• Citronella

Barn i F-klass som redan saknar utmaning

Jag tror du har missförstått vad förskolan är, det är inte som skolan (som du har märkt) det kommer inte ändras i höst det är såhär det ska vara. Fast hon kommer bli mycket yngre än sina klasskamrater tycker jag att hon ska hoppa över förskolan att ge henne svårare uppgifter löser inget hon kommer bara i otakt. Leker hon med ettorna på rasten låter det som att hon rent socialt är på deras nivå också. 

• Citronella
    Jemp skrev 2022-09-02 16:06:14 följande:
    Ts barn har slutat förskolan... 
    Jag menar såklart förskoleklass. Det är förvirrande när de heter nästan samma sak. 
  • Citronella
    Spucks skrev 2022-09-02 16:19:11 följande:
    Men du tycker väl inte det är rimlig att förskoleklassen ger mindre utmaningar än förskolan?
    Det var helt ärligt inte så stor skillnad när jag var i den åldern heller. Dagis och 6- års (som det hete då) var i princip samma sak. Det var ingen skillnad för min dotter heller (hon är 10 idag) Förskoleklass är ett bra sätt för barn som inte gått på dagis/förskolan att komma in i rutinen och att träffa vänner men kunskapsmässigt är det ganska värdelöst. Jag är okej med det men jag ser det inte som en del av skolan heller (fast det rent officiellt räknas som det) 
    Jemp skrev 2022-09-02 16:20:40 följande:
    Förvirrande kan jag hålla med om. Men barn har rätt till anpassningar till sin nivå för att få lagom med utmaning. Givetvis är det skolans ansvar att möta upp.
    Hade det gällt ett ämne hade jag hållit med dig men nu verkar det vara precis allt. Barnet hamnar då i otakt, när den riktiga skolan början kommer barnet redan kunna allt för den årskursen. Då är det bättre att hoppa över förskoleklassen helt och börja direkt i ettan. 
Svar på tråden Barn i F-klass som redan saknar utmaning