• LusenMusen

    Körkort, läraren kör bilen. Normlalt?

    Verkar vara totalt fårnvarande aktivitet i körkortsforum och Flashback orkar man inte ens försöka på då alla bara säger att körkort är något man får efter 5 lektioner och på första försöket.


    Jag har alltså pluggat teori i ett års tid och det märks! Jag får nästintill alla rätt på alla prov jag tar, både på körskolan och på nätet. Lärarna har själv erkänt att jag kan teorin. Så de har noll chans att påstå att jag inte kan min teori. Dessutom tränade jag oerhört mycket när jag var yngre då jag hade partner och vi tränade. Tyvärr fick jag feltändning i huvudet och körde aldrig upp....


    Nu går jag i körskolan och har varit där några gånger nu och börjar fatta vad detta handlar om. Skulle såklart ha tänkt igenom detta från början men jag var inställd på att detta var givet. Jag kör i Göteborg och som alla vet är det en storstad, körskolan ligger centralt centralt och då låter det på läraren att han måste köra ut innan vi börjarn, sen ska vi köra tillbaks... Numera orkar han inte ens förklara varför men första lektionen lät det som att "första lektionen tar vi dig till en parkering". Läraren är bra, däremot är den ansvariga för skolan en jobbig jävel. Har förstått att läraren känner sig stressad av denna men detta är inge mitt problem. 


    Mitt problem är att jag inte får köra på mina lektioner!! Och stadskörning är moment 10 (nästa i slutet) så ska jag sitta och acceptera det här skitet hela utbildningen? NI kanske tycker detta är en skitsak men det gör mig skitirriterad. För mig indikerar det på att de vill dra ut på tiden för att mjölka en, något jag egentligen inte vill tro men jag tycker det är fult.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-02 15:20
    Att byta körskola kommer kosta mit 10% av insatta pengar så jag kommer förmodligen skjuta upp det istället. För har listat ut att man kan lägg lektionerna efter varandra och slippa värsta tidsspillan. Tycker fortfarande det är sjukt egentligen, och vill höra om detta är standard. Borde inte körskolan ha planerat för detta? Det borde inte vara en nyhet för dem att trafiken är hetsig inne i centrum. Även sjukt att alla körskolor ligger centralt med tanke på detta.

    Var jävligt synd att jag inte tänkte ppå detta från början för då skulle jag tagit en körskola i grannkommunen.
  • Svar på tråden Körkort, läraren kör bilen. Normlalt?
  • Ellie

    Göteborg är nog en av Sveriges svåraste städer att köra i (speciellt nu när de gräver upp hela staden). Självklart måste de kolla några gånger vad du kan på en lugn, trafikfri, plats innan du får köra i centrum. Jag tror du tjänar mycket på att byta till en grannkommun.

  • LusenMusen
    Ellie skrev 2022-09-02 16:51:27 följande:

    Göteborg är nog en av Sveriges svåraste städer att köra i (speciellt nu när de gräver upp hela staden). Självklart måste de kolla några gånger vad du kan på en lugn, trafikfri, plats innan du får köra i centrum. Jag tror du tjänar mycket på att byta till en grannkommun.


    Men hur många gånger är "några gånger"?! För stadstrafik är moment 10!
  • Ellie
    LusenMusen skrev 2022-09-02 16:53:27 följande:
    Men hur många gånger är "några gånger"?! För stadstrafik är moment 10!
    Det kommer ta många gånger innan ni kommer till stadstrafik. De kommer gå igenom alla moment innan dess först och kolla att du är säker på dem innan du får köra i centrum. Att du kan teorin säger dem inget om hur du kör, så de kommer ta det långsamt.
    Min man tog körkort för några år sedan och utgick från Mölnlycke, men även där var de oerhört sega på alla moment. Han bytte till Tobbe trafik i Bollebygd,  vilket fungerade jättebra. Har du möjlighet att ta dig en bit från Göteborg så gör det! Köp någon enstaka lektion först så du ser att det funkar med läraren.
  • LusenMusen
    Ellie skrev 2022-09-02 17:04:01 följande:
    Det kommer ta många gånger innan ni kommer till stadstrafik. De kommer gå igenom alla moment innan dess först och kolla att du är säker på dem innan du får köra i centrum. Att du kan teorin säger dem inget om hur du kör, så de kommer ta det långsamt.
    Min man tog körkort för några år sedan och utgick från Mölnlycke, men även där var de oerhört sega på alla moment. Han bytte till Tobbe trafik i Bollebygd,  vilket fungerade jättebra. Har du möjlighet att ta dig en bit från Göteborg så gör det! Köp någon enstaka lektion först så du ser att det funkar med läraren.

    Då är det alltså standard att man blir systematiskt lurad! För om jag betalar för 60 miinuter och får 45 minuter är det ju inget annat än att bli lurad. 


     


    Ska byta! Nu är det väl bara bita i skitkorven att man har betalt för paket och då ska de göra avdrag för "adminstrativa åtgärder" host klicka på några knappar...


    Borde ha tänkt på det här, men varje gång jag ser någon körskolebil i stan sitter där alltid yngre (elever) så tog för givet att man faktiskt fick köra hela sin lektion. De är trots allt en körskola!!

  • No Logo

    Dottern fick köra i stadstrafik (Stockholm city) från första lektionen, men då hade hon lite trafikvana från att ha övningskört privat innan.

    Har du någon du kan öva med? Annars kan du sätta din körskola på paus och ta några körlektioner i ett lugnare område innan du återgår till din vanliga körskola (och ber att få visa att du behärskar stadskörning).

  • LusenMusen
    No Logo skrev 2022-09-03 09:24:21 följande:

    Dottern fick köra i stadstrafik (Stockholm city) från första lektionen, men då hade hon lite trafikvana från att ha övningskört privat innan.

    Har du någon du kan öva med? Annars kan du sätta din körskola på paus och ta några körlektioner i ett lugnare område innan du återgår till din vanliga körskola (och ber att få visa att du behärskar stadskörning).


    Tyvärr inte. Men jag körde både med körskola och privat för 10 år sedan. Därför känns detta extra skit. Men jg kommer säga som det är på måndag. Att detta blir dyrt och jag har inte råd att bli körd halva min lektion, så antingen dubbel, trippellektion eller så är det bye bye. 


     


    SYND att man inte fick reda på detta innan. En körskola ska väl låta eleverna köra?!?!?!

  • BosseBildoktor

    Det är samma med flygcertifikat, kan jag säga. Man kan teorin och vill testa i verkligheten men tro ni man får flyga själv eller med passagerare?
    Så fan heller!
    Men pengarna ska de ha! Nä, det får väl bli cykel framöver. Fast då är det väl en tidsfråga innan det sitter en cykellärare och snålåker på pakethållaren.

  • LusenMusen

    Känns så äckligt jävla knäckande att gå ur sina ordinarie lektioner och inte ens ått köra den äckliga bilen på min lektion. Kommer vara för jävla destruktivt och korkat men kommer avsluta mig där efter de lektionerna och inte bara ta deras hårda stock och punga in mer pengar för att snällt få vänta. 


     


    Bilarna är konstruerade för att köras av både läraren och mig och om detta nu är ETT SÅDANT problem varför lägger man då en jävla körskola mitt in i jävla stan. 3h totalt på "10 timmars lektioner". Och ingen jag pratar med säger sig inte få köra bilen efter mer än ett fåtal lektioner.


     


    Detta har fan knäckt mig och kommer kosta mig pengar men enda sättet visa missnöje är ju att säga nej till att dra det äckliga kortet fler gånger?

  • Lönnsirap

    Jag tänker att det låter som att körskolan som du börjat i inte riktigt passar dig. Alltså man köper ju lektioner för att lära sig och det borde ligga i deras intresse att hjälpa dig boka lektioner på ett sätt som funkar.
    För 20 år sen, när jag tog körkort så åkte vi flera elever dit vi skulle i samband med stadskörning. Då satt man på filialen och pluggade teori en stund medan den andre körde. 
    Rimligtvis hade jag bokat dubbellektioner med sådant som kräver resa. Så blir det mer körtid 

  • LusenMusen
    Lönnsirap skrev 2022-09-14 15:45:52 följande:

    Jag tänker att det låter som att körskolan som du börjat i inte riktigt passar dig. Alltså man köper ju lektioner för att lära sig och det borde ligga i deras intresse att hjälpa dig boka lektioner på ett sätt som funkar.
    För 20 år sen, när jag tog körkort så åkte vi flera elever dit vi skulle i samband med stadskörning. Då satt man på filialen och pluggade teori en stund medan den andre körde. 
    Rimligtvis hade jag bokat dubbellektioner med sådant som kräver resa. Så blir det mer körtid 


    Orkra inte äckliga dubbellektioner heller. Vet du hur trött man blir av ta in något helt nytt? Har man en dålig dag fuckar man 2 hela lektioner istället för 1. Sen varnar vissa för att skolorna älskar dubbel då de kan mjöööölka dig riktigt fint.


     


    Jag tycker att de skolor som lägger upp det så här är de riktiga bovarna. LÄGG skolan för fan utanför stan om detta är sånt problem. De kan ju inte bli överraskade av att där är trafik inne i stan om de bedriver en körskola. 


     


    Det här äckliga körkortet har knäckt mig så hårt, vill bara ta ut mina aggressioner på annat för att få bort värdelöshetskänslan. Men oavsett om jag essar ett parti schack eller får högsta betyg på x och y är det KÖRKORTET som krossar mig för det kostar så ofantligt med pengar. Och jag har gått i skola för en jävla massa år sedan så vet ju med mig att jag har täntk så här förr och förstört för mig och har inte råd att larva igen. Men en sak är säker, när jag har körkort då ska jag köra som ett riktigt svin och det är det här uppläggets fel. Där en sådan viktig sak som körkort kostar ofantligt med pengar. Av alla jävla myndigheter låter de Trafikverket ta ut svängarna så totalt i den här frågan. Körkort är livsviktig ör att få de jobb jag vill ha.

Svar på tråden Körkort, läraren kör bilen. Normlalt?