• smce

Matpriserna och låg inkomst!

Hur ser det ut för er andra som ligger runt existensminimum med de allt dyrare priserna i affärerna? 
    Själv går jag redan under och då köper jag enbart de billigaste alternativen! 
    Denna månaden hade jag mer utgifter än vanligt och förut har jag kunnat snåla och planera för att få runt det men nu är det redan slut och det är den 2a i månaden! 
    Hur gör ni, får ni ihop det? Jag kan knappt sova längre för det stressar sönder mig...är det samma för alla eller är det jag som gör fel? 

• Svar på tråden Matpriserna och låg inkomst!
  • Flash Gordon
    Anonym (Planering) skrev 2022-09-05 13:01:49 följande:
    Poängen är att man kan ha samma matkonto som innan med planering. Jag lever själv på existensminimum och handlar man smart och lagar från grunden och efter säsong är det inga problem att hålla samma matbudget. 
    TS frågar om de utan marginaler. TS köper redan det billigaste. TS frågar hur det fungerar för andra när priserna skjuter i höjden.
    Blå och gul
  • Anonym (Planering)
    Flash Gordon skrev 2022-09-05 13:40:59 följande:
    TS frågar om de utan marginaler. TS köper redan det billigaste. TS frågar hur det fungerar för andra när priserna skjuter i höjden.
    Missade du att jag skrev att jag levde på existensminimum? vi är två vuxna och två tonåringar. så stor skillnad gör inte höjningarna om man planerar och lagar från grunden 
  • Anonym (Singelmamma)

Jag överlever men det är knappt o Tack vare att jag får fullt underhållsstöd från sonens pappa+att min kille(ej sambos) betalar när jag själv får slut pengar. Brukar alltid veckohandla på Willys oxh förr gick det på 400 kr en sån handling men nu har det stigit till typ 800 spänn(!) För ungefär samma grejer.  Man har fått bli smart och handla hem saker när dom är på extrapris som ex. Bregott eller avocados. Att jag har en son med selektivt ätbeteende underlättar ju inte precis. O nu så höjs elen oxä rejält så får se hur det blir framöver blir nog en fattig jul i år.

• Flash Gordon
    Anonym (Planering) skrev 2022-09-05 17:11:57 följande:
    Missade du att jag skrev att jag levde på existensminimum? vi är två vuxna och två tonåringar. så stor skillnad gör inte höjningarna om man planerar och lagar från grunden 
    Nä, men jag ifrågasätter ditt påstående om att man idag "med lite planering" kan ha samma matkostnad som tidigare. 

I inlägget efter ditt skriver någon som också verkar leva på marginalen, eller på fel sida av den till och med, om hur matkassen blivit dubbelt så dyr.
    Blå och gul
  • Anonym (Också SÄ)
    smce skrev 2022-09-02 21:08:27 följande:
    Där ser man ju hur mycket saker ändå stigit! Och som hos oss där flera av barnen äter selektivt samt gärna bröd etc till frukost och kvällsmat så är det väldigt stor skillnad och det går åt mycket mat så de inte är helt små längre heller! 

Man kan ju inte gärna säga ät mindre, även om man kanske ransonerar vissa saker lite...nä, de är sjukt stressande att försöka komma på hur man ska få ihop det! 
    Över två veckor kvar och vår matbudget är redan slut, samma pengar som alltid räckt förut! 
    Ett tips om du har möjlighet så baka ditt eget bröd i så stor omfattning som går..  då jag själv har ett barn med selektiv ätstörning vet jag hur svårt det är och hur viktigt det är att saker ser och smakar rätt  .. men testa ..många av de bröd som du kan köpa kan du baka acceptabla ( som minSÄ säger ) kopior av.. en sort som min SÄ gillar är tex skräddkakor ( jag använder en påse färdiga  brödkryddor ..blir ännu billigare i längden att köpa kryddorna var för sig misstänker jag ) , tänk bara på att beroende på övriga barns preferenser att det kan vara mer lönsamt att baka mindre mängder i taget istället för att baka mycket ..min SÄ föredrar nybakt eller Max 2 dagar gammalt …upptinat från frysen går sällan med just det barnet …..jag bakar tex  även egna köttfärspiroger som alla barn kan och accepterar att värma från frysen ..istället för de Gorby-piroger som den SÄ i perioder kan äta.. 
    och gör även egna kyckling Nuggets där jag fått experimentera mig fram lite till rätt kryddblandning men allt detta tar ju extra tid ( jag maten kan jag ju laga på helgen/ ledig dag ) senast i går kväll stod jag o bakade bröd till kl 22.. men samtidigt så hann jag ju göra en hel del annat under de 2x 40 min som degen skulle jäsa..
  • smce

Som svar på att det var dumt att han inte sparade när han hade hög inkomst får det bli att det får liksom stå för honom? Jag hade ingen inkomst så jag kunde inte spara? 

Och hur mkt jag än försöker planera så får jag inte ihop det, men å andra sidan så köpte jag verkligen det billigaste av allt redan förut och då räckte det precis utan marginaler, så blir varorna dyrare men inkomsten samma så ska de ju inte kunna räcka. 

• Härjedarling
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-03 10:09:34 följande:
    FF bull shit. Nu valde du garanterat medvetet dyrare varor från just Willys men kolla på nötfärsen från Irland och vanligt Gevalia så har du andra priser. Som sagt, Bregott köper jag aldrig ändå. Väljer man de dyrare varorna får man skylla sig själv när det på samma hylla står varor som är mycket billigare och ändå av fullgod kvalitet.
    Du skrev att du alltid köper Lätta för Bregott är för dyrt. Så långt är det rimligt. Men: jag undrar hur du gör när du steker mat?? Lätta går inte att steka i!
  • Anonym (T)

Hur mycket har man när man lever på existensminimum? Eller är det olika? 

Jag hade en rätt lång period när jag var arbetslös och inte hunnit uppfylla krav för akassa, då fick jag från FK ca 3000-3500 per månad. Bodde som tur var hos en förälder som då fick ta hyran och sånt, jag gav även hälften av pengarna till min förälder pga dåligt samvete typ. Så ca 1500 skulle räcka till mat och alla personliga kostnader. Jag tycker ändå att det gick ok när man kollade efter extrapriser och bara åt ett lagat mål per dag. Hade ofta lite pengar över t o m och behövde inte leva på gröt och potatis. Om man ändå är arbetslös behövde man ju inte äta så mycket och man hade tid att gå istället för att köpa dyr biljett till kollektivtrafiken. 

• smce

Existensminimum är väl uträknat per person och familjesammansättning typ, tror jag? 
    Soc har en norm att gå efter och ex kronofogden har ett om man ligger för utmätning där soc norm är lägre iaf.

Jag har aldrig klagat på den normen och har många gånger legat under den också utan att söka försörjningsstöd för jag har klarat mid ändå. Vilket bör innebära att jag ändå haft förmågan att planera och hålla nere kostnaderna skapligt?

Det borde då även visa på att maten ökat såpass mycket i pris att planering inte räcker till för att kompensera att inkomsten är densamma. Givetvis har man själv ansvar för att höja sin inkomst så den matchar ens utgifter, men det finns nog få som inte redan försöker det  om man ligger på marginalen? Men just nu kan iaf inte jag få det att räcka hela vägen. Försöker dock planera nästkommande månads inköp och är det någon som sitter på smarta knep eller tips är det välkommet och kan säkert gynna fler i samma situation! 

• me33

Nu bör flera människor se det som en bra tid att se över sina utgifter. 

I skrivande stund är jag uppe i 270 kr med 2/3 av månaden passerad. 

Jag kommer att komma under 500:- vilket är mitt mål Skrattande

Och då tränar och äter jag mycket samt bra, nyttigt.

Svar på tråden Matpriserna och låg inkomst!