• m1n4x

    Ska flytta ut - hyresvärden bad mig köpa ny innerdörr

    Hej!

    Behöver lite råd och hjälp.

    Jag ska flytta ut från min hyreslägenhet på 3 r o k  som jag bott i sedan 2016, dvs i 6 år. 

    Hyresvärden är privat och i veckan gjorde de en förbesiktning, dvs kollade lägenhets skick.

    Besiktningen tog 5-6 min och den enda egentliga anmärkningen var att jag råkat skvätta ca 7 cm långt "streck" med mörk hårfärg på badrumsdörren och hyresvärden sa att jag måste köpa ny innerdörr och byta ut dörren eftersom han ansåg att måla den skulle bli dyrare än en ny dörr.

    När han var på väg ut, så vände han och sa att jag måste köpa spackel och spackla igen efter tavelkroken (sån där vit plasttavelkrok med 3 smala spikar).

    Min fråga är om någon vet om jag istället för att köpa ny dörr kan måla den?
    Och måste man verkligen spackla igrn efter en tavla i vardagsrummet som hängt på en liten tavelkrok?

    Tacksam för alla råd!

  • Svar på tråden Ska flytta ut - hyresvärden bad mig köpa ny innerdörr
  • Anonym (Nja)

    Du måste inte spackla väggen, att hänga upp någon enstaka krok räknas som normalt slitage. Däremot kan du bli ersättningsskyldig för dörren. Jag skulle fråga Hyresgästföreningen vad som gäller där om normalt slitage på innerdörrar. Om du måste köpa en ny och det är billigare så gör det, eller om du kan ge pengarna direkt till hyresvärden så hen gör jobbet åt dig. Men kolla först. Och! Allra först: hur pass synlig är den där fläcken förresten? Testa en sån där vit fläckborttagningssvamp först, finns billigt hos Dollar.

  • m1n4x

    Tack för svar!

    Jag ställde frågan till Hyresgästföreningens rådgivning och enligt dem så borde det räcka att jag målar över fläcken, att hyresvärden inte kan kräva byte av innerdörr.

    Ska testa med fläckborttagningssvamp annars kommer jag nog måla över fläcken.

  • BeautifulLiz

    Jag hade ett hål i toadörren.
    Köpte spackel och färg och gjorde jobbet själv.

    Inga problem, allt köptes på Rusta och gick på någon hundring.


    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (Nja)
    m1n4x skrev 2022-09-03 13:11:03 följande:

    Tack för svar!

    Jag ställde frågan till Hyresgästföreningens rådgivning och enligt dem så borde det räcka att jag målar över fläcken, att hyresvärden inte kan kräva byte av innerdörr.

    Ska testa med fläckborttagningssvamp annars kommer jag nog måla över fläcken.


    Ja men dåså :) Jo men de har rätt, dörren ska åtgärdas, sen kan inte hyresvärden kräva att du gör det genom att köpa en ny.

    Se till att sandpappra ytan först så färgen fäster, och kolla så du har rätt slags färg. Som Liz säger så ska det inte kosta mycket alls.
  • Anonym (Uuuuu)

    Hyresvärden kan byta dörren och sedan skicka fakturan till dig.

  • Anonym (123)
    m1n4x skrev 2022-09-03 13:11:03 följande:

    Tack för svar!

    Jag ställde frågan till Hyresgästföreningens rådgivning och enligt dem så borde det räcka att jag målar över fläcken, att hyresvärden inte kan kräva byte av innerdörr.

    Ska testa med fläckborttagningssvamp annars kommer jag nog måla över fläcken.


    Du måste måla hela dörren, det går inte att bara måla över fläcken. Det kommer aldrig godkännas.
  • m1n4x
    BeautifulLiz skrev 2022-09-03 13:15:56 följande:

    Jag hade ett hål i toadörren.
    Köpte spackel och färg och gjorde jobbet själv.

    Inga problem, allt köptes på Rusta och gick på någon hundring.


    Målade du om hela dörren eller bara där du hade spacklat?
  • BeautifulLiz
    m1n4x skrev 2022-09-03 14:04:34 följande:
    Målade du om hela dörren eller bara där du hade spacklat?
    Hela dörren. 
    Annars syns det ju jättetydligt att den är lagad. Färgen måste vara jämn över hela ytan.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (Testa med klorin först)

    Om det är en vit dörr kan klorin eller klorinmousse fungera. Gärna i kombination med en vit tvättsvamp. Jag har använt det till hårfärgsfläckar på målad yta i badrummet. Jag fick upprepa rengöringen ett par ggr men allt gick bort utan att det påverkade den målade ytan.

    Det finns dock en risk att det påverkar färgen på dörren men om alternativet är att måla om så är det kanske värt att prova först.

  • Anonym (Isla)

    Spackla små tavelhål är inte så svårt om väggarna är vita. 


    Är du med i hyresgästföreningen så hade jag nog ringt dem om jag var du och rådfrågat om dörren.

  • Anonym (K)

    Se till att fota dörren innan du drar. Helst filma och röra runt kameran i olika vinklar. 

    Om väggen är vit kan du väl bara klämma in lite tandkräm..? :-P

  • Fliselisan

    Testa med Autosol! Ett putsmedel på tub. Jag har fått bort hårfärg som gjort fläckar på handfatet (plast). Gnugga försiktigt, små rörelser. Kan funka. Särskilt om dörren är vit?

  • Anonym (Nja)
    Fliselisan skrev 2022-09-04 20:30:39 följande:

    Testa med Autosol! Ett putsmedel på tub. Jag har fått bort hårfärg som gjort fläckar på handfatet (plast). Gnugga försiktigt, små rörelser. Kan funka. Särskilt om dörren är vit?


    Jag skulle inte använda det. Autosol är till för bilar, krom främst.
  • Anonym (Nja)
    Fliselisan skrev 2022-09-04 20:30:39 följande:

    Testa med Autosol! Ett putsmedel på tub. Jag har fått bort hårfärg som gjort fläckar på handfatet (plast). Gnugga försiktigt, små rörelser. Kan funka. Särskilt om dörren är vit?


    För att förtydliga: putsmedel är lite som slipmedel. Om ts använder det på dörren kommer det bli "slipat" utanför fläcken, och det ställer till större problem än normala fläckborttagningsmedel för hushållet.
  • Fliselisan
    Anonym (Nja) skrev 2022-09-04 20:36:57 följande:
    För att förtydliga: putsmedel är lite som slipmedel. Om ts använder det på dörren kommer det bli "slipat" utanför fläcken, och det ställer till större problem än normala fläckborttagningsmedel för hushållet.
    Inte om hon är försiktig. Har själv använt det på både handfast och en skåpdörr i köket (lackad, vit) som det blivit blåbärsfläckar på och fläcken gick bort och inga repor eller dylikt syns efteråt. Har tagit bort rostfläckar på klinkergolv efter att en hylla stått där. Men ja man ska vara försiktig!
Svar på tråden Ska flytta ut - hyresvärden bad mig köpa ny innerdörr