• Anonym (Beslutsångest)

Dagtider eller oregelbundna tider ?

Har alltid jobbar oregel arbetstider. Och mannen dagtider. Har därför kunnat pussla bra med vabb, läkarbesök eller tandläkarbesök mm. 

Hade dock dåligt samvete över att jobba varannan helg, och någon kväll i veckan.

Så nu har jag under ca 6 månade thinner måndag till fredag. men hur gör alla andra?
    Är så van att ha någon vardag ledig.
    Har vabbat mycket mer, ingen av oss kunde ta ledigt på skolavslutningen.
    Mycket mindre lön. 
    Dock otroligt skönt att vara hemma när alla andra är hemma. 

barnen är 5 och 13 år.
    Den äldsta sonen mår inte riktigt bra, vill inte skriva ut vad, men han kommer gå till en psykolog varje vecka, och då ska jag vara med. alla tider är under arbetstid.
    självklart vabbar jag för honom, även om jag vet att det kommer bli problem på jobbet. Men barnen är det viktigaste!

Vad föredrar ni för arbetstider med barn?
    Nu har jag en man som jobbardsgrid, och förstår att det kanske blir annorlunda tänk om man är ensam. Men finns ju absolut många bra kväll/nattförskola också :) 

• Svar på tråden Dagtider eller oregelbundna tider ?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Beslutsångest) skrev 2022-09-02 13:23:41 följande:
    Dagtider eller oregelbundna tider ?

Har alltid jobbar oregel arbetstider. Och mannen dagtider. Har därför kunnat pussla bra med vabb, läkarbesök eller tandläkarbesök mm. 

Hade dock dåligt samvete över att jobba varannan helg, och någon kväll i veckan.

Så nu har jag under ca 6 månade thinner måndag till fredag. men hur gör alla andra?
    Är så van att ha någon vardag ledig.
    Har vabbat mycket mer, ingen av oss kunde ta ledigt på skolavslutningen.
    Mycket mindre lön. 
    Dock otroligt skönt att vara hemma när alla andra är hemma. 

barnen är 5 och 13 år.
    Den äldsta sonen mår inte riktigt bra, vill inte skriva ut vad, men han kommer gå till en psykolog varje vecka, och då ska jag vara med. alla tider är under arbetstid.
    självklart vabbar jag för honom, även om jag vet att det kommer bli problem på jobbet. Men barnen är det viktigaste!

Vad föredrar ni för arbetstider med barn?
    Nu har jag en man som jobbardsgrid, och förstår att det kanske blir annorlunda tänk om man är ensam. Men finns ju absolut många bra kväll/nattförskola också :) 

Om ni är två föräldrar som jobbar dagtid, då får ni ju dela på vabb och psykologbesök. Det ska ju inte bara vara ditt ansvar.
  • Anonym (Anna)

I vår familj är vi en av varje vilket vi tycker funkar bra. Det är inte så att en jobbar när den andra är ledig alltid, det hade jag inte velat ha.
    Men som det är nu så är det en som jobbar måndag-fredag och den andra jobbar skift varav det ingår att tjänstgöra varannan helg. 
    Så den som jobbar måndag-fredag vet att varannan helg är man ensam med barnen, så är det bara. Medan den som då jobbar skift och har lediga vardagar ofta får ansvara för barn som ska till tandläkare, tar hand om sjuka barn (pga ändå är ledig) mm.
    Så det finns både för och nackdelar.
    Men om båda jobbar vardagar så håller jag med ovanstående om att man får dela upp det. Om ena föräldern gärna följer med och VILL det så är ju en sak. Men om en upplever att det är ojämnt och skulle vilja dela upp det mer så får man diskutera sinsemellan.

• Anonym (K)

Varför skulle det bli problem för att du vabbar?

• Anonym (Förälder)

Har en son på 15 och en på 8.
    Äldsta har haft det tufft och svårt att komma iväg till skolan i flera år. Jag bytte jobb efter nyår till nattjobb. Oftast jobbar jag 20:15-7:30 vilket funkar väldigt bra hos oss. Jag kan få iväg båda barnen och även hämta. Yngsta behöver inte gå på fritids. Lätt att lösa alla möten vi varit på under våren (läkare, bup m.m) 

• Anonym (Beslutsångest)

Tack för era svar. Absolut kommer vi få dela på detta med vabb. Men det blir lite svårare för honom med eget företag. Kände bara jag ville bolla lite tankar med för och nackdelar med arbetsdelens när man har barn. 

• Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Beslutsångest) skrev 2022-09-02 13:23:41 följande:
    ingen av oss kunde ta ledigt på skolavslutningen.
    Kunde o kunde, mer att ingen av er prioriterade det.

För mig är det en av de mest självklara saker i världen att man lägger upp sitt liv så att man har möjlighet att delta på sina barns högtider.

Sluta kom med ursäkter, lägg in om FL minst 2 månader i förväg så är du ledig, det är inte svårare än så. Att prioritera att vara på plats på jobbet just dessa få timmar mitt på dagen just denna dag är inget mindre än ett hån mot ditt barn.

För att svara på den egentliga frågan i TS så borde det vara bättre och lättare för ett samlevande par om den ena jobbar lite konstiga tider och den andra vanlig dagtid än att båda jobbar dagtid. Ni kan då täcka upp för varandra och få till en bra fungerande vardag.
    Annat vore det om ni separerar, då blir ju båda parter utelämnade till att ha abetstider som är kompatibla med barnomsorgens öppettider.
  • Anonym (Beslutsångest)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-03 16:33:03 följande:

För mig är det en av de mest självklara saker i världen att man lägger upp sitt liv så att man har möjlighet att delta på sina barns högtider.

Sluta kom med ursäkter, lägg in om FL minst 2 månader i förväg så är du ledig, det är inte svårare än så. Att prioritera att vara på plats på jobbet just dessa få timmar mitt på dagen just denna dag är inget mindre än ett hån mot ditt barn.

För att svara på den egentliga frågan i TS så borde det vara bättre och lättare för ett samlevande par om den ena jobbar lite konstiga tider och den andra vanlig dagtid än att båda jobbar dagtid. Ni kan då täcka upp för varandra och få till en bra fungerande vardag.
    Annat vore det om ni separerar, då blir ju båda parter utelämnade till att ha abetstider som är kompatibla med barnomsorgens öppettider.
    Vi har inga dagar kvar för barnen. Men jag förstår absolut vad du menar. Jag hade precis börjar nya jobbet och fick inte ledigt. Är så van att det alltid gått och pussla Utan att behöva ta ledigt. Nu hade sonen sin farmor där,vi fick inte närvara i skolan. Men hon mötte upp honom efter kyrkan för föräldrar inte fick vara med. Självklart firade vi in sommarlovet på efm. 
  • mammatill6
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-03 16:33:03 följande:

Du vet att det finns jobb man inte är garanterad ledig på det viset? 
  • Anonym (....)
    mammatill6 skrev 2022-09-03 21:42:12 följande:
    Att söka föräldraledighet i god tid i förväg för enskilda dagar eller veckor gör att man är garanterad att då vara ledig, då det ska mycket till för att arbetsgivare ska neka ledighet. 
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    mammatill6 skrev 2022-09-03 21:42:12 följande:
    Möjligt att det finns arbetsgivare som bryter mot föräldraledighetslagen, och föräldrar som tillåter sin arbetsgivare komma undan med det.

Det finns kanske en handfull individer i världen med en specialkompetens inom något kritiskt,  men de allra flesta av oss kan utan problem vara borta från jobbet 2-3tim mitt på dagen 1 gång om året utan att himlen ramlar ner, iaf när de flaggat för det minst 2 månader i förväg....
    Om det mot förmodan skulle visa sig att himlen faktiskt ramlade ner så beror det enbart på dålig planering från arbetsgivarens sida.

Allt för många anser sig själva så oumbärliga på sin arbetsplats att de "inte kan" vara borta...
Svar på tråden Dagtider eller oregelbundna tider ?