• Sat 3 Sep 2022 09:10
    714 visningar
    7 svar
    7
    714

    Regeringens löfte om fler poliser är lögn

    Regeringens löfte om 10 000 fler poliser till 2024 omöjligt enligt expert

    Till 2024 ska Sverige ha 10 000 fler poliser. Det lovade inrikesminister Mikael Damberg (S)

    Men enligt Börje Carlsson med 46 år i polisyrket går det inte att nå målet.


    Enligt Carlsson är regeringens löfte orealistiskt.


    ? Det måste sättas in åtskilliga utbildningsinsatser för att nå upp till politikernas siffror. Man måste gå med många poliser plus varje år för att komma dit. Granskar man siffrorna så går det inte att nå målet, det är min slutsats. Det tar åtminstone 15-20 år innan vi kan få ihop så många fler poliser, säger han till fPlus.


    Carlssons egen uträkning visar att det krävs omfattande förändringar för att målet ska kunna nås. Han hänvisar också till att inte en enda av polisens sex utbildningskurser sedan januari 2016 varit fyllda. Dessa har genomförts med totalt 881 tomma platser.


    I siffrorna han hämtat från polisen, Polisförbundet och andra officiella instanser framgår också att det 2024-2026 kommer ske stora pensionsavgångar. Det rör sig om ett nollsummespel, säger Carlsson.


    ?Fria fantasier?

    Han får medhåll av Robert Thorburn, kommunikationsrådgivare och projektledare vid Svenskt Näringsliv.


    ? Det ständigt upprepade löftet om 10 000 polisanställda är inget annat än fria fantasier, fromma förhoppningar och fagra försäkringar för att visa väljarna handlingskraft. Risken är uppenbar att väljarnas förtroende för regeringen och den förda politiken minskar ännu mer. Min bedömning är att om allt går maximalt bra så kanske vi har högst 2 500 nya poliser till 2024, säger han till fPlus.


    Ytterligare stöd för Carlssons bedömning kommer inifrån polisen där ansvariga för polisutbildningarna larmar om att platserna inte är i närheten av att fyllas. Av de 17 500 som ansökte godkändes bara var 27:e person vilket ledde till att endast 607 aspiranter påbörjade utbildningen. 413 av totalt 1 020 platser står nu tomma.


    ? Det är inte rätt väg att sänka kraven. Vi har mestadels jäkligt duktiga poliser idag. Men en polis får inte börja hyperventilera av skräck så fort den ser en pistol. Jag har jobbat i yttre tjänst i 19 år och blivit hotad med knivar, pistoler och älgstudsare och har aldrig dragit pistolen, utan alltid snackat mig ur situationerna. Det är viktigt att vi utbildar psykiskt stabila poliser.


    Ett sätt att öka antalet poliser skulle enligt Carlsson vara att skära ned på den administrativa sidan.

  • Svar på tråden Regeringens löfte om fler poliser är lögn
  • Mon 5 Sep 2022 08:08
    #2
    Optil skrev 2022-09-03 09:10:24 följande:
    Regeringens löfte om fler poliser är lögn
    Regeringens löfte om 10 000 fler poliser till 2024 omöjligt enligt expert

    Till 2024 ska Sverige ha 10 000 fler poliser. Det lovade inrikesminister Mikael Damberg (S)

    Men enligt Börje Carlsson med 46 år i polisyrket går det inte att nå målet.


    Enligt Carlsson är regeringens löfte orealistiskt.


    ? Det måste sättas in åtskilliga utbildningsinsatser för att nå upp till politikernas siffror. Man måste gå med många poliser plus varje år för att komma dit. Granskar man siffrorna så går det inte att nå målet, det är min slutsats. Det tar åtminstone 15-20 år innan vi kan få ihop så många fler poliser, säger han till fPlus.


    Carlssons egen uträkning visar att det krävs omfattande förändringar för att målet ska kunna nås. Han hänvisar också till att inte en enda av polisens sex utbildningskurser sedan januari 2016 varit fyllda. Dessa har genomförts med totalt 881 tomma platser.


    I siffrorna han hämtat från polisen, Polisförbundet och andra officiella instanser framgår också att det 2024-2026 kommer ske stora pensionsavgångar. Det rör sig om ett nollsummespel, säger Carlsson.


    ?Fria fantasier?

    Han får medhåll av Robert Thorburn, kommunikationsrådgivare och projektledare vid Svenskt Näringsliv.


    ? Det ständigt upprepade löftet om 10 000 polisanställda är inget annat än fria fantasier, fromma förhoppningar och fagra försäkringar för att visa väljarna handlingskraft. Risken är uppenbar att väljarnas förtroende för regeringen och den förda politiken minskar ännu mer. Min bedömning är att om allt går maximalt bra så kanske vi har högst 2 500 nya poliser till 2024, säger han till fPlus.


    Ytterligare stöd för Carlssons bedömning kommer inifrån polisen där ansvariga för polisutbildningarna larmar om att platserna inte är i närheten av att fyllas. Av de 17 500 som ansökte godkändes bara var 27:e person vilket ledde till att endast 607 aspiranter påbörjade utbildningen. 413 av totalt 1 020 platser står nu tomma.


    ? Det är inte rätt väg att sänka kraven. Vi har mestadels jäkligt duktiga poliser idag. Men en polis får inte börja hyperventilera av skräck så fort den ser en pistol. Jag har jobbat i yttre tjänst i 19 år och blivit hotad med knivar, pistoler och älgstudsare och har aldrig dragit pistolen, utan alltid snackat mig ur situationerna. Det är viktigt att vi utbildar psykiskt stabila poliser.


    Ett sätt att öka antalet poliser skulle enligt Carlsson vara att skära ned på den administrativa sidan.


    Moderaterna lovar samma sak men det du missar är att det varken i S eller M:s förslag handlar om poliser utan i huvudsak om andra typer av anställda såsom civila utredare kriminologer etc. Så här säger Moderaterna.

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Mon 5 Sep 2022 08:15
    #3

    Jag tycker det var en bra idé att minska den administrativa bördan. Det går att lösa rapporteringen på andra sätt, tänkte själv så sent som igår att poliserna borde få använda diktafon när de är ute på fält så de kan "anteckna" allt de sett där och då på ett snabbare sätt medan allt är fräscht i minnet för att sedan renskriva på kontoret men den där renskrivningen kan alltid göras av någon annan lika väl. Jag vet inte tillräckligt mycket om polisens pappersarbete för att ge fler förslag men det känns självklart att mycket borde kunna skötas av ren kontorspersonal. Och vi får fler arbetstillfällen!

  • Fri 9 Sep 2022 12:09
    #3
    -1
    KillBill skrev 2022-09-05 08:08:39 följande:
    Moderaterna lovar samma sak men det du missar är att det varken i S eller M:s förslag handlar om poliser utan i huvudsak om andra typer av anställda såsom civila utredare kriminologer etc. Så här säger Moderaterna.
    Framförallt kommer Polisen anställa fler informatörer & kommunikatörer

    Det viktiga för Polismyndigheten är inte att förhindra och lösa brott, det
    har dom givit upp för många år sedan, utan att få befolkningen att tro att
    dom förhindrar och löser brott. Då behövs informatörer !
  • Fri 9 Sep 2022 12:43
    #4
    felix le chat skrev 2022-09-09 12:09:58 följande:
    Framförallt kommer Polisen anställa fler informatörer & kommunikatörer

    Det viktiga för Polismyndigheten är inte att förhindra och lösa brott, det
    har dom givit upp för många år sedan, utan att få befolkningen att tro att
    dom förhindrar och löser brott. Då behövs informatörer !
    Ok. Det var som tusan.  Moderaternas förslag till 10 000 polisanställda innehåller alltså stora satsningar på fler informatörer och kommunikatörer?

    Det gör inte Socialdemokraternas förslag till 10 000 fler polisanställda.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • neocla­ssic
    Fri 9 Sep 2022 12:47
    #5
    +1
  • Fri 9 Sep 2022 13:01
    #6
    KillBill skrev 2022-09-09 12:43:53 följande:
    Ok. Det var som tusan.  Moderaternas förslag till 10 000 polisanställda innehåller alltså stora satsningar på fler informatörer och kommunikatörer?

    Det gör inte Socialdemokraternas förslag till 10 000 fler polisanställda.
    Du har inte funderat på att börja sälja begagnade bilar?

    Det var inte vad han sa och inte vad som står på deras hemsida.

    Själv tror jag att det stora problemet är vad man gör med tjuvarna. Att bjuda på fika och släppa ut dem på gatan igen har visat sig inte fungera trots alla löften.

    Jag tycker att vi ska prova att låsa in tjuvarna. Detta även om förstå-sig-på-are påstår att inlåsta personer begår mest brott av alla.

    Hämtat från sossarnas hemsida:
    "att polisen ska ha 50 000 anställda 2032, varav över 34 000 ska vara poliser. Det är ett ambitiöst mål, en ökning med mer än 10 000 på tio år."

    Idag är det:
    "Av de 33 726 anställda inom Polisen är 20 942 poliser och 12 784 civila."
  • Fri 9 Sep 2022 13:28
    #7
    Friger skrev 2022-09-09 13:01:26 följande:
    Du har inte funderat på att börja sälja begagnade bilar?

    Det var inte vad han sa och inte vad som står på deras hemsida.

    Själv tror jag att det stora problemet är vad man gör med tjuvarna. Att bjuda på fika och släppa ut dem på gatan igen har visat sig inte fungera trots alla löften.

    Jag tycker att vi ska prova att låsa in tjuvarna. Detta även om förstå-sig-på-are påstår att inlåsta personer begår mest brott av alla.

    Hämtat från sossarnas hemsida:
    "att polisen ska ha 50 000 anställda 2032, varav över 34 000 ska vara poliser. Det är ett ambitiöst mål, en ökning med mer än 10 000 på tio år."

    Idag är det:
    "Av de 33 726 anställda inom Polisen är 20 942 poliser och 12 784 civila."
    Det handlar inte om löftet till 2032 utan om löftet till 2024. Både S och M lovar att det ska anställas 10 000 fler anställda till dess. Löftet gavs 2017 så löftet ska ses i relation till det årets antal anställda. Som du ser i informationen från S nedan så talas det om utredare och inte om kommunikatörer så snacket om kommunikatörer inom polisen antar jag gäller Moderaterna. 

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Regeringens löfte om fler poliser är lögn