t.ex. aktiviteter - hon har ju inte fått gå på fotbollen, basketen och liknande med sina klasskompisar som börjat, utan med barnen födda samma år som henne. Inte hela världen såklart, men vår dotter har tyckt att det varit lite trist. Sedan finns det ju barn som runt mellanstadiet faktiskt inte längre är i framkant, men hamnar efter lite socialt, och då hade det med facit i hand varit bättre att gå med den egna årskullen o.s.v.
Ta t.ex. en 11-åring som börjar 7an (om hon är född sent på året) och kanske ovanpå det råkar tillhöra sorten som sent kommer in i puberteten, det kan i det läget bli så enorm skillnad rent socialt mot resten av klassen.
I det här fallet, så gav förskolan henne mer avancerade utmaningar än vad skolan gör. Vi har en treåring, som på förskolan gör samma sak som dottern gör i skolan, i vissa fall.
Vi undviker helst att gå upp en klass. Dottern är född på hösten och dessutom liten. Hon är komplett usel i allt som har med fysisk aktivitet att göra och dessutom lite räddhågsen av sig när det kommer till fysiska utmaningar. Hon skulle vara minst, yngst och dessutom långt efter de andra i varenda idrottsövning.
Men, eftersom skolan än så länge består av en f-klass och en etta, som dessutom har fritids tillsammans, så känner hon redan ettorna väl och leker med dem på fritids. Det skulle inte vara svårt att låta henne få i alla fall en uppgift från ettan, att jobba med. Istället för att färglägga ytterligare en teckning.