• antonanton

    Renovera badrum

    Hej,
    Vi har köpt nytt hus och ska renovera ena badrummet. Det är nu våtrumsmatta på golv och väggar. 
    Planen var att helkakla men inser nu att då får inte det befintliga badkaret plats och det vill vi ju behålla!
    Hur skulle ni ha gjort?


    Valt våtrumsmatta på väggarna igen och matta även på golvet?
    Valt våtrumsmatta på väggarna igen men med klinkers på golvet?
    Bytt ut badkaret mot ett mindre och gått på ursprungsplanen om kakel?
    Kombinerat våtrumsmatta vid badkaret och kakel i övriga badrummet?
    Eller något annat?

    Tacksam för all input! Glad
  • Svar på tråden Renovera badrum
  • Dexter dot com

    Helt klart våtrumsmatta på både golv och väggar! Det finns så mycket snygga mattor numera och så lättstädat. Jag avskyr dessa klinkers och kakelfogar som ser sunkiga ut efter några år hur mycket man än skurar.

  • Kockobello

    Jag är tvärtom, hade föredragit helkaklat. Jag hade försökt hittat något snyggt, mindre badkar istället.

  • Anonym (K)

    Är kaklet så tjockt att ni då inte får in ett badkar helt plötsligt?

    Vet inte hur mycket du/ni vet om våtrum men ni kommer inte kunna använda både matta och kakel på golvet, skulle inte se klokt ut heller.

    Jag som vill ha badkar skulle göra allt för att få plats med ett och då låter det som att ni behöver ha matta. Det är oavsett det naturliga valet för golv för min del, fogar slits snabbt i jämförelse, klinkers är dessutom väldigt kallt att gå på (och golvvärme kostar mycket). Till väggarna kan ni ha kakel om det får plats, matta eller våtrumstapet. Det beror på vilken känsla ni vill ha i rummet.

  • Anonym (L)

    Hur länge ska nu bo i huset tror ni? Vilken prisklass?

    Är det ett dyrt hus och ni kommer flytta inom 10 år, helkaklat.

    Är det ett inte ett dyrt hus, eller ni ska bo kvar länge, gör på det sättet ni vill ha det.

  • antonanton
    Anonym (K) skrev 2022-09-05 11:51:45 följande:

    Är kaklet så tjockt att ni då inte får in ett badkar helt plötsligt?

    Vet inte hur mycket du/ni vet om våtrum men ni kommer inte kunna använda både matta och kakel på golvet, skulle inte se klokt ut heller.

    Jag som vill ha badkar skulle göra allt för att få plats med ett och då låter det som att ni behöver ha matta. Det är oavsett det naturliga valet för golv för min del, fogar slits snabbt i jämförelse, klinkers är dessutom väldigt kallt att gå på (och golvvärme kostar mycket). Till väggarna kan ni ha kakel om det får plats, matta eller våtrumstapet. Det beror på vilken känsla ni vill ha i rummet.


    Vi har inte valt kakel så jag vet inte tjockleken men badkaret fyller upp från vägg till vägg som det är nu och jag tror att alla kakel är tjockare än en våtrumsmatta.
    Både matta och kakel på golvet har jag aldrig tänkt utan det skulle i så fall vara matta på vägg vid badkar och kakel på övrig vägg. 
  • Kockobello
    antonanton skrev 2022-09-05 11:57:26 följande:
    Vi har inte valt kakel så jag vet inte tjockleken men badkaret fyller upp från vägg till vägg som det är nu och jag tror att alla kakel är tjockare än en våtrumsmatta.
    Både matta och kakel på golvet har jag aldrig tänkt utan det skulle i så fall vara matta på vägg vid badkar och kakel på övrig vägg. 
    Det kan vara risk att det blir plottrigt. Men beror på vad man väljer förstås. 
  • Studentpappa

    Det beror ju helt på budgeten men vi gjorde om ett badrum nyss och jag hade inte valt matta istället för kakel/klinkers i det pga ett gammalt badkar.


    I det andra badrummet höll vi priset nere och tog matta på golvet och billigt kakel på väggarna, där var det lite vad som.


    Ride it like you stole it
  • Tow2Mater

    Som ovan nämnde, kakel är kallt att gå på. Med dagens elpriser skulle jag inte valt kakel, med risk att all värme måste dras ner på i vinter.

  • Studentpappa
    Tow2Mater skrev 2022-09-05 14:08:02 följande:

    Som ovan nämnde, kakel är kallt att gå på. Med dagens elpriser skulle jag inte valt kakel, med risk att all värme måste dras ner på i vinter.


    Du behöver ju oavsett värme i badrummet, golvvärme drar ju inte nödvändigtvis mer W än ett element. Och skithuset är väl det sista stället iaf jag skulle dra ner på värmen på om det blir kärvt. 

    Var jag rädd för det hade jag nog istället avvaktat renovering faktiskt.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Småbarnspappa)

    Om jag tittar på bilder på hus som är tillsalu på Hemnet samt sålda hus på Hejbo så verkar det flesta ha helkaklat i badrummen.


    Personligen tycker jag även att det är snyggare men enbart minimalt extra jobb att hålla rent.

  • TvillingmammaVästgöte
    Studentpappa skrev 2022-09-05 14:14:06 följande:
    Du behöver ju oavsett värme i badrummet, golvvärme drar ju inte nödvändigtvis mer W än ett element. Och skithuset är väl det sista stället iaf jag skulle dra ner på värmen på om det blir kärvt. 

    Var jag rädd för det hade jag nog istället avvaktat renovering faktiskt.
    Om det är på markplan och dåligt isolerat mot marken kan de4 ju bli jättedyrt med govlvvärme.
  • TvillingmammaVästgöte
    Dexter dot com skrev 2022-09-05 11:48:16 följande:

    Helt klart våtrumsmatta på både golv och väggar! Det finns så mycket snygga mattor numera och så lättstädat. Jag avskyr dessa klinkers och kakelfogar som ser sunkiga ut efter några år hur mycket man än skurar.


    Våra badrum är över tjugo år med kakel och klinker och ser jättefina ut   ingen  sunkighet alls, Jag tycker tvärtom att plastmattan i badrum brukar se sunkiga ut jättefort och måste bytas ofta, 
  • Studentpappa
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-20 22:01:22 följande:
    Om det är på markplan och dåligt isolerat mot marken kan de4 ju bli jättedyrt med govlvvärme.
    Finns mycket om och men här i världen. 
    Ride it like you stole it
  • TvillingmammaVästgöte
    Studentpappa skrev 2023-03-22 20:50:41 följande:
    Finns mycket om och men här i världen. 
    Ja, det har du rätt i. Varför fundera på det när vi kanske har ett tredje världskrig om hörnet? 
Svar på tråden Renovera badrum