• Anonym (?????)

Dricka vin varje helg, ok?

Är en mamma med två barn på 6 och 14 år. Bor med pappan. fasta jobb och inga konstigheter. 

Har alltid känt mig så dum att dricka när man har barn. (dömer ingen annan än mig själv) Men nu det senaste året har jag börjat unna mig något glas varje helg.
    blir ju inte full, men tycker det känns avslappnade, speciellt fredagen efter jobbet. kanske en halv till en flaska per helg sammanlagt som mest (de som är på 7.5% alkoholhalt) oftast blir det max 2 glas på fredagen. 

Bör jag tagga ner ? 

• Svar på tråden Dricka vin varje helg, ok?
  • luke78
    Anonym (?????) skrev 2022-09-02 14:58:37 följande:

Är en mamma med två barn på 6 och 14 år. Bor med pappan. fasta jobb och inga konstigheter. 

Har alltid känt mig så dum att dricka när man har barn. (dömer ingen annan än mig själv) Men nu det senaste året har jag börjat unna mig något glas varje helg.
    blir ju inte full, men tycker det känns avslappnade, speciellt fredagen efter jobbet. kanske en halv till en flaska per helg sammanlagt som mest (de som är på 7.5% alkoholhalt) oftast blir det max 2 glas på fredagen. 

Bör jag tagga ner ? 

Du gör såklart som du vill känns det inte bra så sluta men tror knapps du ligger i någon riskzon av att dricka 0.5-1 flaska vin varje helg väldigt svagt vin ochså för den delen.  Tror du ligger på en ganska normal alkoholkonsumtion 
  • Blajsson

Nej det är helt lugnt. Varför skulle det vara fel ? Även om du skulle bli full ibland so what

• Anonym (helt)
    Anonym (?????) skrev 2022-09-02 14:58:37 följande:

Bör jag tagga ner ? 

Låter helt normalt och helt ofarligt både för din hälsa och för barnen.

Jag tror att barn kan fara illa av att se fulla vuxna med oberäkneligt beteende, men att de inte far illa av att se vuxna njuta av en god dryck, bli lite glada och avslappnade och fortfarande ha kontroll och bete sig som vanligt.
  • Embla twopointoh

Jag anser inte att det är någon stor grej om man som förälder dricker ett par glas vin då och då (så länge den andra föräldern är nykter utifall något händer med barnen), men en flaska per person och helg är mycket tycker jag. Ett par glas, visst, men inte en hel flaska.

Prova alkoholfritt vin, det finns sorter som är goda. Om du inte tycker det är samma sak, så är det ju speciellt känslan av alkoholen du är ute efter, och då skulle i alla fall jag höra varningsklockor. Du kommer att behöva större och större mängd vin för att få den där avslappnande känslan, kroppen vänjer sig vid alkohol.

Även om man inte känner sig full, så är man påverkad. Hjärnan påverkas av även små mängder.

• Citronella
    Embla twopointoh skrev 2022-09-02 15:19:34 följande:

Jag anser inte att det är någon stor grej om man som förälder dricker ett par glas vin då och då (så länge den andra föräldern är nykter utifall något händer med barnen), men en flaska per person och helg är mycket tycker jag. Ett par glas, visst, men inte en hel flaska.

Prova alkoholfritt vin, det finns sorter som är goda. Om du inte tycker det är samma sak, så är det ju speciellt känslan av alkoholen du är ute efter, och då skulle i alla fall jag höra varningsklockor. Du kommer att behöva större och större mängd vin för att få den där avslappnande känslan, kroppen vänjer sig vid alkohol.

Även om man inte känner sig full, så är man påverkad. Hjärnan påverkas av även små mängder.

Två glas är ju ett par glas! Varför tror alla på FL att om man dricker ett glas vin så är man genast alkoholist eller på god väg att bli? Det är inget fel eller konstigt att gilla känslan alkohol ger och när man dricker så små mängder som ts utvecklar man ingen tolerans heller. Alkoholfritt vin smakar inte alls som vin med alkohol. 
  • LaFontaine

Alkoholfritt vin, smakar absolut inte som alkoholhaltigt vin. Det är som att jämföra en tryffelsvamp med en champinjon. Båda är ju svamp! 

Tycker man att alkoholfritt vin smakar som alkoholhaltigt, har man sannolikt kvar smakbortfall efter covid. Eller så saknas smaklökar helt. 
  • Kockobello

Jag tycker att det låter helt ok. 

• Anonym (S-G)

Prova alkoholfritt vin, det finns sorter som är goda. Om du inte tycker det är samma sak, så är det ju speciellt känslan av alkoholen du är ute efter, och då skulle i alla fall jag höra varningsklockor.

Kan du tipsa om alkoholfria rödvin som inte smakar saft?
    Nej, det är inte alkoholen jag är ute efter, utan smaken till mat.

Öl finns numera en uppsjö alkoholfria som är goda, även många bryggerier som satsar på folköl (stor skillnad mot för 20 år sen, när de alkoholfria ölerna var blask) och vitt vin... dricker jag aldrig.
    Rödvin saknar jag dock ett alternativ till.
  • Anonym (S-G)

Ett par glas vinn då och då är OK, men inte en flaska utslaget över en helg, fast det är precis samma mängd som du först "godkänner"?
  • luke78

Det har väll i största mån att göra med hur hög tolerans man har? En flaska vin för mig är tex som 2 glas vin för min sambo om vi snackar nivå på berusning. sen består en flaska vin av ca 5-6 glas så utslaget på en helg blir det ju inte mycket mer än 2 om dagen.
Svar på tråden Dricka vin varje helg, ok?