• Anonym (.)

Är det dåligt att söka timvikariat i en annan restaurang?

Jag kan inte vänta hur länge som helst med nya jobbpass hela tiden. Dessutom verkade jag endast fått jobbpass under krogtiden, när krogen var öppen för vår restaurang. Mne nu när krogen är ständ, får jag sällan jobbpass.

Är det dumt att söka mig till en annan restaurang, som timvikariat?

• Svar på tråden Är det dåligt att söka timvikariat i en annan restaurang?
  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2022-09-02 15:00:05 följande:
    Är det dåligt att söka timvikariat i en annan restaurang?

Jag kan inte vänta hur länge som helst med nya jobbpass hela tiden. Dessutom verkade jag endast fått jobbpass under krogtiden, när krogen var öppen för vår restaurang. Mne nu när krogen är ständ, får jag sällan jobbpass.

Är det dumt att söka mig till en annan restaurang, som timvikariat?

Liksom, ha timvikariat i två restaurang ställen? Den ena ger ju ändå knappt någon jobbpass...Och jag behöver jobb..
  • Anonym (du)
    Anonym (.) skrev 2022-09-02 15:00:40 följande:
    Liksom, ha timvikariat i två restaurang ställen? Den ena ger ju ändå knappt någon jobbpass...Och jag behöver jobb..
    Du måste ju få chans att försörja dig, så det borde vara självklart att du ska försöka jobba där du får jobb liksom. 
  • Citronella

Varför skulle det vara dåligt? Som du säger kan du inte gå runt och vänta på jobb, det är vanligt att ha fler timvikariat om man bara blir inringd vid behov.

• Anonym (.)
    Anonym (du) skrev 2022-09-02 15:09:50 följande:
    Du måste ju få chans att försörja dig, så det borde vara självklart att du ska försöka jobba där du får jobb liksom. 
    Citronella skrev 2022-09-02 15:12:03 följande:

Varför skulle det vara dåligt? Som du säger kan du inte gå runt och vänta på jobb, det är vanligt att ha fler timvikariat om man bara blir inringd vid behov.

Jag tänker om det finns svensk lag som bryts eller regel att man inte jobbar på två restauranger, för att det är konkurrens.

Jag har inte fått min avtal. Det låter konstigt, men jag får ingen kopia på den. Då söker jag på en nytt restaurang i alla fall, så är jag timvikariat på två restaurang ställen, utna att jag bryter regler eller svensk lag?
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (.) skrev 2022-09-02 15:15:27 följande:

Jag tänker om det finns svensk lag som bryts eller regel att man inte jobbar på två restauranger, för att det är konkurrens.

Jag har inte fått min avtal. Det låter konstigt, men jag får ingen kopia på den. Då söker jag på en nytt restaurang i alla fall, så är jag timvikariat på två restaurang ställen, utna att jag bryter regler eller svensk lag?
    Så länge du inte har fått ett avtal ska du inte arbeta alls, hoppas att du inte gjort det. Vad händer till exempel om du skadar dig på jobbet? Eller om de inte betalar ut någon lön. Då har du ju inga rättigheter.
  • Citronella
    Anonym (.) skrev 2022-09-02 15:15:27 följande:

När man pratar om konkurrerande verksamheter menar man att man t.ex inte kan vara t.ex krogkontrollant och servitris samtidigt eftersom man hamnar i en jävsituation eller att man inte kan jobba med känslig information på flera företag eftersom risken är att man läcker företagshemligheter för att få fördelar. Som servitris kan man inte påverka företaget alls. 

Du ska inte jobba utan avtal. Arbetsgivaren kan blåsa dig på lönen, skadar du dig kan det bli svårt att få ersättning mm 

• Anonym (.)
    Citronella skrev 2022-09-02 15:31:24 följande:

När man pratar om konkurrerande verksamheter menar man att man t.ex inte kan vara t.ex krogkontrollant och servitris samtidigt eftersom man hamnar i en jävsituation eller att man inte kan jobba med känslig information på flera företag eftersom risken är att man läcker företagshemligheter för att få fördelar. Som servitris kan man inte påverka företaget alls. 

Du ska inte jobba utan avtal. Arbetsgivaren kan blåsa dig på lönen, skadar du dig kan det bli svårt att få ersättning mm 

callmepreggoornot skrev 2022-09-02 15:35:05 följande:

Du kan inte bryta något avtal som du inte ens har skrivit på.

Jag har lämna uppgifter, så som bankkontouppgifter. Bara att jag inte tagit kopia på avtalet. Jag var inte med när arbetsgivaren skrev avtalet.

Har man alltså rätt att begära ut en kopia på avtalet?

• Anonym (Herregud)
    Anonym (.) skrev 2022-09-02 15:51:42 följande:
    callmepreggoornot skrev 2022-09-02 15:35:05 följande:

Du kan inte bryta något avtal som du inte ens har skrivit på.

Jag har lämna uppgifter, så som bankkontouppgifter. Bara att jag inte tagit kopia på avtalet. Jag var inte med när arbetsgivaren skrev avtalet.

Har man alltså rätt att begära ut en kopia på avtalet?

Har du inte skrivit på något så finns inget giltigt avtal. Hur kan du jobba utan att ha läst villkoren?
  • Kockobello

Du ska inte jobba utan att ha läst avtalet, skrivit på avtalet samt fått kopia på densamma.

De kan skita i att betala din lön som det är nu. 

Svar på tråden Är det dåligt att söka timvikariat i en annan restaurang?