• Anonym (Kaffedraken)

    Enskild firma. Faktura utifrån månadslön?

    Hur ska jag räkna ut det belopp som jag ska fakturera kunden med? 

    Min kund vill att jag ska fakturera med ett belopp motsvarande en månadslön på 38 000 kr. Hur hade ni lagt upp fakturan? 

  • Svar på tråden Enskild firma. Faktura utifrån månadslön?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag undrar detsamma. 
    Annars kan du ju lägga på 50-60% om du ska ta höjd för dina egenavgifter, pensionsavsättning mm. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Agneta009 skrev 2022-09-05 11:01:15 följande:

    Det gäller endast tjänster. Men ni skulle räkna på månadslön + egenavgifter etc


    Ja det skulle jag. Jag skulle tänka - om jag vore anställd hade jag haft min lön minus skatt. Företaget hade ombesörjt "det andra". I det här fallet förväntas jag själv betala in egenavgifter samt att jag vill kunna sätta av till pension. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min redovisningsfirma räknade ut att kostnaden för företaget att ha en anställd var lönen x 1,52 exklusive tjänstepension. Det var några år sedan.

    I beloppet ingår då semesterersättning och skatter. Lönen ska den anställde sedan skatta på. Så när du räknar på lön är det ju inte 38.000:- i handen. Får inte staten mer än hälften så är något fel. Staten delar aldrig lika. :P

    Så har du en lön på 38.000:- så blir det 38.000 * 1,52 = 57.760:-

    Sen plus tjänstepension: 4.000 * 1,12 (skatt) = 4.480:-

    Summa: 62.240:- + Moms

    Nu gäller det här för Aktiebolag, viktigt att påpeka. Jag bara gissar att storheten är ungefär densamma för enskild firma.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag förmodar att ni kommer att göra ett skriftligt avtal? Så prata med din kund och kom överens och utforma sedan avtalet efter det. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Pollux) skrev 2022-09-05 11:29:20 följande:

    Jag förmodar att ni kommer att göra ett skriftligt avtal? Så prata med din kund och kom överens och utforma sedan avtalet efter det. 


    Sällan det blir så mellan småfirmor. Betalas första fakturan så blir det en beställning.

    Ofta finns det branschregler som ändå reglerar vad som gäller. I mitt fall ABK09. De är rättvisa regler så det är ingen ko på isen.

    Med stora firmor får man ett tjockt dokument som någon jurist skrivit i hopp. Oftast med avsteg från ABK09. Allt till din nackdel. Vitesdelen är det man ska hålla koll på. Där kan det smyga sig in både det ena och det andra.
Svar på tråden Enskild firma. Faktura utifrån månadslön?