Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

Barnarbete?

Var in i en lokal liten butik på eftermiddagen och skulle handla. Möttes av en lite pojke som log och hälsade på mig. 
    Vet av bekanta som har barn på skolan här att han går i 5-6:an och således är bara 11-12 år. Frågade var han föräldrar var och fick höra att en föräldern gått ut et ärende och strax kommer tillbaka. 

väntade en stund och gick runt i butiken och då kommer en annan kund i tar en vara och går till pojken i kassan som tar betalt med både kassa och kortapparat.
    Eftersom föräldern inte kom tillbaka och jag skulle med bussen så var jag tvungen att gå.

var anmäler jag detta? polisen? Verkar ju livsfarligt i min värd att låta barn passa en hel butik, om än på landet.
    Ringde en vän som tyckte jag överreagerar och att barn visst får hjälpa till i ett familjeföretag. 

Hur skulle ni ha gjort om ni var i min situation, ska jag ringa soc?

• Svar på tråden Barnarbete?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2022-09-05 18:45:18 följande:
    Och! För att ev. i framtiden ta över verksamheten eller starta något eget! Sååå värdefull erfarenhet!
    Jag tycker att barn ska få vara barn och göra läxor och vila efter en skoldag inte jobba i föräldrarnas affär.
  • Anonym (Hjälp)

Det är livsfarligt butiker kan bli rånade någon kan komma in och kräva pengar och vad ska ett ensamt barn göra då?
    Hur ska en 11 åring hantera en sådan situation?
    inte ens en praoelev på högstadie/gymnasiet får ensam ansvara för kassa pga risker och här är det ett barn på mellanstadiet och ni tycker att det är fullt normalt

• Anonym (Hjälp)
    mammatill6 skrev 2022-09-07 07:21:32 följande:

Men jösses vilken överreaktion. Mamman kanske bara va på baksidan inkastade sopor? Eller på toa? Jag köer tvärsöver gatan o hade full uppsikt?

barnet är där flera timmar om dagen enligt uppgift från andra jag pratat med och jag ringde soc igår och dom sa att det inte var ok och skulle genast kolla upp hur det låg till. 

om Barn inte får arbeta så ska man inte tillåta barn att göra det

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Alice) skrev 2022-09-07 09:34:40 följande:
    Fast nåt hade ju gått fel om barnet var där själv och skötte affären på egen hand. En 11-åring är för liten för det. Inte ens en 15-åring får jobba ensam eller ha ansvar för en kassa. Fattar inte ens att man ska behöva förklara det för vuxna människor.

Det är ju bara bra om någon undersöker det här för att ta reda på hur det faktiskt ligger till. Var det TS såg en engångshändelse och föräldern var tillbaka snabbt är det ju sak samma, och inget kommer ju hända, men om barnet ofta får sköta affären själv är det ju något som måste stoppas. Barnet ska inte behöva ha den typen av ansvar så tidigt.
    Precis varför lära barn att jobba efter skolan
Svar på tråden Barnarbete?