Inlägg från: Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)

Barnarbete?

Men lägg av. Ungen var duktig och hjälpsam medan föräldern var ute några minuter. Har du inget bättre för dig än att försöka förstöra andras familjeliv....?

Mrs Moneybags skrev 2022-09-05 18:09:18 följande:

Snälla, det är väl inget konstigt med det? En rask och aktiv liten unge som kan sköta en kassaapparat. Det ser jag inget problem med om det handlar om en kortare stund. Jag såg en pojke i 12-årsåldern som jobbade med sin mamma i ett café i somras. Det var bara trevligt, han lär sig bemöta kunder och övar på matten osv. Inga problem. 

Och! För att ev. i framtiden ta över verksamheten eller starta något eget! Sååå värdefull erfarenhet!
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-09-05 19:15:37 följande:
    Jag tycker att barn ska få vara barn och göra läxor och vila efter en skoldag inte jobba i föräldrarnas affär.
    Och jag tycker att du ska sluta lägga dig i saker du inte har med att göra, det är ingen som far illa i den här situationen. Herregud, ägna dig åt ditt eget liv istället. Eller skaffa egna barn, så kan du uppfostra dem som du själv vill, och skita i hur andra uppfostrar sina!

Vad mer ska du orosanmäla? Ungar som har för mycket skärmtid? Som inte får mellanmål? Som hjälper till med hushållet istället för att leka varenda ledig timme efter läxorna? Eller som har för få fritidsaktiviteter? Orosanmälan är till för barn som far illa, och om du inte fattar vad som menas med det så tänk psykisk/fysisk misshandel till exempel, eller såna där föräldrarna skiter i mat och hygien, eller där föräldrarna knarkar, super och slåss. Då kanske du fattar varför vi andra i tråden inte håller med dig.

En unge mitt ute i ingenstans i nån liten byaffär "vaktar" lokalen medan föräldern är iväg en stund och lyckas till och med ta betalt av en kund, men det ska anmälas till soc för "barnarbete" och man förfasas över den extrema rånrisken! Nej nej nej, ägna er åt något vettigare istället för att leka minipoliser.

Citronella skrev 2022-09-06 13:59:02 följande:
    Hade ts varit orolig på riktigt hade hon missat bussen, stannat kvar och pratat med föräldern eller åtminstone kontaktat föräldern efteråt. 
    Exakt, särskilt med tanke på den stora oron för att ungen skulle bli rånad. Är man orolig på riktigt så lämnar man inte ett barn ensamt i en utsatt situation. Fattar man nånstans undermedvetet att det ändå är en ok situation, även om man moraliskt inte håller med, så tar man sin buss hem och startar en gnälltråd på FL.
Svar på tråden Barnarbete?