• Anonym (Prestationsångest)

Så stressigt

Jag har en skrivuppgift på universitetet där vi ska skriva 2500 tecken inkl. blanksteg, och jag har bara fått ihop 1672 än så länge.

Jag har till den 9:e på mig, men jag är så orolig för att jag ska göra fel. Att min uppgift inte kommer bli godkänd. Jag vill att den ska bli perfekt, men det är så svårt! Har noll inspiration.

• Svar på tråden Så stressigt
  • Anonym (Lina)

2500 tecken? Det är ju ingenting. Säkert att du inte menar 2500 ord?

Annars är ju innehållet det viktiga. Samt att du refererar korrekt och använder rätt litteratur, vilken det ska synas att du läst och förstått. 

Perfekt blir det nog inte, men man övar sig och blir bättre. I värsta fall får man göra om.

• Astarte

Ett bra sätt att få en text längre och bättre snabbt är att definiera alla begrepp du använder. Du har säkert med flera om du läser igenom den och genom att förklara dem med någon mening visar du att du har förstått dem och det blir lite mer text.

Jämför de här texterna så förstår du vad jag menar:

1. Revolutionen orsakades av en stark social hierarki där proletärerna gick samman och vände sig mot produktionsägarna.

2. En revolution brukar definieras som en snabb och kraftig omvandlig av ett samhälle. Samhället var före revolutionen mycket tudelat och skillnaderna mellan fattiga och rika var enorm, en så kallad stark social hierarki. De lägst betalda inom produktionen kallades proletärer, ett begrepp som även de själva använde. De som tjänade pengar på produktionen var fabriksägarna som även kallades produktionsägarna. Genom att prolätärerna slog sig samman kunde de vända sig mot produktionsägarna och detta var en av de viktigaste orsakerna till revolutionen.

Båda de här texterna innehåller exakt samma information, men i text två är begreppen hela tiden definierade.

Lycka till!

Minst 2 500 tecken (inte ord) inklusive blanksteg och max 3000 tecken inklusive blanksteg står det i instruktionen.

Jag bara vet att jag kommer misslyckas. Om jag får ihop texten så att den blir tillräckligt lång kommer jag ändå inte skriva en text som är bra nog stilmässigt. :(

Jag försöker i vilket fall att omformulera mig så att texten blir längre.

Känner på mig att jag kommer bli underkänd.
    Tack för tipset Astarte!
    Efter första utkastet kommer vi få feedback i alla fall.

• Anonym (Lina)

Det är en halv sida ungefär. Kan väl inte vara så svårt att få ihop. Jag menar, du kan ju skriva meningar här, då måste du ju kunna det i din text också. Vad ska den handla om? 

Det är verkligen inte hela världen att få komplettera eller göra om nåt på universitetet. Det här låter som nån form av introuppgift?

Ja det är en introuppgift.

Jag är bara en som lätt ser katastrofer för mig. Att jag blir underkänd på majoriteten av alla uppgifter så att jag blir utan csn till exempel. :( 

• Anonym (Lärare)

Akta dig för att ordbajsa. Om texten saknar substans kommer läraren se igenom din bullshit ändå, och då kan du bli underkänd av den anledningen istället, dvs att du knappt gjort uppgiften. Och tro mig, hen kommer att komma ihåg det inför framtiden och bedöma dig hårdare om du mest svamlar runt i första uppgiften.

2500 tecken är verkligen en extremt liten uppgift, och du hetsar upp dig i onödan. Det är bara en introuppgift och allting måste inte vara perfekt. Du har alltid möjlighet att komplettera dessutom så andas och gör om, gör rätt istället.

• Fiona M

Vad är det för ämne?
    Ska du skriva en sammanfattning av rena fakta eller resonera kring begrepp, tolka en novell, vad gäller det?

Det är textproduktion- att informera skriftligt.

Herregud jag kommer bli underkänd känner det på mig.

• Kockobello

Det ska mycket till för att inte bli godkänd på dagens högskolor/universitet, så du kan vara lugn.

Anonym (Lärare) skrev 2022-09-04 19:03:35 följande:

Akta dig för att ordbajsa. Om texten saknar substans kommer läraren se igenom din bullshit ändå, och då kan du bli underkänd av den anledningen istället, dvs att du knappt gjort uppgiften. Och tro mig, hen kommer att komma ihåg det inför framtiden och bedöma dig hårdare om du mest svamlar runt i första uppgiften.

2500 tecken är verkligen en extremt liten uppgift, och du hetsar upp dig i onödan. Det är bara en introuppgift och allting måste inte vara perfekt. Du har alltid möjlighet att komplettera dessutom så andas och gör om, gör rätt istället.

Jag komme göra mitt bästa, jag tar skoluppgifter seriöst.
    Men om jag helt får skrivkramp så blir det ju inte en lång nog text att lämna in. :(  Jag hoppas det ordnar sig. Jag ska göra så gott jag kan.
Svar på tråden Så stressigt