smce skrev 2022-09-02 21:08:27 följande:
Där ser man ju hur mycket saker ändå stigit! Och som hos oss där flera av barnen äter selektivt samt gärna bröd etc till frukost och kvällsmat så är det väldigt stor skillnad och det går åt mycket mat så de inte är helt små längre heller!
Man kan ju inte gärna säga ät mindre, även om man kanske ransonerar vissa saker lite...nä, de är sjukt stressande att försöka komma på hur man ska få ihop det!
Över två veckor kvar och vår matbudget är redan slut, samma pengar som alltid räckt förut!
Ett tips om du har möjlighet så baka ditt eget bröd i så stor omfattning som går.. då jag själv har ett barn med selektiv ätstörning vet jag hur svårt det är och hur viktigt det är att saker ser och smakar
rätt .. men testa ..många av de bröd som du kan köpa kan du baka
acceptabla ( som minSÄ säger

) kopior av.. en sort som min SÄ gillar är tex skräddkakor ( jag använder en påse färdiga brödkryddor ..blir ännu billigare i längden att köpa kryddorna var för sig misstänker jag ) , tänk bara på att beroende på övriga barns preferenser att det kan vara mer lönsamt att baka mindre mängder i taget istället för att baka mycket ..min SÄ föredrar nybakt eller Max 2 dagar gammalt …upptinat från frysen går sällan med just det barnet …..jag bakar tex även egna köttfärspiroger som alla barn kan och accepterar att värma från frysen ..istället för de Gorby-piroger som den SÄ i perioder kan äta..
och gör även egna kyckling Nuggets där jag fått experimentera mig fram lite till
rätt kryddblandning
men allt detta tar ju extra tid ( jag maten kan jag ju laga på helgen/ ledig dag ) senast i går kväll stod jag o bakade bröd till kl 22.. men samtidigt så hann jag ju göra en hel del annat under de 2x 40 min som degen skulle jäsa..